7 tips voor een optimaal bestelproces op jouw webshop

on

Als webwinkel wil je natuurlijk dat jouw conversie zo hoog mogelijk is. Helaas haken erg veel bezoekers af tijdens het bestelproces. Bezoekers vinden dat ze te veel moeite moeten doen, of worden afgeleid. Dit kun je natuurlijk proberen te voorkomen. In dit artikel ga ik jou helpen om het bestelproces van jouw webshop te optimaliseren en hopelijk kun jij de conversie van jouw webwinkel verhogen met mijn zeven tips!

1. Zorg voor zo min mogelijk afleiding

Bezoekers worden enorm snel afgeleid en kunnen zo afzien van een aankoop. Zorg er daarom voor dat de bezoekers van jouw webwinkel niet worden afgeleid. Haal overbodige visuele uitingen of banners weg zodat de bezoeker gefocust blijft op het bestellen van het gewenste product. Zorg dat de belangrijkste vervolgstap goed zichtbaar is voor de bezoeker. Wil je dat de bezoeker een product in de winkelmand plaatst? Maak dan een opvallende knop met bijvoorbeeld ‘plaats in winkelmand’ en zorg ervoor dat de rest eromheen minder opvalt. Vooral bij het bestellen en betalen moet de bezoeker niet worden afgeleid. Zorg er dus voor dat de gewenste stap opvalt en duidelijk is, zodat de bezoeker deze stap ook daadwerkelijk uitvoert.  

Bron: Emerce, 2014: (https://www.emerce.nl/interviews/conversie-min-mogelijk-afleiding-sleutel-tot-succes)

2. Zorg voor zo weinig mogelijk stappen

Bezoekers willen zo min mogelijk moeite doen om iets te bestellen. Bij elke extra stap die ze moeten nemen is er een kans dat ze afhaken en is er dus een kleinere kans op conversie. Moeten bezoekers bijvoorbeeld een account aanmaken of kunnen ze ook als gast een bestelling plaatsen? Veel bezoekers vinden het namelijk veel moeite om een account aan te maken, dus is het een goede optie als ze als gast een bestelling kunnen plaatsen. Moet de bezoeker bij het bestelformulier veel (onnodige) informatie geven zoals geboortedatum of telefoonnummer? In de meeste gevallen zijn naam, adres en e-mailadres voldoende voor een bestelling. Zorg er dus voor dat je bezoekers zo min mogelijk acties hoeven te ondernemen, zodat zij hierdoor niet afhaken.

3. Vergroot het vertrouwen

Als bezoekers niet weten of ze jouw webwinkel moeten vertrouwen kunnen ze ook afzien van hun bestelling. Zorg ervoor dat het duidelijk is voor de bezoekers dat het bestellen en betalen 100% veilig is. Laat dit zien door SSL-certificaten, keurmerken, privacy policies etc. Ook moet je ervoor zorgen dat je webwinkel er betrouwbaar uitziet en veilig aanvoelt. Zorg er dus voor dat de bezoeker niet te veel afleiding en onnodige dingen ziet.

4. Voorkom ongewenste verrassingen

Zorg dat alles wat de bezoeker moet weten voor de koop duidelijk is. Dingen die zij moeten weten van tevoren zijn dingen als beperkte betaalmogelijkheden, langere verzendtijd of extra kosten die nog bij de bestelling komen. Als de bezoeker hier pas achter komt als hij wil betalen dan kan hij afhaken. Als je deze informatie ver voor de aankoop geeft dan is de kans groter dat deze bezoeker de bestelling plaatst dan als ze dit pas zien bij het afrekenen. 

5. Toon de voortgang van het bestelproces

Bezoekers willen graag weten waar ze aan toe zijn als ze jouw webwinkel bezoeken. Het is daarom handig om de verschillende stappen van het bestelproces inzichtelijk te maken voor hen. Zo ontstaan er geen verrassingen voor de bezoekers. Geef duidelijk aan in welke fase de bezoeker zich bevindt. Houd daarnaast ook het product voortdurend zichtbaar en bevestig de gemaakte keuzes van de bezoeker. Duidelijkheid is erg belangrijk. 

6. Maak gebruik van een pop-up winkelmandje en cross-selling

Als de klant een product in het winkelmandje doet, zorg er dan voor dat de klant hier een melding van krijgt. Door deze pop-up van het winkelmandje is het voor de bezoeker duidelijk dat het product in het winkelmandje is geplaatst. Daarnaast kunnen ze makkelijk doorklikken naar het winkelmandje om het product direct te bestellen. Ook kun je ook een bijpassend product aanbieden. Als de bezoeker bijvoorbeeld een fiets in zijn winkelmandje heeft gedaan kun je aangeven dat ze ook een fietsbel kunnen bestellen. Dit proces heet cross-selling. Zo zorg je ervoor dat klanten eventueel nog meer bestellen.

Bron: Shoppagina, 2019: https://www.shoppagina.nl/blog/upselling-en-cross-selling-meer-verkopen-in-je-webwinkel.html

7. Benader bezoekers die nog niet hebben afgerekend

Veel bezoekers rekenen hun bestelling niet gelijk af. Ze laten de producten in het winkelmandje en willen de bestelling eventueel later plaatsen, omdat ze bijvoorbeeld nog twijfelen. Het kan dat de bezoekers vergeten dat ze iets in het winkelmandje hadden gedaan en het is daarom handig om deze bezoekers te herinneren aan hun bestelling. Stuur hen een remindermail en vertel daarin dat ze nog producten in het winkelmandje hebben zitten. Op deze manier worden de klanten herinnert aan hun bestelling en kunnen ze deze alsnog plaatsen. Dit heeft een groot effect op de conversie. 

Om het bestelproces te optimaliseren voor jouw klanten is de belangrijkste tip dat je het hen zo makkelijk mogelijk maakt. Zo is de kans groter dat zij niet zullen afhaken en zo zorg je er dus voor dat de conversie voor jouw webshop wordt verhoogd. Deel hieronder jouw ervaringen en tips voor een optimaal bestelproces en deel dit artikel om ook andere webshops te helpen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *