De toekomst van kleding passen

Kleding passen, we haten het allemaal. Winkel in, winkel uit. Op warme dagen zweten, op koude dagen sjouwen met een winterjas. Mensen besloten dat het tijd was om online te gaan shoppen. Maar wat zijn hier de nadelen van? En hoe kan de online shop ervaring verbeterd worden door middel van Augmented Reality?

De voor- en nadelen van online shoppen

Online shoppen is iets wat we de laatste jaren onwijs veel doen. Mensen hebben geen zin meer in de fysieke winkels door al de bijkomstige ergernissen. En zeg nou zelf, hoe handig is het dat je binnen 1 dag een hele nieuwe outfit thuis kan hebben, zonder van de bank af te moeten komen. Ik zelf weet eigenlijk niet beter. Al vanaf dat ik mijn eigen kleding kocht, bestelde ik dat online. Maar daarbij komt wel dat ik meestal weer zo’n 50% terug stuur omdat het niet past, en zo zijn er nog miljoenen andere mensen met mij.

Naast dat het gewoon erg veel moeite kost om de kleding die je niet past of toch niet zo leuk vindt weer helemaal in te pakken en naar een PostNL punt te brengen is het ook gewoon onwijs slecht voor het milieu. Zo sturen wij 13% van al onze pakketjes retour en ruim 40% pakketjes met kleding retour. Al die busjes die voor onze retour zendingen heen en weer rijden zijn dus niet zo goed voor de co2 uitstoot. Daarnaast zijn bedrijven ook veel geld kwijt aan deze retouren. Zo is dat gemiddeld €12,50 per pakketje. Dat kost webshops dus miljoenen per jaar.  

Virtuele spiegel

Een paar slimme koppen kwamen daarom met het idee om virtueel te passen. Virtueel passen wordt al 10 jaar gebruikt bij opticiens om brillen via de webcam te passen, maar sinds kort heb je ook de virtuele passpiegel. Deze spiegel is eigenlijk een heel groot scherm waar hij jou projecteert met digitale kledingstukken. Je kan dan dus verschillende kledingstukken proberen zonder ze daadwerkelijk aan te trekken. Wel staat deze spiegel helaas nog maar bij een paar winkels van de Bijenkorf en lost dit maar 1 probleem op. Oké je hoeft je niet meer aan en uit te kleden, maar je moet nog steeds de deur uit, naar een fysieke winkel, voor de virtuele passpiegel.

Waar het allemaal begon..

Om ook het tweede probleem op te lossen is er Augmented Reality. Augmented Reality is een technologie die de laatste jaren onwijs booming was. Zo begon het in 2012 met Virtual Reality. Virtual Reality kennen we natuurlijk allemaal nog wel. Die grote idiote brillen waar je je smartphone in kon stoppen en dan leek het alsof je in een achtbaan zat. Je zat daarmee in een gesimuleerde omgeving die ook nog eens interactief kon zijn door middel van geluid of een afstandsbediening. Vanuit Virtual Reality is in 2014 Augmented Reality ontstaan. Dit ging nog even een stapje verder. Hier had je namelijk geen bril meer nodig, maar alleen je smartphone. Denk hierbij aan de Snapchat filters, of Pokémon GO.

Nu dat je geheugen weer even opgefrist is, weer terug naar de kleding. Met Augmented Reality kunnen ze namelijk kledingstukken projecteren op je lichaam. Dit kan nu al met je smartphone, maar in de nabije toekomst kan dit ook doormiddel van een slimme bril of misschien zelfs met contactlenzen. Zo kan je dus heel gemakkelijk in je joggingbroek, thuis voor de spiegel, dat ene shirtje passen.

3D model van jouw lichaam

Je weet dan natuurlijk nog niet of de kleding ook echt past, maar zelfs hier zijn ze nu mee bezig. Zo zijn er verschillende bedrijven, waaronder shavatar.me die door middel van een eigen persoonlijk account een avatar van je lichaam maken. Je lengte, gewicht en omtrek van je lichaamsdelen vul je dan allemaal in, waarna je een 3D model te zien krijgt wat aansluit op jouw lichaam.

Met Augmented Reality en de software van shavatar.me is het dus mogelijk. Op deze manier is de kans dat mensen artikelen nog retour sturen onwijs klein. Dit scheelt de webshops geld en daarnaast is het ook nog stukken beter is voor het milieu.

Wel is het belangrijk dat de grote webshops hieraan gaan meedoen. Zij hebben natuurlijk de kledingstukken en deze moeten zij wel 3D laten inscannen zodat je deze met Augmented Reality kan zien. Daarvoor is het belangrijk dat bedrijven gaan inzien dat dit de toekomst van de detailhandel is. Natuurlijk kost het in eerste instantie een hoop geld, maar daarmee besparen ze ook veel geld.

Tot slot

Nu is het alleen nog een kwestie van tijd tot de slimme koppen van deze wereld de Augmented Reality app hebben ontwikkeld en deze op de markt beschikbaar is. Dan kunnen we allemaal €1000 neerleggen voor de Google Glass of misschien tegen die tijd wel slimme contactlenzen. Allemaal dankzij Augmented Reality.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *