6 tips om jouw Instagram brand te laten groeien

Instagram is tegenwoordig een van de beste kanalen voor de marketing en branding van jouw online merk/bedrijf. Het hebben van veel volgers en reacties geeft een enorm vertrouwensgevoel bij potentiële klanten. Er loggen dagelijks miljoenen mensen in op Instagram, hierdoor is het niet heel moeilijk en niet heel duur om groot te worden op Instagram.  Je moet alleen de trucjes hiervoor kennen.

1. Het gebruiken van Hashtags

Een belangrijke tip is om te kijken naar welke hashtags bij jouw account passen. Dit is namelijk erg interessant om een bepaalde doelgroep te bereiken. Zodra je deze hashtags hebt gevonden, kun je vermelden in je berichten. Probeer zoveel mogelijk hashtags te gebruiken die niet al te veel gebruikt worden. Bij een te populaire hashtag valt jouw bericht niet meer op wanneer mensen de hashtag opzoeken. Volg deze hashtags ook, op deze manier verschijnen er berichten met deze hashtags automatisch op je feed. Hoe meer je van dit soort berichten liked, hoe meer van die mensen je gaan volgen.

2. Routinematig berichten plaatsen

Het is niet alleen voor jezelf handig om een vast ritme te hebben voor wanneer je iets plaatst, het is voor je volgers ook fijn om te weten waar ze aan toe zijn. Een actief account, die regelmatig iets plaatst groeit sneller. Ook zijn vaste tijdstippen goed voor het algoritme. Een dagelijkse post is een ‘must’.

3. Contact zoeken met volgers van een vergelijkbaar account

Zoek accounts die vergelijkbare content plaatsen als jij. Volg dit account en reageer actief op de berichten. Op deze manier zien alle volgers van dit account ook jouw account regelmatig voorbijkomen in de reacties. Probeer daarnaast zoveel mogelijk volgers van dit account ook te volgen, of berichten te liken. Dit is namelijk de perfecte doelgroep voor jouw brand.

Let op: Je kunt maar een bepaald aantal mensen volgen per dag. Wanneer je te veel mensen volgt zal Instagram deze actie voor een bepaalde tijd blokkeren.

Om dit te voorkomen en jezelf veel tijd en moeite te besparen kun je tegenwoordig ook gebruik maken van bots. Deze bots kun je helemaal laten aanpassen aan jouw wensen. Zij zullen elke dag een geschikt aantal mensen volgen van soortgelijke accounts. Ook houdt de bot bij wie er bijvoorbeeld na een week niet terugvolgt, deze zullen dan ook automatisch ontvolgt worden. De bot houdt in principe dus alles bij en zorgt ervoor dat jij binnen korte tijd enorm groeit als account. Hier heb je verschillende websites en apps voor in diverse prijsklasse. Let wel op dat je een betrouwbare bot aanschaft, aangezien je wel je login gegevens moet invoeren.

4. Berichten/story’s promoten

Advertenties via social media werken erg succesvol voor het behalen van aankopen. Wanneer je hier ook je Instagram account aan koppelt, zal dit je ook veel volgers en engagement opleveren, wat uiteindelijk weer resulteert in meer aankopen en naamsbekendheid. Deze tip kost geld, maar is vergeleken met andere advertentiekanalen erg goedkoop. Dit komt omdat je geheel zelf kunt bepalen hoeveel je er aan uitgeeft en de advertentie kunt uitzetten wanneer je wilt.

Daarnaast kun je via Instagram zelf je geplaatste berichten of story’s laten promoten. Je kunt bepaalde berichten van je eigen account laten uitlichten voor maar 5 euro per dag. Dit is niet noodzakelijk, maar je zou het bij enkele pakkende berichten kunnen testen. Hierdoor ontvang je veel nieuwe volgers en likes op je berichten.

5. Influencermarketing

Influencermarketing is in deze tijd één van de meest effectieve manieren om je brand te promoten. Een promotie van zo’n invloedrijk persoon kan je in korte tijd een enorm bereik geven, waardoor je volgers en aankopen binnenstromen. Een samenwerking aangaan met een grote influencer kost meestal veel geld. Als beginnend merk is het beter om met kleine influencers te beginnen. Neem contact met ze op via het management of DM en vraag of ze interesse. Een gouden tip, wat ook bij grotere influencers werkt, is een barterdeal aangaan. Dit houdt in dat zij een dienst verlenen in ruil voor jouw product. Dit werkt enkel als de influencer ook daadwerkelijk interesse heeft in je product. Jij stuurt diegene jouw product en zij plaatsen hier iets over op hun story. Een foto op hun feed is vaak te hoog gegrepen voor een barterdeal.

6. Winacties/Giveaways

Dit is een heel effectieve manier om potentiele klanten jouw account te laten volgen. Mensen die aan een winactie meedoen hebben namelijk al interesse in jouw product of dienst. Een winactie via Instagram werkt zo:

  • Je plaatst een pakkende foto waarbij te zien is wat je kan winnen
  • In het bijschrift zet je dat je voor een deelname aan de volgende eisen moet voldoen: je moet het account volgen, je moet 3 vrienden in dit bericht taggen, en voor extra kans moet je dit bericht delen in je story.

Met behulp van deze stappen zal jouw “Instamerk” zonder twijfel binnen korte tijd flink groeien. Ik wens jullie veel succes en ben erg benieuwd naar de resultaten. Ik lees het graag terug in de reacties!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *