Waarom visual branding je merk een identiteit geeft

Visual branding is een van de belangrijkste aspecten van elk bedrijf. Maar wat betekent ‘visual branding’ nou precies? En wat voor invloed heeft visual branding op je bedrijf? Met branding maak je als het ware een belofte aan de klant. Zo vertel je de klant wat ze van jouw bedrijf, producten en/of diensten kunnen verwachten. En laat je daarnaast zien dat je onderscheidend bent ten opzichte van jouw concurrenten. Je merk geeft dus als het ware een korte samenvatting van wie je als bedrijf bent, waar je voor staat en wat de klant van jou kan verwachten.

Om te beginnen, in het kort: wat is het verschil tussen branding en visual branding? Bij branding gaat het om het creëren van een strategie om een sterke merkidentiteit op te bouwen. Bij visual branding, ook wel visuele identiteit genoemd, stel je als het ware richtlijnen vast die zorgen voor consistentie in het gebruik van visuele elementen zoals je logo, kleurpalet en typografie.

De eerste indruk is de beste

We weten allemaal dat de eerste indruk cruciaal kan zijn. Een belangrijk onderdeel van de branding van jouw merk is daarom het visuele gedeelte. Potentiele klanten zullen als eerst de visuele branding van je merk zien voordat ze de rest ontdekken. Het is daarom belangrijk dat je als merk zijnde een sterke visuele merkidentiteit creëert. Het begint bij het logo van je merk. Een logo is een herkenbaar grafisch symbool dat een bedrijf of een product identificeert. Het is een manier om aandacht te trekken en je ​​merk te onderscheiden van de concurrent. Het logo van je merk of product is een combinatie van typografie, kleur en symbolen. Je logo maakt deel uit van de visuele identiteit van je merk. Maar denk naast een logo ook aan de website, de verpakkingen en ook aan de eventuele fysieke winkel. Dit tezamen is het visitekaartje van je merk, het is namelijk meestal de eerst aanraking van de klant met jouw merk.

Meer dan een plaatje

Maar een merk is meer dan zomaar een naam en logo. Een merk is een gevoel en een verhaal dat zorgt voor een relatie tussen klant en bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan Coca-Cola, iedereen herkent het logo en de kleuren van mijlen ver. Maar Coca-Cola is niet alleen een frisdrank. Door interactie tussen de diensten en producten van merk en de klant ontstaat er een merkervaring. De klant ervaart het merk of het product op een bepaalde manier waardoor er een gevoel aan het merk wordt gekoppeld. Merken weten van tevoren heel goed welk gevoel ze aan de klant willen meegeven. Zo wil Coca-Cola bijvoorbeeld blijdschap en verbintenis tussen mensen meegeven. In vrijwel elke reclame van Coca-Cola komen op verschillende manieren de woorden ‘Happiness’ en ‘Sharing’ voor. De merkervaring met Coca-Cola moet dus liefdevol en vrolijk zijn. En zoals bekende merkontwerper Walter Landor zei: ” “Producten worden gemaakt in een fabriek, maar merken worden gemaakt in de beleving van de consument”.

Blijf consistent, dat went

Het is belangrijk dat al deze (visuele) elementen consistent gebruikt worden zodat het allemaal in samenhang is. Veel mensen neigen namelijk vaak naar dingen die ze herkennen. Dus wanneer de branding van jouw merk consistent en makkelijk te herkennen is, dan zal de doelgroep zich sneller aangetrokken voelen tot jouw merk. Ze zullen vaker een aankoop willen doen omdat jouw merk bekend en vertrouwt voelt. Om deze samenhang en herkenning te creëren is het belangrijk om een kleurpalet samen te stellen. Welke kleuren zijn passend bij je merk en sluiten de concurrent uit? Welke typografie geeft het beste ons verhaal weer? En welke zin, slogan of woord is pakkend en omschrijft mijn merk het beste? Zodra je deze drie vragen hebt beantwoord heb je de basis. Vanuit daar kan je verder werken. Om terug te komen op de samenhang, het is belangrijk dat je continu en consistent blijft werken met hetzelfde kleurenpalet, typografie en slogan. Want alleen dit zorgt nog niet voor een merkidentiteit. Er moet een uitgebreide visuele taal gecreëerd worden die overal op kan worden toe gepast van website tot verpakking. Hierdoor creëer je die nodige herkenning bij de potentiële klanten.  Uit onderzoek blijkt dat voor 93% van de mensen de visuele identiteit de grootste factor is in het besluit om een product wel of niet te kopen.

Communicatie is key

Uiteindelijk is je merkidentiteit een belangrijke manier om met potentiële klanten te communiceren, jezelf te onderscheiden van de concurrent en een merkervaring te creëren die mensen aanmoedigt om met je merk in zee te gaan. Eén ding is dus zeker. Wanneer je een sterk en succesvol merk wilt opbouwen, is het creëren van een sterke merkidentiteit een must. Wanneer je succesvol bent in het communiceren over wie je bent en waar je voor staat, kun je sterke klantrelaties opbouwen die nodig zijn voor je succes op de lange termijn. De kansen en mogelijkheden zijn eindeloos.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *