Alles wat je als startup moet weten over branding

Branding is anno 2020 alleen maar belangrijker geworden. Met de talloze bedrijven en producten is het moeilijk om op te vallen, laat staan om succesvol te worden. 80% van de startup bedrijven in Nederland gaan binnen de eerste twee jaar failliet. Dit komt vaak niet omdat het product of dienst van slechte kwaliteit is maar omdat het bedrijf niet genoeg klanten kan aantrekken en binden aan het merk. Hoe kon dit worden voorkomen? Je weet het waarschijnlijk al: met branding. We horen het vaak voorbij komen maar wat is branding nu precies en hoe creëer je het als een startup bedrijf?

Wat betekent branding niet?


Voordat we op de precieze betekenis komen laten we kijken naar wat branding niet is. Het is niet het logo van het bedrijf. Alhoewel het logo ook geen onbelangrijk onderdeel is voor branding. Het logo is namelijk het symbool van de brand. Dit zal voor sommigen als een verassing komen, maar de brand is ook niet het product of dienst dat het bedrijf verkoopt. Het product dat een bedrijf verkoopt wordt zeer waarschijnlijk ook door een ander bedrijf verkocht. En branding moet er juist voor zorgen dat het  product een voorkeur krijgt bij consumenten. Maar wat is het dan wel?

Branding is…


Branding is uiteindelijk een resultaat. Het resultaat van alle marketingactiviteiten, social media uitingen enzovoort bij elkaar. Het is het onderbuikgevoel van een consument over jou product, dienst of bedrijf. Hoe kijkt de consument naar jouw bedrijf? Als bedrijf doe je natuurlijk je best om jouw idee van je brand zo duidelijk mogelijk over te brengen naar de consument. Maar de consument creëert uiteindelijk zijn eigen perceptie van jouw brand. Dit betekend dat niet elke consument hetzelfde idee heeft bij jouw brand maar dat jouw bedrijf misschien duizenden of zelfs meer brands heeft in het brein van de consumenten. Kortom: een brand is een reputatie.

Hoe creëer je je eigen brand?

Als een startup bedrijf weet je als het goed is al wat het bedrijf gaat verkopen. De volgende stap is dan om goed na te denken over waar jou bedrijf precies voor staat. De missie en de visie bedrijf zijn een zeer belangrijke basis om succesvol te worden. Deze missie en visie geven aan waarom het bedrijf bestaat en welke toegevoegde waarde het bedrijf biedt aan de consument. Wat wil je de consument geven? Wat wil je als bedrijf verbeteren of bijdragen? En hoe ga je dat doen?

Apple is hier een goed voorbeeld van. Veel bedrijven zijn opgestart om geld te verdienen. Begrijpelijk, maar dit is geen brand. Apple ’s brand is om het leven van de mensen beter te maken, om de wereld een betere plek te maken en om de kwaliteit van het leven te verbeteren. Dit klinkt een stuk interessanter dan je bedrijf veel geld te laten verdienen. De branding van Apple is te zien in de producten die het bedrijf produceert. Producten als de smartphone zijn een groot onderdeel van ons dagelijks leven geworden en hebben een zeer sterke brand gecreëerd tussen de klanten en het bedrijf.

Awareness


Deze stap is ook zeer belangrijk. Een sterke brand kan niet worden opgebouwd zonder bewustzijn te creëren. Jouw doelgroep moet natuurlijk weten dat je bestaat. Dit kan op verschillende manieren worden gedaan maar het komt neer op twee punten: content en distributie. Online awareness creëren is het meest voordelige en snelste manier om informatie te verspreiden. Ook kan je hiermee veel exacter de doelgroep targetten.

Instagram en facebook zijn handige social media platformen om de brand visueel met het gebruik van foto of video te verspreiden. Dit is de perfecte manier om je brand visueel te promoten. Laat hiermee met visuele uitingen zien waar je als bedrijf voor staat.

Als je als bedrijf een product verkoopt kan je gebruik maken van influencers. Zij hebben al een grote groep volgers die meteen van jouw merk af weten. De influencer(s) kunnen bijvoorbeeld jouw product gebruiken bij een video idee dat de essentie van jouw brand naar voren laten komen. Red Bull doet dit door extreme sporters te sponsoren met hun logo op de kleding en hun blikje in de hand van de influencer in beeld te krijgen. Dit heeft bij Red Bull bijgedragen aan hun reputatie. Consumenten denken bij het zien van Red bull vaak aan extreme energie, uithoudingsvermogen en gaan tot het maximale.

Tot slot

Branding is meer dan reclame campagnes en het maken van een logo. Het bedrijf moet vanuit de consument denken. Wat hebben we met deze uitingen nu bereikt? Wat is onze reputatie op dit moment en wat moet het worden? Het is van belang voor een bedrijf om te kijken hoe de consument denkt over een merk. Na het kopen van het product, hoe zal de consument over het merk denken na het zien van het design van het product en de boodschap erachter. Als startup is het van groot belang om te weten wat jouw brand is en om manieren te vinden om dit te kunnen overbrengen. Zo kan je als bedrijf je weg vinden in de massa.

Schrijver: Samir Abanna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *