Tessa Vosskühler

Stel je voor, je bent een staalfabrikant en je wilt graag een reclamecampagne opzetten. Welke insteek kies je? Deze vraag krijgt Creative Director Don Draper, in de serie MadMan, in zijn schoot geworpen. Staal is nu niet direct een product dat tot de verbeelding spreekt. Het heeft een verhaal nodig om zichzelf te verkopen. Na een eerste, mislukte poging komt Draper met de slogan “Betlehem Steel, the backbone of America”. En ineens wilt iedereen maar wat graag bouwen met het staal van dit specifieke staalbedrijf.

Dat was een fijn staaltje branding van deze fictieve Creative Director in de jaren zestig. Er is veel veranderd sinds die tijd. Branding draait tegenwoordig misschien nog wel meer om wie je keer op keer bewijst te zijn, dan om wie je zegt te zijn. Wat blijft staan, is dat er keuzes gemaakt moeten worden: wat past wel bij jouw merk en wat niet?

Mijn naam is Tessa Vosskühler. Ik ben derdejaars student Creative Business en creatief tekstschrijver. Tijdens mijn stage bij een online marketingbureau heb ik teksten geschreven voor ieder denkbaar type bedrijf. Van een nieuwsbrief voor groothandel XXL Horeca tot aan SEO teksten voor Office Centre. Ik weet hoe belangrijk het is om je als bedrijf te kunnen onderscheiden. Zeker in een branche waarin de concurrenten als paddenstoelen uit de grond schieten.

Dat is waar branding om de hoek komt kijken. Hoe onderscheid je je van concurrenten die vrijwel hetzelfde product of dienst aanbieden? Je kunt niet oneindig je prijs verlagen en dit moet je ook niet willen. Je wilt juist de toegevoegde waarde van jouw merk, ook wel brand equity, verhogen. Hoe zorg je ervoor dat consumenten zich emotioneel binden aan jouw merk? Het gevoel en de associaties die jouw brand oproepen, spelen hierin een belangrijke rol. Waar sta je voor en hoe geef je dit vorm in jouw communicatie?

Worstel je met een of meerdere van deze vragen? Dan kan ik je mogelijk uit de brand(ing) helpen. Volg mijn artikelen op MICwatching en ontdek alles wat je moet weten over de kracht van branding.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *