Zo vliegen de tickets bij Cheaptickets de deur uit!

Cialdini wordt gezien als dè expert van het overtuigen. Hij bedacht ook de 7 principes, handige tips om de conversie te verhogen op jouw website. Deze keer gaat het om CheapTickets. Wat kunnen zij doen om hun website nog aantrekkelijker te maken waardoor de tickets de deur uit vliegen?  

Commitment en consistentie

We beginnen bij het principe commitment en consistentie. Dit betekent dat je de aandacht vast wil houden en loyaliteit wil creëren. Dit doe je door contact te houden met de klant. Een goed voorbeeld hiervan is een nieuwsbrief.

CheapTickets doet dit al goed door een nieuwsbrief aan te bieden. Bij aanmelding van de nieuwsbrief krijg je zelfs 10euro korting. Dit is een handige manier om te zorgen dat mensen zich inschrijven op jouw nieuwsbrief, ook komt dit terug bij een volgend principe.  Ook verwijzen ze door naar hun social kanalen. Social kanalen zijn handig omdat je direct feedback kunt krijgen van de klant, ook kun je gemakkelijk reageren en dus in contact blijven met de klant.

Wel staat de mogelijkheid tot inschrijving onderaan de pagina en moet de klant echt zoeken. Het scheelt dan alweer dat er een kortingsactie bij zit, waarschijnlijk kom je het eerder tegen als je ernaar zoekt.

Wederkerigheid

Met wederkerigheid zorg je ervoor dat mensen terugkomen naar jouw website. Door iets weg te geven, krijgt de bezoeker het gevoel dat ze iets terug moeten doen.

CheapTickets spelen hierop in bij de inschrijving van de nieuwsbrief. Hierbij krijg je 10euro korting op je volgende vlucht.

Sympathie

Bij het principe sympathie speel je in op de emotie van een bezoeker. Het gaat erom dat mensen in je omgeving vaak enthousiast zijn over een product. Je creëert als het ware een gunfactor. Dit kun je ook doen door een goede klantenservice te hebben of een goede ‘about’ pagina.

Hier kan CheapTickets nog goed aan werken. Hun ‘about’ pagina heeft niet veel inhoud wat de bezoeker kan interesseren. Er wordt een klein beetje uitgelegd wat ze doen maar er wordt niet een leuk en interessant beeld geschetst over het bedrijf en de bedrijfscultuur. Dit is wel noodzakelijk als je sympathie wil krijgen van de bezoeker.

Ook zijn er hele gemixte recensies over de klantenservice. Als je op hun facebook kijkt zie je dat mensen niet tevreden zijn. Maar er staan ook een paar positieve reacties tussen. Hier kunnen ze dus nog consistenter in zijn. Wel goed is om rekening mee te houden is dat mensen vaak alleen een reactie plaatsen als ze ontevreden zijn. Vaak hoor je niks van ze als een bedrijf of merk het wel goed doet.

Sociale bewijskracht

Bij dit principe gaat het erom dat klanten vooraf vertrouwen hebben in jouw bedrijf en website. Dit kun je doen door middel van het openbaar maken van je recensies.

CheapTickets doet dit goed door direct hun trustpilot bovenaan de pagina te zetten. Hier kunnen bezoekers ook op klikken, zo zie je direct wat anderen zeggen over het bedrijf en niet alleen een cijfer.

Autoriteit

Bij het principe Autoriteit gaat het erom dat mensen sneller geneigd zijn iets te geloven doordat er een keurmerk of functie bij hoort. Mensen zijn geneigd experts wel te geloven. Een website bereikt dit door bijvoorbeeld een keurmerk te plaatsen.

CheapTickets heeft zich aangesloten bij verschillende verenigingen. Deze waarborgen onder andere eerlijke voorwaarden en veilig reizen. Dit is dus een autoriteit waar bezoekers zekerheid van kunnen krijgen.

Schaarste

Mensen zijn gevoelig voor schaarste, omdat er dan een druk op komt om het product te kopen. Het bekendste voorbeeld is misschien booking.nl waar ze vaak ‘Er is nog maar 1 kamer’ gebruiken. Het gevoel van urgentie ontwikkelen is dan ook een belangrijke en handige beïnvloedingstechniek.

CheapTickets speelt hier maar een klein beetje op in. Het is bekend dat vaak hoe langer je wacht met het kopen van je vliegtickets, hoe duurder ze worden. Als je kijkt bij ticket op CheapTickets zie bijvoorbeeld staan ’23 uur geleden gevonden’, dit kan voor sommige mensen de druk verhogen.

Pas als je verder klikt naar de mogelijke tickets zie je dat CheapTickets de druk probeert te verhogen door bijvoorbeeld ‘Nu 5,00 korting’ bij een ticket neer te zetten. Ze zeggen niet hoelang je die korting kunt krijgen. Zo kan je de klant onderdruk zetten om ze dan ook direct te bestellen.

Eenheid

Het laatste principe eenheid speelt in op de behoefte van een mens om ergens bij te horen. Een website kan hierop inspelen door onderwerpen te plaatsen waarmee mensen zich graag willen identificeren.

CheapTickets speelt hierop in door het vaak te hebben over droomreizen en droombestemmingen. Iets waar iemand echt naar kan uitkijken en dus van kan wegdromen.

Ook spelen ze hierop in door bijvoorbeeld te zeggen dat ze een Nederlandse klantenservice hebben. Zo voel je je erkent als Nederlander en kun je gemakkelijk contact met CheapTickets opnemen.

Ook hebben ze af en toe aanbiedingen die inspelen op specifieke mensen. Dan gebruiken ze (zoals in onderstaande foto) de woorden ‘Diversiteit en Grootsheid’ om een land te beschrijven. Hier kunnen verschillende mensen zich in vinden. Ook gebruiken ze bijna altijd foto’s met mensen erop om een land uit te lichten. Je kunt je identificeren in deze persoon, het geeft dat idee van ‘dit had jij ook kunnen zijn’.

We kunnen wel concluderen dat CheapTickets al veel elementen van de principes van Cialdini op hun website heeft staan. Ze kunnen nog wel werken aan hun Sympathie. Zorgen dat mensen echt een gunfactor krijgen voor het merk. Ze zullen dus moeten werken aan hun imago. Ook zal de klantenservice consistenter moeten en klanten vragen om feedback hierover. Zo kun je ook zien wat mensen wel goed vinden en zullen anderen dit ook inzien.

Ook kunnen ze nog meer inspelen op het gevoel van urgentie. Hier hoeven ze maar een paar woorden voor aan te passen om de schaarste op te wekken. Bijvoorbeeld op de homepage niet ‘vanaf 270 euro’, maar ‘Nu maar 270 euro!’. Of knoppen met ‘Boek nu!’.

Het zijn kleine veranderingen die de website nog beter kunnen maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *