Hoe ethisch is nudgen?

Nudging betekent letterlijk ‘een duwtje geven in de goede richting’. Hiermee maak je het gewenste gedrag aantrekkelijk, zonder jouw bezoekers in hun vrijheid te beperken. Het doel van nudging is om gedrag lichtelijk bij te sturen, waardoor bezoekers onbewust de gewenste keuze maken. Je kan je website dus zo aanpassen dat bezoekers sneller tot een aankoop overgaan. Meer conversie is een zeer belangrijk doel voor veel websites/webshops. Maar is het wel ethisch?

De Gestaltwetten gebruiken als een nudge

Door de Gestaltwetten in je webdesign te verwerken kan je ervoor zorgen dat bezoekers op jouw website gewenst gedrag uitvoeren. Wil je meer tips over gedragspsychologie bij het ontwerpen van jouw website, lees dan hier mijn whitepaper.

Waar moet een ethische nudge aan voldoen?

De bedenkers van de techniek nudging, Richard Thaler en Cass Sustein, vinden dat een nudge aan een aantal voorwaarden moet voldoen:

  • Een nudge is transparant
  • Een nudge helpt websitebezoekers bij hun bestaande keuzes
  • Een nudge is goedkoop in het gebruik
  • Het is makkelijk om een nudge te weigeren

Klassieke filosofen zien de mens als een volledig rationeel wezen, maar er is veel bewijs dat mensen niet op alle vlakken helemaal rationeel zijn. Dit is waar nudging op inspeelt: de nudge wordt ingezet om irrationele keuzes te veranderen in een rationele keuze. Het klikt als een perfect plan, het aanpassen van het gedrag van jouw bezoekers zonder dat ze in hun vrijheid beperkt zullen worden. Maar de vraag is, zijn mensen wel echt zo vrij in het maken van hun keuzes, als een nudge die keuzes beïnvloed? Wat maakt nudging nou ethisch toelaatbaar en toch weer verwerpelijk?

Nudging op je website, ethisch of onethisch?

Nudgen op je website werkt weer anders dan in het echt en valt goed te combineren met design. Ik leg hieronder twee punten uit en geef mijn mening of het ethisch of onethisch is.

  • Social herding

Social herding kan worden gebruikt om jouw bezoekers te begeleiden bij het nemen van de gewenste beslissing. In plaats van de bezoeker zich onafhankelijk te laten voelen op je website, is het voor de meeste bezoekers belangrijk om een sociaal wenselijk gevoel te krijgen op de website. Het gevoel van een sociale hoede, of ‘groepsdruk’, kan helpen bij het nemen van beslissingen van bezoekers. Wil je dat bezoekers zich aanmelden voor de nieuwsbrief om zo op de hoogte te blijven van het laatste nieuws, of van het best verkochte product, zorg dan dat je hierop inspeelt met social herding. Doordat je bezoekers de keuze geeft om zich aan te melden voor de nieuwsbrief, vind ik deze nudge transparant en dus ethisch.

  • De keuze is reuze

Te veel keuze kan leiden tot ongewenst gedrag. Meer informatie hierover vind je in mijn whitepaper. Veel mensen denken dat bezoekers het fijn vinden om veel keuze te hebben op een website. Maar dit werkt averechts! Pas je de Gestaltwet, wet van eenvoud toe, zal dit ervoor zorgen dat meer bezoekers het gewenste gedrag uitvoeren. Deze nudge vind ik ook ethisch, omdat je niet zegt wat de bezoeker moeten kopen. Je vergroot alleen de kans dat ze iets kopen.

Nudgen in de media, ethisch of onethisch?

De stelling of nudging wel of niet ethisch verantwoord is, zal altijd heel veel vragen en meningen blijven oproepen. Het punt, een nudge moet transparant zijn, kan aan de hand van verschillende argumenten als onethisch worden gezien.

Beperking van autonomie

Wanneer het gedrag van gebruikers op jouw website of webshop worden bepaald door kleine onbewuste duwtjes in de goede richting, zou je kunnen zeggen dat jouw anatomie dus wordt beperkt.

Oplossing:

De oplossing hiervoor is ervoor zorgen dat er transparante communicatie over het gebruik van de nudge te vinden is. Als je weet dat er een nudge aanwezig is, is er geen sprake van beperking in autonomie. Een goed voorbeeld hierbij is product placement. In mijn lieveling serie Goede Tijden, Slechten Tijden, worden er veel Breakers gedronken. Als je een Gtst fan bent, zoals ik, en je loopt door de supermarkt zal je oog sneller op de Breakers vallen én zal je deze onbewust sneller kopen omdat het wordt geassocieerd met de serie die je dagelijks volgt. Omdat het dus zo opvalt dat dat dit product vaak wordt gebruikt, ben je van de nudge bewust. Door deze transparante communicatie wordt de kracht van de nudge afgeschaft. Door de nudge transparant te maken kan het dus zijn dat de nudge niet altijd even goed werkt als je zou willen.

Nudgen is, naar mijn mening, ethisch. Zolang het geen negatieve gevolgen heeft voor de gebruiker of bezoeker. Hoe denk jij over nudgen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *