Het effect van social media op het klimaat

Meer dan 3,4 miljard van ons over de hele wereld gebruiken nu regelmatig sociale media – met 2,2 miljard actieve gebruikers op Facebook, 1,9 miljard op YouTube, 1 miljard op Instagram en 335 miljoen op Twitter.

Sociale media nemen grenzen van tijd en afstand weg en brengen gelijkgestemde mensen over de hele wereld samen om ideeën te bespreken en meningen over bepaalde onderwerpen te delen. Klimaatverandering is een wereldwijd probleem en iets dat ons allemaal zal beïnvloeden (en dit doet het al), lijkt het vanzelfsprekend dat sociale media een fundamenteel kanaal moet zijn voor communicatie over klimaatverandering.

Wetenschappelijk onderzoek ligt ten grondslag aan klimaatverandering en helpt de effecten van door mensen veroorzaakte klimaatverandering aan te tonen en te bewijzen. Echter is er nog steeds een enorme kloof tussen hoe dit wetenschappelijk onderzoek wordt gepresenteerd en hoe mensen daadwerkelijk nieuws ontdekken en nu inhoud consumeren. Academisch onderzoek wordt gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften, die de gemiddelde persoon waarschijnlijk niet kan verwerken en begrijpen – ze zijn meestal gevuld met jargon en technische, complexe taal. Daarom zijn onderzoeksrapporten over het algemeen alleen toegankelijk voor andere academici. Soms worden ze gevonden en verspreid onder een breder publiek door journalisten of beleidsmakers.

Gezien het grote aantal mensen dat nu regelmatig sociale media gebruikt, lijkt het erop dat dit onderzoek veel beter kan worden gebruikt door het te delen op sociale media. Kunnen sociale media de manier zijn hoe we klimaatonderzoek in echte gesprekken kunnen veranderen? Moeten wij ons meer bezighouden met het delen van de boodschap over klimaatverandering op sociale media?

Blue Planet II
Ik heb een tijdje terug heb ik de televisieserie Blue Planet II gekeken, een serie afleveringen over de mooiste wateren op aarde. Echter laat de serie niet alleen de mooie kant zien maar is de onderliggende gedachten dat het niet goed gaat met de aarde. Na alle afleveringen gekeken te hebben voelde ik me getriggerd, een gevoel en het idee om meer te willen bijdragen aan de wereld. Ik ben niet de enige die dit gevoel kreeg na het kijken van de serie. Wat blijkt, Blue Planet II van David Attenborough is een geweldig voorbeeld van sociale media die kunnen worden gebruikt om de feiten van klimaatverandering te versterken en te verspreiden. Blue Planet II richtte zich op onze oceanen en maakte een statement door openlijk te praten over het enorme probleem van oceaanplastic.

Het is een onderwerp dat al jaren op de onderzoeksagenda staat. In 2008 bleek bijvoorbeeld uit een onderzoek dat plastic afval uit de zee een groeiend probleem was in de Zwarte Zee, met 8 tot 217 kilogram plastic afval per vierkante kilometer. En al in 1988 maakten wetenschappers zich zorgen over de hoeveelheid plastic afval in onze oceanen, en met name over de impact op zeedieren en vogels. Maar in termen van het bewustzijn onder het grote publiek leek het geen grote zorgen te wekken.

Althans, het leek erop dat het niemand zorgen baarde, totdat Blue Planet II online kwam. Kijkend naar Google zoekopdrachten rond het onderwerp plastic afval op Google Trends, is er een enorme opwaartse piek aan het einde van 2017 en het begin van 2018, samenvallend met de vertoning van Blue Planet II. Deze interesse heeft sindsdien dit hogere niveau behouden, wat aangeeft dat het een blijvende positieve impact heeft gehad. Blue Planet II werd eind 2017 op televisie uitgezonden, maar het gesprek over de serie gaat nog steeds door op sociale media, en vooral op Twitter.

De reactie op Twitter tijdens de uitzending van de laatste aflevering van Blue Planet II was nog sterker. De laatste aflevering richtte zich uitsluitend op de menselijke schuld voor plastic afval in onze oceanen en hoe we nu moeten handelen om er iets aan te doen, met Attenborough’s laatste regel in de serie: “De toekomst van al het leven hangt nu van ons af.” Het gesprek op Twitter is snel overgegaan van conversaties over het televisieprogramma naar actie, en wat kijkers eigenlijk praktisch konden doen aan de kwestie van oceaanplastiek in hun dagelijks leven.

Veel influencers hebben ook een mening over dit onderwerp die ze graag met de wereld delen. Deze influencers hebben honderdduizenden tot miljoenen volgers op hun social media, het is dus aannemelijk dat mensen buiten de kijkers van de serie zijn bereikt. Dit is het mooie van sociale media als medium voor klimaatverandering activisme en communicatie, waardoor belangrijke berichten zich wijd en zijd kunnen verspreiden, voorbij degenen die al geïnteresseerd zouden zijn.

Ik denk dat de klimaat hot topics en influecners die hier aandacht voor vragen alleen maar zullen toenemen. Daarbij zie ik een opkomst van mensen die indruk proberen te maken door duurzamer te leven. Dit zijn mensen die geïnspireerd zijn geraakt door wat ze in de media zien of zelf meemaken en vanuit eigen motivatie andere willen inspireren duurzamer te leven. Ik denk dat dit een trend is die in de loop van de jaren gaat toenemen en mensen op grote schaal bewuster gaat maken van hun levensstijl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *