De toekomstige invloed van AI op banen binnen de marketing

In het eerste artikel hebben we het gehad over het ontstaan van Artificial Intelligence, op welke manier  waar daar vandaag de dag gebruik van wordt gemaakt en hoe jij het vervolgens als marketeer kunt inzetten. En nu gaan we kijken naar de toekomst van AI en hoe dat er binnen het bedrijfsleven uit zal gaan zien.

We weten inmiddels dat AI onmisbaar is geworden en het op bijna elk vlak strategisch en analytisch in te zetten valt binnen je bedrijf. Maar hoe ziet het toekomstperspectief eruit? En zijn mensen in die toekomst dan ook echt vervangbaar?

Nemen robots onze banen over?

Steeds meer mensen beginnen zich zorgen te maken dat robots en andere machines die over kunstmatige intelligentie beschikken zo veel banen zullen wegnemen dat er onvermijdelijk een gigantisch werkloosheidsprobleem zal ontstaan. Maar zoals we al vaker mee hebben gemaakt in de geschiedenis is dit niet de eerste keer dat we met dit vraagstuk zitten.  Een voorbeeld hiervan is de komst van robots in fabrieken. Hierbij luidde de krantenkoppen over de hele wereld “A robot is after your job”, maar niks was uiteindelijk minder waar. Het neemt onze banen niet weg maar het verandert onze banen. Hoe dit komt? Grote vernieuwingen leiden namelijk tot grote vragen. En de media vindt niks interessanter. Hierdoor zie je vaak dat de twee kanten van een verhaal extreem uitgelicht worden. Zo ook bij AI, je hoort vaak de mensen die zeggen dat de wereld zal vergaan door AI en de mensen die juist zeggen dat het de wereld gaat redden. Maar waar komt die gedachte dan vandaan?

Het heeft te maken met antropomorfisme.

Antropomorfisme zorgt er namelijk voor dat we menselijke eigenschappen gaan toekennen aan dingen die helemaal niet menselijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan een auto die er lief uitziet, praten tegen dieren of boos worden op een computer die hapert. En dingen zoals de angst dat robots onze banen over zullen gaan nemen valt daar ook onder. Maar robots zijn geen mensen en zullen dat uiteraard ook nooit worden. En dat verschil zal er ook voor zorgen dat mensen nooit bang hoeven te zijn dat ze worden vervangen op de werkvloer door robots.

Maar ze gaan toch steeds meer op mensen lijken?

Dat is zeker waar maar het verschil tussen een mens en een robot is nog altijd gigantisch. AI kan steeds meer en meer. Zo is het bijvoorbeeld goed in het herkennen van fraude en het vroegtijdig opsporen van huidkanker met behulp van een foto die je met je smartphone maakt. Maar technisch gezien is AI nog steeds heel dom. Het is namelijk heel goed in dingen doen die onze hersenen niet aankunnen of waar we gewoonweg geen zin in hebben, maar het is niet iets wat kan redeneren, creatief kan nadenken of buiten bepaalde hokjes denken. Dat AI bijvoorbeeld huidkanker kan opsporen en diagnoses kan stellen is natuurlijk fantastisch. Maar dat is maar een heel klein onderdeel van het vak als arts, aangezien het vervolgens draait om het kiezen van de juiste behandeling. En dat hangt heel erg van de persoon af, die moet je daarvoor persoonlijk kennen en dat is iets wat een robot nooit zal kunnen. En dat geldt niet alleen voor artsen, maar voor elk beroep. AI kan heel goed al het voorwerk doen en de mens kan vervolgens zijn tijd veel beter besteden met het bepalen van hoe je die informatie het beste in kan zetten.

De toekomst binnen marketing

Marketeers hebben vaak als hoofddoel het genereren van zoveel mogelijk leads. Dit doe je door de juiste beleving bij de juiste persoon af te leveren. En hier moet je een heleboel onderzoek voor doen. En in de toekomst zal een marketeer dit onvermijdelijk hand in hand doen met AI. En de kracht zit hem dan ook in het combineren van mens en machine. De machine weet wat iemand wil, jij zorgt dat je dat bij de hand hebt en de machine gaat dit vervolgens op het juiste moment bij de juiste persoon inzetten in de hoop dat dit leidt tot de gewenste actie. En dat is precies wat je wil als marketeer.  Want hoe fantastisch is het als de bezoeker van jouw website een persoonlijke boodschap krijgt op de homepage, vervolgens automatisch de juiste content krijgt voorgeschoteld die helemaal aansluit op zijn of haar interesses.

We hoeven echt niet met pensioen, maar onze banen zullen wel veranderen. Het zorgt voor ongekend nauwkeurige informatie die ontzettend waardevol is. Het is dan ook niet voor niets dat Data tegenwoordig meer waard is dan olie. Data is namelijk kennis en zoals Nelson Mandela ooit heeft gezegd: “knowledge is the most powerful weapon that you can use to change the world”. En als er iets is wat nooit moe wordt van leren dan is het een computer, om nog maar te zwijgen over de snelheid waarmee een computer gigantische hoeveelheid stof kan verwerken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *