Waarom maken Duolingo gebruikers hun gratis taalcursus niet af?

Duolingo, een van de vele apps die er zijn om een nieuwe taal te leren. Maar waarschijnlijk wel meteen ook de bekendste. Het is een makkelijke en aantrekkelijke manier om jezelf kennis te laten maken met een nieuwe taal, en het is daarnaast ook nog eens gratis. Maar hoe zorgt deze app er nou precies voor dat je steeds terug blijft komen? En gaan ze daar misschien niet iets te ver in?

Een van de vele Duolingo memes (https://www.boredpanda.com/funny-duolingo-bird-memes)

Maken gebruikers de taalcursus in Duolingo af?

Afgelopen jaren gingen er memes viraal over Duolingo. Dit komt vooral omdat ze er bekend om staan veel notificaties te sturen. Dit is een externe trigger, die gebruikers eraan herinnert de app te gebruiken. Dit doen ze niet 1 keer per week, maar vrijwel iedere dag. Veel mensen vinden dit te veel. Een taal leren is iets wat je zelf ook echt moet willen, dus er moeten ook interne triggers zijn die je motiveren om de app te gebruiken. Ondanks de vele notificaties, is de app erg populair. Op hun LinkedIn profiel zeggen ze 300 miljoen actieve gebruikers te hebben. Maar nu is eigenlijk de vraag: hoeveel van deze gebruikers heeft ook echt een hele taalcursus afgemaakt via de app? Online zijn daar geen antwoorden op te vinden die gepubliceerd zijn door Duolingo. Maar iemand anders heeft er onderzoek naar gedaan en 0% van de mensen die ze heeft ondervraagd, heeft daadwerkelijk een hele taal geleerd via de app. 

Dit zou kunnen komen door het feit dat Duolingo zich waarschijnlijk focust op het aantal gebruikers. Die getallen liggen hoog. Het doel van de gebruikers is weer heel anders, namelijk: het leren van een nieuwe taal. Wat gaat er dan mis in het design van Duolingo waardoor gebruikers niet dat behalen?

Behavioural design binnen Duolingo

Als je in de app kijkt, zie je dat Duolingo gebruik maakt van verschillende manieren om gebruikers ‘hooked’ te maken aan hun app. Er zijn leaderboards, waarin jij kunt zien op welke plek je die week staat. Want wanneer je een les hebt afgemaakt, krijg je punten. Sta je in een bepaalde week in de top 3? Dan ga je naar een hoger level. Via een notificatie krijg je te weten wanneer iemand je plek heeft ingenomen. Horen dat je niet meer in de top 3 staat motiveert mensen snel om nog even wat lessen te volgen om daarna weer op de 1ste plek te komen staan. Hierdoor ga je zo veel mogelijk lessen proberen af te ronden, zonder goed de tijd te nemen om stil te staan bij wat je hebt geleerd. Iets wat wél belangrijk is, vooral bij het leren van een nieuwe taal. Duolingo geeft soms op het tussenscherm een tip. Een van die tips is: schrijf na de les zo veel mogelijk zinnen op die je hebt kunnen onthouden. Maar wanneer je Duolingo als game gaat zien, raak je die focus voor het leren van de taal kwijt . En ga je focussen op de punten die je ermee behaalt. Ook wanneer je de lessen een tijdje niet hebt gevolgd, sturen ze je naast notificaties ook e-mails. Het logo kijkt in die e-mails verdrietig, vooral wanneer je al een tijd niet op de app bent geweest. Dit speelt in op de emoties van de gebruikers.

Maar is dit wel waar je als gebruiker gefocust op wilt zijn? Ga je Duolingo zien als een spel, waarbij je zo snel mogelijk punten moet halen omdat je hoog in de rang wilt staan. Of wil je een taal zo goed mogelijk leren? Als gebruiker raak je hierdoor je doel uit ogen. Dit kan dus ook een van de onderliggende redenen kunnen zijn waarom maar weinig gebruikers een hele taal ‘afmaken’ in de app. Maar is dit de fout van Duolingo zelf, of ligt dit aan de competitieve drang van de gebruiker zelf? 

Wat zou Duolingo kunnen doen om gebruikers verder te motiveren een taal af te maken?

Omdat niet iedere gebruiker dezelfde reden heeft om een taal te leren, zou Duolingo daar kunnen beginnen. Waarom heeft iemand de app gedownload? Wat willen ze eruit halen, en hoe kan Duolingo daaraan bijdragen. Wanneer je deze informatie hebt, kun je zo ook persoonlijkere taallessen creëren. Sommige gebruikers willen zakelijkere taal leren en sommige gebruikers meer de basis zodat ze op vakantie een woordje kunnen spreken. Als motivatie tips en notificaties zouden ze hier dan ook op kunnen inspelen. ‘Nog 5 lessen en je weet perfect hoe je eten kunt bestellen in een restaurant’. Omdat dit aansluit bij de behoeftes van de gebruiker, is de kans groter dat iemand langer de app blijft gebruiken, meer bij het nut blijft, en zo hopelijk de hele les afmaakt. 

Ook is de complete taalcursus die ze aanbieden erg lang, waardoor mensen kunnen afhaken. Vooral als de lessen op elkaar lijken, en je misschien ook dingen leert waar je niet per se opzoek naar bent. Dit zouden dus opgelost kunnen worden door afwisseling en personalisatie van de lessen. Wanneer je kijkt naar behavioural design, zou Duolingo ervoor kunnen kiezen om boven in het profiel een cirkel te plaatsen, waarin gebruikers hun progressie kunnen zien. Wanneer mensen zien dat ze bijvoorbeeld op 75% van een cirkel zitten, willen ze die 25% ook nog afmaken en zo de cirkel rond maken.

Ook zou Duolingo gebruikers doelen moeten laten stellen, om zo de kans te vergroten dat ze terug blijven komen en een complete cursus afmaken. De app zorgt dan dat de intrinsieke motivatie van de gebruiker ook getriggerd wordt. Dit doen ze nu al, maar die doelen die je kunt instellen als gebruiker zijn gekoppeld aan de hoeveelheid punten die je op een dag wilt behalen. Of de hoeveelheid dagen dat je achterelkaar de app wilt gebruiken. Dit sluit niet per se aan bij het originele doel van gebruikers, namelijk het leren van een taal. De doelen zouden eerder gekoppeld moeten kunnen worden aan wat de gebruikers willen leren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een doel zoals: ik wil over 6 dagen genoeg Spaanse kennis hebben om in een restaurant te kunnen bestellen, vragen te kunnen stellen en te kunnen betalen. 

Focussen op interne triggers

De externe triggers zijn al veel aanwezig, maar daarom zouden ze bij Duolingo moeten focussen op de interne triggers. Design de app zo dat gebruikers van tevoren aangeven welke doelen ze willen bereiken en met welke reden ze de app hebben gedownload. Op die manier kun je op een persoonlijkere manier mensen blijven aansporen om de taal te blijven leren, kun je inspelen op die doelen en het zo ook voor de gebruiker leuker maken om een hele cursus af te maken. Via deze weg speel je in op de intrinsieke motivatie. Zo wordt het competitieve minder, het nut hoger voor de gebruiker en gaat ook de hoeveelheid mensen die een hele cursus afmaken omhoog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *