Conversiedoelen behalen zonder dat je je design helemaal omgooit

Bescheiden. Natuurlijk. Eenvoud. The Ordinary skincare. Iedereen heeft wel eens last gehad van een slechte huid, sommige mensen hebben hier hun hele leven last van en anderen alleen in de puberteit. Maar het feit blijft dat een vettige of juist droge huid, te veel talg en puistjes nou niet echt een aantrekkelijk gezicht maakt. Gelukkig zijn er genoeg websites die zich specialiseren in zaken als huidverzorging. The Ordinary is hier één van. 

The Ordinary is één van de merken van DECIEM. Het is een (nog ontwikkelende) verzameling van behandelingen met vertrouwde, effectieve klinische technologieën die zijn gepositioneerd om de prijs en communicatie-integriteit in huidverzorging te vergroten. Het merk is gemaakt om integriteit in haar meest bescheiden en ware vorm te vieren. Het aanbod is baanbrekend, en niet om de bekende technologieën die gebruikt worden, maar om haar eerlijkheid en integriteit. The Ordinary staat voor “Klinische formules met integriteit”.

Er zijn tal schoonheidsmerken die kiezen voor minimalihttps://blueacorn.com/blog/10-beauty-brands-using-minimalist-design-to-elevate-products/stisch design. Het heeft ook wel iets, een e-commercesite met een minimaal, strak design. Zoals Leonardo da Vinci ooit zei: “Eenvoud is de ultieme verfijning.” Een minimalistich design zorgt er namelijk niet alleen voor dat de klant een moeiteloos pad naar de aankoop kan afleggen, maar het biedt merken ook een leeg canvas om producten, inhoud en promoties te presenteren.

Maar waarom werken minimalistische website-desgin en gebruikerservaringen nou juist in de schoonheidsindustrie? De beauty-industrie zit vol met bekende namen, retailers en ‘digital native’ merken. Als je voor een minimalistisch design kiest kan je combinaties maken van prachtige visuals met uitstekende functionaliteit. Denk daarbij ook het verwijderen van de rommel en het lawaai dat klanten vaak weerhoudt om een aankoop te doen. Cosmetische bedrijven hebben vooral het voordeel dat ze de kleuren in het product gebruiken om de ‘aesthetic’ van de site te vergroten.

The Ordinary houdt deze vorm van design ook aan. Zij willen natuurlijk zoveel mogelijk producten verkopen. Dit betekent dat hun conversiedoel bestaat uit zoveel mogelijk aankopen genereren. Wellicht heb je wel eens gehoord dat kleuren een psychologisch effect op mensen zouden kunnen hebben. Kleuren wekken bepaalde emoties op en communiceren met een deel van onze hersenen (de hypothalamus), die ervoor zorgt dat er hormonen worden afgegeven die invloed hebben op je humeur, emoties en gedrag. Op dit gebied is The Ordinary al goed op weg. The Ordinary maakt veel gebruik van de kleur zilver. Dit straalt balans, kalmte en neutraliteit uit.

/var/folders/9l/40h05gm10c57lxbblfx47rqr0000gn/T/com.microsoft.Word/WebArchiveCopyPasteTempFiles/4832838-c6f0dbd3d9e48994ef8551093c20bde1.png

Maar deze kleur stimuleert bezoekers niet in het aankoopproces. Ze worden niet getriggerd om het product aan te schaffen. Hoe zou The Ordinary dit dan beter kunnen doen? De kleur groen zou kunnen worden ingezet in het bestelproces. Als de klant over de verschillende aangeboden producten heen scrolt en een bepaald product beter wil bekijken, is het slim om de kleur groen in te zetten. Als het balkje ‘add to basket’ bijvoorbeeld groen zou worden krijgt de klant een gevoel van geruststelling. Je bent juist bezig met de aankoop. Dit stimuleert de klant weer om verder te gaan en de bestelling af te maken. Groen licht betekent “Toevoegen”.

/var/folders/9l/40h05gm10c57lxbblfx47rqr0000gn/T/com.microsoft.Word/WebArchiveCopyPasteTempFiles/4832838-5689f7fbd5c70b172e697627b820edfe.jpeg

Groen hoort dus echt thuis bij de knop ‘add to basket’In het verleden hebben bedrijven het gebruikt vanwege de associatie met actie en voorwaartse beweging.

Meer recent heeft de publieke belangstelling voor milieu en ecologische belangen een aantal grote merken de kleur groen omarmd. Groene knoppen verschijnen echter zelden in luxe winkels. Waarom? De associatie met grote groene knoppen met supermarkten en goedkope e-commerce winkels heeft er echter voor gezorgd dat luxe merken het ontwerp hebben verlaten.

 Maar waarom zou The Ordinary nou echt groen moeten worden? In de begindagen van e-commerce was groen verreweg de meest voorkomende kleur voor een knop ‘Toevoegen aan winkelwagentje’. Het gebruik van groen in de dagelijkse architectuur (verkeerslichten, veiligheidssignalering, vinkjes) is overweldigend positief en de angst van mensen over online betaling maakte het belangrijk voor websites om hun bezoekers gerust te stellen.

Conclusie

Ondanks dat het uiterlijk van de meeste schoonheidsmerken een ietwat minimalistisch design heeft betekent dat nog niet dat dat ze geen behavioral design kunnen inzetten om conversie-doelstellingen te behalen. Als je als schoonheidsmerk graag je site een uitstraling van kalmte, neutraliteit en balans wil laten behouden kan je ervoor kiezen om de klant toch nog te beïnvloeden. Als je de ‘call to action’ van je website graag wil verbeteren en er wat meer uit wil laten springen is groen altijd een goede keuze!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *