Zo verhoog je emotionele betrokkenheid bij je merk

Ons brein is gevoelig voor emoties. We kunnen door gebruik te maken van online content en het inzetten van neuromarketing een bepaalde snaar raken bij een doelgroep. In mijn vorige whitepaper ‘Van marketeer naar verleider’ was er een video te zien van de anti-palmolie campagne van The Rainforest Action Network uit 2019. Als je ernaar kijkt, is het bijna onmogelijk om geen empathie te voelen en meer gedreven te zijn om palmolie producten te vermijden. Iemand kan ‘emotioneel besmet’ raken zonder dat ze het zelf in de gaten hebben. In mijn whitepaper ga ik dieper in op de materie en leg ik uit hoe je de affectieve heuristiek kan inzetten, om meer conversies te behalen. Klik hier als je het nog niet gelezen hebt.

In dit artikel zal ik de theorie van mijn whitepaper toepassen op twee elementen van de Double Healix website. Deze zijn: het gedeelte waar de gebruiker zich kan aanmelden voor de nieuwsbrief en de pagina over opvoeding. Hierover zal ik een analyse uitvoeren en adviezen geven waar nodig is. Double Healix is een organisatie die trainingen en adviezen geeft over leiderschapsontwikkeling, duurzaamheid en opvoeding. Daarbij maken ze gebruik van filmfragmenten om bepaalde principes van leiderschap of teamwork perfect te verbeelden. Ze richten zich niet alleen op beginnende en ervaren leiders, maar ook op bedrijven die hun personeel verder willen ontwikkelen en ouders die moeite hebben om hun kinderen op te voeden. Op hun website bieden ze talloze online en offline trainingen en workshops aan. Het is een jong interessant bedrijf met veel groeimogelijkheden. Kortgeleden hebben ze hun nieuwe website gelanceerd en willen hun conversieratio verhogen.

De wetenschap op het gebied van neuromarketing is tegenwoordig zo ver dat we bijna kunnen spreken van magische krachten. Deze krachten kunnen mensen beïnvloeden, manipuleren of zelfs sturen. Dit is de reden waarom marketeers in marketingstrategieën vaker gebruik maken van een emotioneel tintje. Het doel is dan om de doelgroep een bepaalde emotie te laten ervaren. Door deze gevoelige snaren te raken, worden mensen zich namelijk bewust van hun probleem en willen daarvoor een oplossing vinden. 

Waar begin je precies? 

Double Healix wilt hun conversieratio verhogen. Ze willen meer aanmeldingen voor hun nieuwsbrief en voor de verschillende trainingen die ze aanbieden. Een goede nieuwsbrief is dé manier om in contact te blijven met je (potentiële) klanten. Hiermee kun je gericht waardevolle informatie versturen en regelmatig wat van je laten horen, zodat je bij hen op de ‘radar’ blijft. Echter, melden gebruikers zich niet zo gemakkelijk aan voor een nieuwsbrief. Ze zien het als een uitnodiging voor het ontvangen van spamberichten en zullen zich alleen aanmelden als ze ervan overtuigd zijn waardevolle informatie te ontvangen. Daarom is het belangrijk om een aantrekkelijke overtuigende call-to-action te hebben, die gebruikers ook echt aanspreekt. 

‘Blijf op de hoogte’ is geen pakkende titel om gebruikers over te halen om zich aan te melden voor een nieuwsbrief. Ze krijgen elke dag duizenden soortgelijke titels te zien. Dit zorgt er dan voor dat ze niet geprikkeld worden om zich aan te melden. De titel en micro copy zouden daarom meer moeten inspelen op hetgeen ze terug kunnen krijgen als ze zich aanmelden.  

Huidige versie
Nieuwe versie

Bij de laatste versie wordt er vooral op de ‘Fear of missing out’ ingespeeld. Met de kleuren en nieuwe tekst zou de gebruiker het gevoel moeten hebben dat ze niets willen missen en dat de nieuwsbrief veel te bieden heeft. Ook wordt er gebruik gemaakt van een kleurcontrast om de gebruiker te prikkelen om zich aan te melden. Door de kleur van de call-to-action knop te veranderen naar turquoise en het op een lichter gekleurde achtergrond te plaatsen met een slagschaduw, valt het beter op. Door AB testen uit te voeren op beide versies kan er gemakkelijk worden nagegaan welke versie beter werkt. 

huidige versie
Nieuwe versie

Een lach is één van de meest effectieve middelen om verbinding te maken met mensen. Lachende gezichten op een website kunnen gebruikers een goed gevoel geven. Dit zorgt er dan voor dat je automatisch dat gevoel koppelt aan het product of dienst. Ook is de kleur anders bij de nieuwe versie. De kleur rood kan geassocieerd worden met woede, agressie, angst en gevaar. Dit kan de gebruiker in een verkeerde stemming brengen en zorgt ervoor dat hij zich onbewust niet aanmeldt voor de training. Daarom is er bij de nieuwe versie gekozen voor een geelachtige tint. Het is een warme kleur waar mensen vrolijk van worden. Deze kleur activeert de hersenen en stimuleert de mentale activiteit. Het inspireert mensen om te groeien en doorbreekt oude patronen. Daarom is het een betere kleur dan de vorige kleur.

Emoties zijn dus krachtig en kunnen gemakkelijk onze perceptie, besluitvorming en ons geheugen beïnvloeden. Op een website kun je in meerdere elementen emoties verwerken. Hoe emotioneler de ervaring, hoe beter de bezoeker het zich zal herinneren. Met elk klein ontwerp of goed geschreven content kun je ervoor zorgen dat er een bepaald gevoel bij hun naar boven komt. Dit kan ervoor zorgen dat de bezoeker overgaat van klant naar fan. Er zijn vele emoties, die je kunt overbrengen met een website, denk bijvoorbeeld aan plezier, luxe, natuurlijk, betrouwbaar, ontspanning en verleidelijk. Als merk of bedrijf moet je natuurlijk eerst nagaan welke emotie je wilt opwekken bij je doelgroep. Vervolgens ga je een planning maken hoe je dat zal doorvoeren. Door dit succesvol toe te passen kan het ervoor zorgen dat je de gewenste conversie behaald.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *