Waarom kleuren niet mogen ontbreken op je webshop

De meeste consumenten stappen af op de look en feel van je webshop. De eerste indruk is van onschatbare waarde. Vertrouwen consumenten je webshop niet of voelen ze zich niet aangesproken? Daar gaan ze, op zoek naar een andere webshop. Het design van je webshop is van grote invloed op het aankoopgedrag van je consument. Om je webshop zo efficiënt en invloedrijk mogelijk te maken, is het erg waardevol om behavioral design toe te passen. Je wilt namelijk maar een ding, je producten verkopen.

Een onderdeel van behavioral design is het gebruik van kleur. Het gebruik van kleur heeft invloed op je doelgroep, maar ook op de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van je webshop.  

Voordat je een keuze maakt in welke kleuren je wilt toepassen, is het belangrijk om onderzoek te doen naar je doelgroep. Iedereen heeft namelijk verschillende associaties met bepaalde kleuren. Het is daarnaast belangrijk om te kijken in welke context een bepaalde kleur wordt gebruikt. Kleuren worden immers in verschillende situaties anders geassocieerd. Ook hebben kleuren verschillende functies. Bij een webshop gaat dit voornamelijk om een signaalfunctie. Speciale buttons moeten opvallen, zodat consumenten een signaal krijgen waardoor ze getriggerd worden om ergens op te klikken. Dit zal uiteindelijk tot een bepaalde conversie leiden.

In deze case behandelen we de webshop van Bershka. Bershka is een internationale modeketen met vestigingen over de hele wereld.  Bershka kenmerkt zich als jong en gewaagd en houdt zich bezig met de nieuwste trends, muziek en nieuwe technologieën. Op de webshop van Bershka wordt kleur nog niet optimaal ingezet, hier valt nog wat te leren.

Homepage Bershka

Hierboven een afbeelding van de homepage van Bershka. In de navigatiebalk is weinig kleur te zien. Het enige wat opvalt is de ‘sale’ pagina, aangezien de tekst een rode kleur heeft. Dit doet Bershka over het algemeen goed, want de salepagina trekt zo de aandacht. Een van de belangrijkste buttons op de homepage is ‘kopen’. Deze trekt helaas niet direct de aandacht van de consument, omdat de knop dezelfde kleur heeft als de huisstijl. Zwart-wit. Door deze knop een opvallende kleur te geven, zullen meer consumenten geneigd zijn om hierop te klikken. Hierover lees je meer onder het kopje call-to-action.

De tools rechts bovenin springen er ook niet uit, omdat er geen kleur wordt gebruikt. Mensen associëren een hartje bijvoorbeeld vaak met de kleur rood. Als het hartje in de navigatiebalk rood zou zijn in plaats van wit, zal ook deze button meer clicks krijgen.

Call-to-action

Op een webshop zijn de call-to-action buttons de belangrijkste, hier vallen de conversies mee te behalen. De doelstelling van een webshop is natuurlijk producten verkopen. De belangrijkste call-to-action buttons van een webshop zijn dan ook: “In het winkelmandje” en “Betalen”.  Op de webshop van Bershka heeft deze knop een zwarte kleur, die een groene kleur krijgt wanneer je erop klikt. De zwarte kleur valt niet op, omdat de site in zijn geheel al zwart/ wit is. De call-to-action zal meer conversie opleveren wanneer de knop standaard groen zou zijn.  

Daarnaast kan Bershka er ook voor kiezen om in deze situatie de button een andere kleur te geven, zoals rood of oranje. Uit onderzoek is gebleken dat deze kleuren arousal verhogen en dus het best ingezet kunnen worden om een conversie mee te behalen.

Dit geldt hetzelfde voor de call-to-action button “Schrijf je in”. Deze knop valt totaal niet op door de omgeving. Alles is zwart, wit en grijs. In dit geval is het zeker verstandig om de button een kleur te geven. Er zullen dan meer consumenten zijn die zich zullen inschrijven voor de nieuwsbrief en dat is het gene wat je uiteindelijk wilt bereiken.

Bershka houdt zich op de webshop vast aan de huisstijl van het merk, dit is aan de ene kant goed want zo blijven ze bij hun merkidentiteit. Het is aan de andere kant wel belangrijk om niet zomaar een kleur te kiezen op basis van je huisstijl. Het is van meerwaarde om goed te kijken naar wat voor associaties bepaalde kleuren opwekken bij de consument en wat de betekenis is achter een bepaalde kleur.  Kleuren moeten bij de branche passen maar het belangrijkste is dat de gekozen kleur een bepaalde associatie oproept bij de consument.

Voor Bershka zijn de call-to-action buttons de belangrijkste verbeterpunten. Als deze worden aangepast en er goed wordt gekeken naar het inzetten van de juiste kleur(en), zal dit voor de modeketen bijdragen aan een hogere conversie vanuit de webshop.

Wil je meer weten over het inzetten van kleur op je webshop? Lees dan onderstaande whitepaper over kleurenpsychologie en aankoopgedrag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *