Hoe webshops hun bezoekers kunnen aanzetten tot kopen

Veel webshops gaan vaak te ver met de design van hun website. Ze voegen dan overbodige designelementen toe waardoor bezoekers snel afhaken. Dit is een groot probleem want vanwege deze fouten lopen webshops geld mis. In dit soort gevallen is persuasive design een belangrijke methode om in te zetten. Hiermee kan een webshop zijn bezoekers juist meer stimuleren om over te gaan tot aankoop, maar hoe moeten ze deze methode toepassen?

Voordat ik antwoord geef op die vraag moet je eerst begrijpen wat persuasive design is. Persuasive design is het beïnvloeden van het onbewust denken van mensen door middel van verschillende technieken. Veel webshops maken gebruik van deze technieken door bijvoorbeeld recensies toe te voegen aan hun producten. Als veel mensen tevreden zijn over een bepaalde kledingstuk en dat laten zien door een recensie te plaatsen, zullen andere bezoekers sneller geneigd zijn om het te kopen. Dit is één van Cialdini, oud-hoogleraar psychologie en marketing, zijn beïnvloedingsprincipes.

Nu je weet wat persuasive design inhoudt, wil ik je laten zien hoe deze overtuigingstechniek het verschil kan maken door de website van het kledingmerk “ILLVZN” onder de loep te nemen. Met behulp van een aantal principes gaan we samen kijken naar wat we kunnen doen om de bezoekers te beïnvloeden.

Social Proof

Laten we beginnen met het principe genaamd social proof. Social proof is een principe waarbij mensen elkaars gedrag opvolgen. Stel je voor dat jij lopend onderweg bent naar een evenement en je ziet een grote stroming aan mensen op een bepaald punt naar rechts gaan. Zonder na te denken ga jij dezelfde richting op. Hetzelfde geldt voor online shoppen. Zoals ik eerder beschreef, helpen recensies enorm bij het stimuleren van het koopgedrag van bezoekers. ILLVZN geeft zijn klanten de mogelijkheid om recensies te plaatsen echter niet. Hierdoor lopen ze geld mis want nu missen hun bezoekers iets om op terug te vallen als ze twijfelen over een product. Positieve meningen van anderen geven de bezoekers meer zekerheid. Wat ze ook moeten doen is vermelden welke producten populair zijn. Dit laat zien dat zo een kledingstuk goed wordt ontvangen door een grote groep mensen. Ook dit geeft ze meer zekerheid en laat ze sneller een aankoop doen.

Schaarste

Vervolgens maakt de webshop geen gebruik van het schaarste principe. Dit principe zorgt ervoor dat bezoekers het gevoel krijgen dat ze de producten waar ze geïnteresseerd in zijn zo snel mogelijk moeten kopen. ILLVZN doet dit voor geen enkel product. Wat ze moeten doen is bij populaire producten vermelden dat het bijna is uitverkocht. Ze moet termen gebruiken zoals “op = op” of “nog maar 5 stuks over.” De bezoekers die twijfelen over een bepaald kledingstuk denken dat zij dan nooit meer de kans krijgen om het product te bemachtigen en dat willen ze koste wat het kost vermijden.

Sympathie

Een groot deel van het sympathie-principe zit hem in de uitstraling van de website. Het gaat hierom dat de bezoekers je website leuk moeten vinden want hierdoor blijven ze langer plakken en zullen ze ook eerder iets kopen. De uitstraling speelt hier een grote rol in. De design van de website moet onder andere mooi en duidelijk zijn. ILLVZN is goed bezig als het gaat om de aantrekkelijkheid  van de site, alleen gaan ze net iets te ver. Bij de homepage krijg je namelijk gelijk een enorme video in je gezicht gedrukt. Dit wekt irritatie op en je wordt daarnaast direct afgeleid van je oorspronkelijk doel: kijken naar het assortiment. De video kunnen ze beter verplaatsen voor een simpele hoofdmenu, waardoor de bezoekers snel door kunnen naar het assortiment. Een ander verbeterpunt is meer foto’s plaatsen van Youtubers in de lookbook. De eigenaar van ILLVZN  is een bekende Youtuber en dit betekent dus dat zijn netwerk gevuld is met grote namen. Vele bekende namen in de Youtube wereld kan hij zelfs zijn beste vrienden noemen, dus waarom zou je ze niet als model gebruiken voor in de lookbook? Als de bezoekers zien dat hun favoriete Youtuber een jas draagt van ILLVZN, zullen ze het merk veel leuker vinden dan wanneer een onbekende model het draagt.

Een manier hoe ILLVZN hun homepage kunnen aanpakken
ILLVZN zijn homepage

Wederkerigheid

Ten slotte hebben we de wederkerigheidprincipe. Bij dit principe beïnvloed je mensen door ze het gevoel te geven dat zij jou iets moeten teruggeven. Dit kan je bijvoorbeeld doen door iemand een groot cadeau te geven als diegene iets heeft behaald in zijn leven. Wanneer jijzelf iets hebt behaald, zal diegene zich automatisch verplicht voelen om jou ook iets te geven. ILLVZN zal dit gevoel op dezelfde wijze moeten opwekken bij hun klanten. Laten we kijken naar hoe ze hun klanten proberen aan te sporen om kledingstukken te combineren. Ze laten heel goed zien hoe de kledingstukken bij elkaar passen door op de foto’s weer te geven hoe de kledingstukken gecombineerd eruitzien. Echter is het beter als zij korting geven wanneer je beide kledingstukken koopt. De bezoeker krijgt dan het gevoel dat ze een cadeau krijgen van het merk en om iets terug te geven, moeten zij gebruik maken van de actie. Dit principe gebruikt ILLVZN wel bij het vragen van de e-mail van de klanten. Het enige wat beter kan is de manier waarop ze vermelden dat de klant er iets voor terugkrijgd. In plaats van te zeggen dat ze exclusieve aanbiedingen krijgen, moeten ze een duidelijke beloning geven zoals: “Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting op uw volgende aankoop.” Hieruit kan een klant makkelijker concluderen wat het voordeel is voor hen.

Conclusie  

Zoals je hebt gezien kan persuasive design enorm helpen om het aankoopgedrag van consumenten te stimuleren. Voor webshops is mooiheid en gemak niet meer genoeg want dan laten ze te veel kansen liggen. De opdracht ligt nu bij jou: hoe ga jij Cialdini zijn principes toepassen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *