Hoe Djoser nog succesvoller wordt met behulp van de principes van Cialdini

Elk bedrijf heeft met zijn of haar website een doel. Vaak is dit het verkopen van de producten, maar ook het verkrijgen van gegevens of het informeren van de bezoeker. Om deze doelen te bereiken worden websites zo ingericht dat de bezoeker beïnvloed wordt en zo over zal gaan tot koop of het invullen van zijn of haar gegevens. Deze beïnvloeding gebeurt met behulp van behavioral design, voorbeelden hiervan zijn framing, nudging en de 7 principes van Cialdini.

In dit artikel gaan we de website van Djoser analyseren en adviseren, dit doen we op basis van de 7 principes van Cialdini. Deze principes helpen bij het optimaliseren van een website, om zo de doelen te behalen. 

Djoser is een reisorganisatie die meer dan tweehonderd verschillende groepsrondreizen over de hele wereld aanbiedt. Zij onderscheiden zich door het aanbieden van reizen in kleine groepen. 

Sociale bewijskracht

Bij sociale bewijskracht zijn we op zoek naar bevestiging voordat we het product aanschaffen. Bedrijven spelen hier vaak op in door reviews te tonen of aan te geven wat de meest verkochte producten zijn. Met positieve reviews geef je de bezoeker een goed gevoel bij het product, door deze bevestiging zal de bezoeker eerder het product aanschaffen. 

Op de website van Djoser zijn bij elke reis reviews te lezen van mensen die de reis al hebben gemaakt. Je moet dan echt naar de pagina over die reis gaan en dan is er bovenaan een kopje ‘reviews’ te vinden. Er wordt een cijfer gegeven en mensen kunnen daarbij een toevoeging schrijven. De reviews zijn een goede hulp bij het maken van een keus voor mensen die nog twijfelen. Het zijn allemaal zeer positieve reviews met hoge cijfers. Daarom zou ik adviseren om bij het overzicht van alle reizen het gemiddelde cijfer er al bij te zetten. Zo kunnen mensen gelijk zien dat de reizigers zeer positief zijn en ook welke reis het best beoordeeld is. 

Autoriteit

Het geeft mensen vertrouwen om aankopen te doen bij bedrijven die goed staan aangeschreven en die aangesloten zijn bij een specifieke organisatie van dat vakgebied. Dit zijn organisaties die opkomen voor de belangen van de consument. 

Djoser heeft onderaan de website meerdere emblemen staan van organisaties waarbij zij zijn aangesloten. Deze geven onder andere het vertrouwen op teruggave bij annulering. Ook hebben ze bovenaan op de homepage staan dat ze al 35 jaar bestaan, dit zal mensen ook vertrouwen geven. 

Als Djoser speciale awards heeft gewonnen zou ik adviseren om deze ook zichtbaar als embleem op de website te zetten. Dit geeft de consument nog meer vertrouwen. 

Schaarste

Wanneer er van een product nog maar een X aantal beschikbaar zijn, krijgen consumenten het gevoel dat ze snel moeten beslissen voordat ze te laat zijn. Ook wanneer een product of korting maar voor een bepaalde tijd beschikbaar is, zullen de klanten snel overgaan tot koop omdat ze het niet willen mislopen. 

Bij groepsrondreizen zijn er maar een maximaal aantal plekken beschikbaar, Djoser laat bij de specifieke reis per vertrekdatum zien of er nog plekken zijn. De ene keer staat er echt het aantal plekken, maar ook woorden als voldoende, nog plaatsen beschikbaar en beperkt beschikbaar. Hierbij vraag ik mij dan af hoeveel plekken, dit zou duidelijker gecommuniceerd kunnen worden. Ook staat er soms achter de prijs een groen euroteken, dit betekent dat er korting is. Echter zie je dit alleen als je er overheen gaat. Het zou veel beter werken als dit gelijk te zien is en er ook bij vermeld staat tot wanneer die korting geldig is. Dan zullen mensen zich haasten om een beslissing te maken.

Consistentie en commitment 

Hierbij is het doel om je bezoeker enthousiast te maken over jouw merk. Je wilt dat ze fans worden, aankopen doen en daarna ook weer terugkomen. Je kunt ze vaak blijvend enthousiast maken door het regelmatig versturen van nieuwsbrieven. Zo blijven ze betrokken en op de hoogte. 

Ook Djoser heeft op de website een optie om je in te schrijven voor de nieuwsbrief en zo reistips en aanbiedingen te ontvangen. Dit staat wel een beetje verstopt op de website, het zou beter zijn als dit goed zichtbaar is en ook een keer als pop-up naar voren komt. 

Sympathie 

Het is belangrijk dat de bezoeker een goed gevoel heeft bij jouw merk. Wanneer er sympathie optreedt zal de bezoeker sneller voor jou kiezen. Dit gebeurt vaak door een goede ‘over ons’ pagina, uitgebreide informatie, goed bereikbaar zijn en samenwerkingen met influencers.

Djoser doet dit goed. Op de ‘over Djoser’ pagina staat uitgebreid beschreven wat reizen met Djoser inhoudt. Deze pagina vind ik onoverzichtelijk en de tussenkopjes zijn helaas niet klikbaar, daardoor is het erg zoeken. Verder houden ze een reisblog bij, hierdoor krijg je een nog beter beeld en doen ze moeite om je te informeren. De contactgegevens zijn goed te vinden en er is een pop-up van een chatfunctie. Maar wat bij mij vooral sympathie wekt, is dat je bij je reservering de optie hebt om een donatie te doen voor Unicef. Djoser verdubbelt dit bedrag dan, ze zetten zich dus ook nog in voor het goede doel. 

Een eventuele samenwerking met een influencer vind ik geen toevoeging. Deze doelgroep zal er minder gevoelig voor zijn en omdat het over een groot bedrag gaat, zal dat niet helpen om iemand gelijk een reservering te laten maken. 

Wederkerigheid

Wanneer je iets extra’s doet voor je bezoeker zijn zij eerder geneigd om iets terug te doen, vaak door het doen van een aankoop. Dit extraatje is meestal in de vorm van een korting of cadeautje. 

Dit doet Djoser al heel goed door een gratis brochure op te sturen. Op de website komt duidelijk het kopje ‘brochure aanvragen’ naar voren. Zo kan de bezoeker thuis duidelijk kijken wat aanspreekt en zal zo eerder een reis boeken. 

Eenheid 

Mensen willen graag bij een groep horen, geef ze daarom het gevoel van saamhorigheid. Dit kan je bereiken door het creëren van een community, co-creatie en een membership. 

Bij Djoser is er al de mogelijkheid om een account aan te maken. Hier vind je al je reisgegevens en kun je thuisblijvers op de hoogte houden. Zo ontstaat er al eenheid richting bekenden. Aan dit account kan Djoser makkelijk een membership koppelen. Hier kan je bijvoorbeeld punten sparen met jouw gemaakte reizen, het lid maken van iemand en het achterlaten van een review. Ook kan Djoser ze om advies vragen over een nieuwe reis en verbetermogelijkheden van de gemaakte reis. Zo kan er co-creatie plaatsvinden en voelt de consument zich betrokken. 

Djoser past de principes van Cialdini al redelijk goed toe, maar er zijn nog zeker verbetermogelijkheden. Door het allemaal net wat duidelijker, overzichtelijker en beter zichtbaar te maken, zal de website nog beter zijn om zo de doelen te bereiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *