Hoe de webshop van Zara nog succesvoller wordt

Het belangrijkste van een webshop is natuurlijk de website. Dit is de plek waar consumenten komen om de producten te bekijken en (hopelijk) te kopen. Maar sommige webshops hebben het gewoon net niet, waardoor consumenten minder of geen producten kopen. Het feit dat mensen uiteindelijk toch niets kopen kan liggen aan de uitstraling van de website of aan functionele elementen. In deze blogpost ga ik een website onder de loep nemen waar een aantal dingen aan veranderd kunnen worden dat hogere conversie mogelijk maakt.

Zara behoort tot één van de meest populairste kledingwinkels in Nederland. Vrouwen, mannen en kinderen kunnen hun kleding en accessoires hier kopen. Daarbij zijn ze niet alleen in Nederland zo bekend, Zara verkoopt hun kleding wereldwijd. Het is dus van groot belang dat de website er goed uitziet en het doel behaald dat ze voor ogen hebben. Maar op de website van Zara valt toch het een en ander op te merken. Over het algemeen lijkt de website in orde en volledig. Hij is rustig door het gebruik van alleen zwart en wit en de foto’s vallen niet te veel op. Toch missen er een paar cruciale zaken die, als ze verbeterd worden, kunnen zorgen voor hogere conversie.

De bovenstaande screenshot is van de homepagina. Op de homepagina is al te zien dat er weinig wordt gedaan om de klant een bepaalde kant op te sturen. Er gebeurt weinig op deze pagina. Waar sommige webshops te veel op de homepagina willen zetten, zet Zara er juist te weinig neer. Daarbij is de tekst die zich op de afbeelding bevindt niet goed te lezen. De zwarte kleur van de tekst is te donker voor op de afbeelding. Doordat de afbeelding steeds verandert, is de tekst op sommige momenten wel te lezen. Al met al dit is natuurlijk een slechte binnenkomer.

Sociale bevestiging

Volgens Cialdini zijn mensen eerder bereid een product te kopen als het product wordt ondersteund door reviews en ratings. Het is een krachtig middel om de consument te overtuigen. Als consument zijn we op zoek naar de mening van anderen, zeker als het gaat om een nieuw product dat we willen kopen. Zara maakt hier geen enkele wijze gebruik van. Er is geen mogelijkheid om een reactie achter te laten of om het product een bepaald aantal sterren te geven. Dit is bijzonder jammer, aangezien sociale bevestiging voor een webshop zeer cruciaal kan zijn. Door reviews en ratings kunnen consument zien wat anderen te zeggen hebben over het product, zoals de pasvorm, de kleur, de stof etc. Als de consument ziet dat mensen zeer tevreden zijn met het product zullen ze eerder overgaan tot aankoop, wat tenslotte één van de doelen van een webshop is. Om dit mogelijk te maken zou Zara de consument dus de mogelijkheid moeten geven om een review achter te laten. Dit kan onder het product zelf, zodat de klant niet te ver hoeft te zoeken.

Schaarste

Mensen lopen liever geen producten of diensten mis. Daarom reageren wij zeer sterk op een melding dat we iets mis kunnen lopen of kwijtraken. Is er van een product nog maar weinig over, dan willen we dat juist hebben. Veel webshops maken hier gebruik van. Zara helaas niet. Zij geven alleen aan dat het product er niet meer is. Een eerdere stap zou zijn dat men aangeeft dat er nog maar enkele producten beschikbaar zijn. Om de klant eerder over te halen tot aankoop, zou Zara gebruik kunnen maken van deze schaarste. Dit kunnen ze doen door bij een product de melding toe te voegen: ‘nog maar 1 verkrijgbaar’ of ‘nog enkele beschikbaar’. Zo worden mensen getriggerd om snel het product te kopen voordat het weg is.

Sympathie

Het is logisch dat consumenten eerder geneigd zijn om een product te kopen bij iemand die ze sympathiek vinden. Sympathie ontstaat meestal als iemand die ze kennen enthousiast is over een bepaald product of merk. Dat is niet de enige factor die helpt bij sympathie. De factoren fysieke aantrekkelijkheid en contact kunnen ook sympathie wekken. Zo helpt het als de afbeeldingen op de website goed zichtbaar zijn en afgestemd op de doelgroep en de tekst goed te lezen is. Daarbij kan een merk sympathie wekken via de ‘over ons’ pagina.

Afbeeldingen

Afbeeldingen worden meer opgenomen dan tekst. Een goede afbeelding kan daarom veel betekenen in het aankoopproces van de klant. Bij een webshop baseren mensen hun keuze natuurlijk op de foto die zij zien. Voordat je een product koopt wil je goed kunnen zien hoe het product eruit ziet en daarbij helpt het als je het kan zien in combinatie met een ander product. Bij Zara is het erg lastig om de volledige foto te bekijken. In de onderstaande foto is een screenshot te zien van een productpagina. Hier ziet men maar een gedeelte van de jas. Je moet eerst verder scrollen voordat je de onderkant kunt zien.

Zodra je naar beneden scrolt (onderstaande screenshot) wordt de bovenkant van de afbeelding bedekt door de menubalk. Hierdoor krijg je geen goed volledig beeld van het product. Je kan niet snel in één oogopslag zien hoe het product eruit ziet. Dit kan als frustratie gezien worden door sommige klanten, waardoor ze al gauw afhaken. Door de afbeelding beter passend te maken voor de pagina, wordt dit probleem zeer makkelijk verholpen.

Tekst

Zoals ik al eerder heb aangegeven is de tekst op de homepagina niet goed te lezen. Dit heeft alles te maken met de fysieke aantrekkelijkheid. De fysieke aantrekkelijkheid daalt al gauw als mensen je teksten gedeeltelijk of zelfs helemaal niet kunnen lezen. De klant vindt het irritant en onhandig waardoor ze afhaken. In de onderstaande twee screenshots is te zien hoe een tekst compleet wegvalt door het verkeerde gebruik van letterkleur. Op de linker screenshot is te zien hoe wit wegvalt op wit. Op de rechter screenshot is te zien wat er eigenlijk hoort te staan. Dit is jammer en kan veel vervelende gevolgen hebben voor de webshop.

Over ons

De ‘over ons’ pagina is de perfecte pagina om je bedrijf goed naar voren te laten komen. Dit is de pagina waar je de klant contact laat maken met je bedrijf. Het is dus een goede pagina om sympathie te wekken bij je consumenten. Via de ‘over ons’ pagina geef je je bedrijf namelijk een verhaal en gezicht. Zara maakt helaas weinig gebruik van deze pagina. In de onderstaande screenshot is te zien wat er in de pagina ‘bedrijf’ staat. Ze geven niet veel informatie over het bedrijf zelf en hun doelen, waardoor de klant zich niet betrokken voelt. Op deze manier wordt en geen sympathie gewekt bij de klant. Zara zou de pagina verder moeten uitbreiden door de klant meer relevante informatie te geven over hun bedrijf. Nu worden ze namelijk doorgestuurd naar een andere website. Dit kost meer moeite voor de klant en je wilt het natuurlijk zo simpel mogelijk houden.

Conclusie

Zara heeft nog een aantal belangrijke pijnpunten die verbeterd kunnen worden door het gebruik van behavioral design. Door deze punten te verbeteren kan Zara zorgen voor een hogere conversie via hun website en houden ze hun klanten tevreden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *