Hoe bereikt Ktown4u een hogere conversie?

Ktown4u is een webshop wat steeds bekender wordt binnen de k-pop community. Het is een webshop wat verschillende Koreaanse producten verkoopt, voornamelijk muziek albums. Persoonlijk bestel ik vaak wat bij Ktown4u, het is namelijk een van de weinige webshops met redelijke verzendkosten. Het enige nadeel aan deze webshop is dat er niet veel is nagedacht over de klantvriendelijkheid van de website. Er zijn veel verbeterpunten die geïmplementeerd kunnen worden, vooral op het gebied van behavioral design.

Om te beginnen een heel belangrijk verbeterpunt: de website is niet beveiligd. Dit staat in de URL-balk wanneer je op de website terecht komt (zichtbaar in de screenshot hieronder). Wanneer een website aangeeft dat het onbeveiligd is geeft dat een onbetrouwbare indruk op de bezoekers van deze website. Wanneer een website onbeveiligd is, geeft het een onbetrouwbare indruk op de bezoekers van de website. Persoonlijk heb ik heel veel onderzoek gedaan voordat ik iets bestelde bij Ktown4u, onder andere ook vanwege het feit dat het een onbeveiligde website is. Dit is natuurlijk het tegenovergestelde van wat je als bedrijf wilt uitstralen op jouw webshop. Je wilt autoriteit en betrouwbaarheid uitstralen. Dit probleem kan aangepakt worden door ervoor te zorgen dat “niet beveiligd” vervangen wordt door “beveiligd”.

Het tweede verbeterpunt is dat ze op de productpagina’s geen gebruik maken van schaarste. Schaarste is een van de wetten van Cialdini. Deze wet houdt in dat wanneer er aangegeven wordt dat er van een product weinig op voorraad is mensen hebberig worden. Ze zijn dan sneller geneigd om een product te bestellen. Dit geldt dus ook voor de producten op Ktown4u. Ze hebben alleen nog nergens dit geïmplementeerd. Hieronder zie je een productpagina van een album die te koop is op Ktown4u. Er staat veel informatie op de pagina, maar er is nergens te vinden hoeveel ze nog op voorraad hebben. Ik raad ze dus aan om op hun producten pagina’s neer te zetten hoeveel ze van een product op voorraad hebben. Ik heb onder de eerste foto nog een foto neergezet met hoe ik het zou verwerken in de productpagina. Het is een kleine toevoeging maar het kan een groot verschil maken.  

Het derde verbeterpunt wat ik tegen ben gekomen op de website is het feit dat de reviews amper te vinden zijn. Ze zijn er wel maar je moet er zelf naar op zoek. Op de productpagina moet je helemaal naar onderen scrollen voordat je ook maar in de buurt komt. Het is vaak zo dat wanneer je een product wilt bestellen, dat al die productspecificaties niks uitmaken maar dat mogelijke klanten juist reviews gaan bekijken. Ik raad het ze dus aan om de reviews boven de productspecificaties neer te zetten. Zo hoeven de klanten niet zelf op zoek te gaan naar de reviews.

Het vierde en laatste verbeterpunt dat ik tegenkwam was dat ze geen social media deel functie hebben. Het komt regelmatig voor dat een klant een product wil delen met vrienden of familie. Dit kunnen ze dan gemakkelijk doen wanneer een website een deel functie heeft. Ik raad ze dus aan om een social media deel functie toe te voegen aan de productpagina’s.

Nog een extra verbeterpunt is het feit dat ze nog geen chat hebben. Het is vóóral voor een webshop interessant om een chatfunctie te hebben op je website. Het komt namelijk vaak voor dat jouw klant een vraag heeft over een product of een bestelling etc. Deze vragen willen de klanten zo snel mogelijk beantwoord hebben. Dit kan door middel van een chatfunctie. Zo kunnen klanten snel hun vraag stellen en kan jij als webshop jouw klant beter helpen.

Er zijn natuurlijk niet alleen maar slechte dingen te zeggen over de webshop. Ze doen ook sommige dingen juist goed. Zo hebben ze op de productpagina al wel “social proof” geïmplementeerd. Ze hebben bij elk product op de productpagina staan hoeveel exemplaren ze hebben verkocht. Door dit toe te voegen krijgen klanten te zien of het een populair product is. Dit is voor de klant ook weer een stimulatie om een product te kopen. Ook geeft de website aan welke zoekwoorden het meeste gezocht worden. Dit noemen ze trending. Dit doen ze goed, want zo krijgen de bezoekers van de website de impressie dat dit populaire zoekwoorden of producten zijn. Ze hebben ook op de homepagina een lijst met de populairste producten. Natuurlijk is dit ook goed, aangezien het de klanten laat zien wat er het meest gekocht wordt en wat anderen leuk vinden.

Het is voor Ktown4u dus van belang om aan bovenstaande genoemde punten te werken. Door deze punten te verbeteren/implementeren wordt de kans groter dat de conversiedoelen van Ktown4u behaald worden. Dit is natuurlijk het uiteindelijke doel en kan behaald worden door mijn besproken punten te verwerken in hun webshop.

Bronnen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *