Ga je meer pizza’s bestellen als behavioral design is toepast?

Het antwoord is: ja! Er zijn verschillende technieken, die je kunt toepassen om de bezoeker vaker en meer te laten bestellen op een website. De technieken van behavioral design kunnen worden toegepast door a/b testen. Hier wordt vergeleken welke layout het beste werkt. De meeste technieken zijn altijd toepasbaar, maar het verschilt ook met wat het doel is van de website en wie de doelgroep is.

Elke online winkel houdt rekening met de basis elementen van een website. Alles in het ontwerp heeft namelijk invloed op hoe de bezoeker door de funnel gaat. Zo is vindbaarheid (SEO), usability (gebruikersvriendelijkheid) en een goed design voor de hand liggend. Maar wat valt er onder een goed design?
Door middel van behavioral design kun je het ontwerp van een website zodanig optimaliseren dat je de bezoeker sneller een aankoop zal doen, maar ook dat de bezoeker meer zal gaan bestellen. Naar aanleiding van de website van New York Pizza wordt toegelicht hoe je een website kunt verbeteren.

De bezoeker op de website van New York Pizza heeft maar één doel en dat is dat je pizza wilt eten. Hier is wat er allemaal aan de website aangepast kan worden, zodat de bezoeker niet afhaakt en zijn doel om een pizza te eten zo makkelijk mogelijk wordt bereikt.

Homepage

Wat is goed aan de New York Pizza homepage?

De bezoeker weet direct precies waar de website voor staat en wat je er kunt doen: pizza bestellen.

Waar kan er verbetering plaats vinden door middel van behavioral design?

De homepage bestaat eigenlijk niet. De landingspagina is direct het pizza keuzemenu. Deze pagina is onoverzichtelijk en de bezoeker moet eerst de pagina goed bekijken en lezen, voordat hij een pizza kan gaan bestellen. Momenteel wordt je aandacht naar verschillende dingen toegetrokken. De banner is de eerste fout. Uit het onderzoek bij de website van Simcity blijkt, dat 43% van de bezoekers meer bestelde als de homepage geen banner heeft (Optimimzely blog, 2015).
Naast de banner valt het logo, de navigatiebalk, de pizza’s afbeeldingen en onderaan en het woord ACTIE op.

Advies:

De homepage moet gebruik maken van eensterke visuele hiërarchie. Oftewel, de belangrijkste factoren op de website moeten opvallen. Door middel van grootte en kleur kan je aanduiden wat belangrijk is om te zien. De bezoeker moet niet overweldigd worden met veel informatie, maar moet direct weten waar hij kan vinden wat hij wilt (CXL, 2019).
Bij New York Pizza’s kunnen ze hier verandering in brengen. Om duidelijkheid te creëren kunnen er actiebuttons geplaatst worden bovenaan met verschillende paden, die de bezoeker kan doorlopen. Hierdoor zal de bezoeker de funnel sneller doorlopen.

Pizza menu

Wat is goed aan de New York Pizza (pizza)menu pagina?

De afbeeldingen maken het visueel aantrekkelijk. Ook staan de acties en aanpasbare pizza’s bovenaan.

Waar kan er verbetering plaats vinden door middel van behavioral design?

Er staan advertenties van aanbiedingen of andere producten tussen de pizza opties. Bovendien is de structuur van de pizza’s niet is niet geordend.

Advies:

Door een overzichtelijke lay-out van de producten op de pagina blijkt dat 17% meer van de bezoekers  aankopen doet. Uit het eye-tracking onderzoek van de productpagina van Smartwool blijkt, dat het herhalen van de producten in een duidelijke structuur tot meer conversie leidt. Dit komt, omdat de ogen door structuur beter de producten kan vergelijken en het minder moeite kost (Optimizely blog, 2015). Oftewel New York Pizza kan beter een simpele lay-out, zonder advertenties en grote verschillen op de website hebben.

Bovendien is uit onderzoek gebleken dat je meer bestelt als het volledige pakket (een pizza met alle mogelijke toppings) wordt aangeboden en dat de bezoeker dan zelf toppings, die hij niet wilt kan wegklikken. Wat er hier gebeurt is, dat de bezoeker onbewust het gevoel heeft, dat de hele pizza van hem was en hij ervaart de volledige pizza dan als een bezit waardoor hij het niet meer kwijt wilt, oftewel er wordt ingespeeld op verlies-aversie (Marketingfacts, 2018).

Checkout

Wat is goed aan de New York Pizza checkout?

Het gegevens invulformulier geeft met groen én een vinkje aan dat de gegevens kloppen en met rood én een kruis aan dat de gegevens niet kloppen. Bovendien worden de straatnaam een plaatsnaam automatisch ingevuld op basis van de postcode en huisnummer gegevens.

Er is een duidelijk overzicht van de bestelling aan de rechterkant. Hier is de optie om nog een extra product in je winkelwagen te stoppen. Bovendien valt de actiebutton ‘AFREKENEN’ op.

Waar kan er verbetering plaats vinden door middel van behavioral design?

Het gegevens invulformulier is niet aantrekkelijk en bevat veel tekst. Ook moet de bezoeker naar beneden scrollen om te kunnen betalen, wat niet duidelijk is aangegeven.
De mogelijkheid om een extra product in de winkelwagen te stoppen, ziet er niet aantrekkelijk uit. Bovendien kan het niet gemakkelijk in de winkelwagen gestopt worden, omdat de bezoeker eerst het assortiment moet bekijken. Dit kan een goed moment zijn om af te haken.

Advies:

Ten eerste kan New York Pizza aangeven in welke stap de bezoeker zit van het uitchecken. Hierdoor heeft de bezoeker overzicht in wat er gebeurt en wat de volgende stappen zijn.

Voorbeeld:

  1. Adres informatie
  2. Betaalgegevens
  3. Volg je pizza

Ten tweede moet de doorlopende stappen worden samengevat, zodat de informatie bevestigd wordt en de bezoeker niet naar beneden of omhoog hoeft te scrollen. Ten derde moet de checkout makkelijk en snel zijn. Alleen de benodigde informatie moet gevraagd worden. Hoe meer de bezoeker moet invullen, hoe langer het duurt voordat de bestelling is gedaan. AL deze factoren zorgen ervoor dat de verwachtingen van de bezoeker waar worden gemaakt en niet afhaakt bij de laatste stap (Baymard, 2016).

Uit onderzoek blijkt, dat het verwijderen van elementen op de checkout pagina het conversiepercentage met 38% verhoogd, omdat de mogelijkheid om de pagina te verlaten dan verminderd (Optimizely blog, 2015). New York Pizza kan de navigatiebalk en/of de ‘bekijk assortiment’ button weghalen.

Om de bezoeker meer te laten bestellen is cross-selling een handige techniek. Dit past New York Pizza wel toe, maar hier kunnen zij veel verbeteren. Het assortiment bekijken kost te veel moeite. Er moet een knop zijn om de snack of het drinken direct toe te voegen.

Conclusie

Bezoekers haken door de kleinste details af in de funnel. Zo hebben kleuren, grootte en structuur allemaal invloed. Door het toe te passen van behavioral design worden de mogelijkheden om af te haken zoveel mogelijk verminderd. Elke website kan deze bestaande technieken toepassen, maar jouw eigen website zelf a/b testen is toch het meest betrouwbaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *