Een stijging in je conversiedoelen door middel van framing

Framing
Er zijn veel bedrijven die gebruik maken van framing in hun app of website design, hiermee hoop je de bezoeker te beïnvloeden en daardoor meer conversie te halen. Framing is een overtuigingstechniek en een vorm van behavioral design. Behavorial Design gaat over het begrijpen hoe mensen denken, beslissingen nemen, en dit omzetten naar het bedenken van ideeën, die leiden tot een verandering in gedrag. Framing is overal inzetbaar, dus ook in jouw app, want een goede boodschap kan niet zonder een goed frame. In deze blogpost geef ik het Nederlandse merk Scotch & Soda advies over hoe ze hun app beter kunnen inzetten door middel van framing en het gebruik van influencers.  Influencers hebben een groot bereik in het eigen netwerk. Hier speelt mee in welk onderwerp influencers gespecialiseerd zijn, hun format en in welke mate hun fans open staan of ontvankelijk zijn voor hun content.

Als jij jouw app wilt aanpakken en de conversiedoelen wilt laten stijgen, lees dan vooral dit blog waarin ik je goed uitleg hoe je door middel van framing bezoekers kunt beïnvloeden.

Voorbeeld van een gemiste kans
Scotch & Soda is een goed lopend bedrijf met een prima werkende app. De app is overzichtelijk met duidelijke kopjes en de collectie wordt weergegeven met goed beeldmateriaal. Echter, de behavioral design van de app ontbreekt en dat is een gemiste kans voor Scotch & Soda. Vooral omdat ze vrij prijzige producten verkopen en hun doelgroep voornamelijk jonge mensen betreft, zouden ze met framing hun doelgroep kunnen beïnvloeden. Dit helpt dan met het bereiken van de conversiedoelen, zoals het doen van aankopen in de app. 

Goed voorbeeld van framing

Zalando maakt in hun app op subtiele wijze gebruik van behavorial design en toont beeldmateriaal van kleding die door influencers wordt gedragen. De bezoeker is vrij om al dan niet het kopje ‘Kies je style feed’ te lezen of erop te klikken en de mogelijkheden te bekijken. Zo zal een consument minder snel denken dat hij of zij beïnvloed wordt door influencers via behavioral design. De Zalando app is een goed voorbeeld waar framing en behavioral design worden ingezet de conversie op het gebied van aankoop kan worden verhoogd.

Ik licht de stappen in de Zalando app hieronder toe.

Stap 1: Je opent de app als gebruiker en ziet het kopje: ‘Kies je style feed’.
Hier heb je de mogelijkheid om influencers, gekozen door Zalando, te volgen. Zij laten de kleding zien die Zalando verkoopt.

Stap 2: Je volgt de influencers die je interessant lijken en waarvan je de kledingstijl leuk vindt. 

Stap 3: ‘Looks om van te houden’. Je ziet outfits van de influencers die je volgt en kan ook swipen naar rechts voor andere foto’s. 

Stap 4: Je vindt de outfit leuk en klikt erop. Dan verschijnen de kledingstukken die deze influencer draagt en kan je de prijzen zien.

Stap 5: Je kiest de maat van een kledingstuk dat je leuk lijkt.

Stap 6: Je plaatst het kledingstuk in de winkelmand en kan overgaan tot aankoop. 

De influencers en framing
Nu zou je kunnen denken: ‘Het zien van de kleding op een model is toch niet anders dan het zien van de kleding op het lichaam van een influencer?’ Dit is echter wel degelijk het geval, want influencers heten niet voor niets influencers. Zij hebben invloed op hun doelgroep en kunnen die invloed dus ook gebruiken als overtuigingstechniek cq. framing. Door het zien van iemand met invloed in bepaalde kleding, is het veel aannemelijker voor de gebruiker dat het ook echt leuk is en leuk staat. Door influencers in te zetten beïnvloed je bezoekers onbewust en kunnen je conversiedoelen eerder gehaald worden.

De app van Scotch & Soda. 

Bij Scotch & Soda hebben ze deze beïnvloedingstechniek nog niet ingezet en worden sommige kledingstukken niet gedragen door een model, waardoor de gebruiker niet weet hoe het kledingstuk valt.

De beïnvloeding van het brein
Het wordt vaak gezegd dat als een bedrijf influencer inzet de conversiedoelen stijgen. Uit een enquête is gebleken dat dit ook daadwerkelijk het geval is. De influencers hebben daadwerkelijk invloed op het brein van de consument en laten, door middel van de overtuigingstechniek framing, de consument tot conversie over gaan. Het is bewezen dat 49% van de consumenten vertrouwt op aanbevelingen van een influencer, dat 80% van de millennials niet eens een aankoop doet zonder een online recensie te lezen en dat 31% van de consumenten een product heeft gekocht via een post van een influencer.

Scotch & Soda kan door gebruik te maken van influencers in de app aan hun doelgroep laten zien hoe de kleding zit en hoe deze influencers de kledingstukken stijlen. Als een gebruiker twijfelt over een aankoop kan dit net het laatste duwtje in de rug zijn. Een consument die zich betrokken voelt bij een influencer kan op deze manier overgehaald worden om een aankoop te doen. Influencers die hoog in de waardering staan bij consumenten kunnen een positieve invloed op het aankoopgedrag hebben. Op deze manier wordt de influencer ingezet als een soort ‘frame’.

Conclusie
Aan de hand van dit artikel kun je jouw app ook onder handen nemen. Belangrijk is dat je dit goed aanpakt en inventariseert wat je wilt veranderen en waarom en welke informatie je hiervoor nodig hebt. Denk goed na over wat jouw doelgroep beweegt om een aankoop te doen en hoe je op die behoefte kunt inspelen. Werkt je app hierna optimaal en is dat door middel van framing en behavioral design? Dan hoop ik dat ik jou heb kunnen helpen!

Wil je meer weten over framing, specifiek in de politiek, lees dan mijn whitepaper hier! https://micwatching.nl/2019/12/06/framing-in-de-politiek/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *