De potentie van de Steppin’ Out webwinkel

De website die ik ga analyseren voor dit artikel is de Steppin’ Out. De Steppin’ Out is een van mijn favoriete winkels en ik koop er bijna al mijn kleren. Wat mij al jaren opvalt is dat er een hoop ruimte is voor verbetering, en dan met name online. Iets wat ik altijd onwijs jammer vind aangezien het in mijn ogen een hele grote gemiste kans is.

De Steppin’ Out bestaat ondertussen alweer 35 jaar en deze jaren gingen niet geheel volgens slag of stoot. Sterker nog, ze zijn zelfs al is een keer failliet gegaan. In de beginjaren ging het juist heel goed, ze zijn begonnen met een winkel in Utrecht en doordat ze, los van merkkleding, ook hun eigen merk gingen verkopen zijn zelfs gegroeid tot een keten met maar liefst 14 winkels.

Echter, blijkt de Steppin’ Out niet geheel ongevoelig voor de economische crisis en dit zorgde ervoor dat de verkopen flink daalden. Op het randje van failliet werd de keten in 2012 overgenomen door de Society Shop. Een jong en gedreven merk die de keten naar een niveau wilde tillen. Maar dit was uiteindelijk geen succes. Doordat de Society Shop de winkel ‘hipper’ wilde maken werd de kleding korter en getailleerde en hierdoor verloor de winkel zijn gezicht en raakten ze bijna al hun klanten van middelhoge leedtijd kwijt. Deze klanten kwamen dan ook niet meer terug en hierdoor heeft de keten in 2013 faillissement aangevraagd.

De merknaam wordt in datzelfde jaar door een ondernemer overgenomen voor €50.000, niet veel geld maar er was ook niet meer veel van de winkel over. Alle voorraden waren verkocht aan de bank en de huurcontracten waren beëindigd.

Inmiddels gaat het weer goed met de Steppin’ Out en zijn er nu alweer 12 filialen. De doelgroep is heel uitgebreid maar ze bereiken vooral weer de middelhoge leeftijd. Zonde, want deze winkel heeft in mijn ogen ontzettend veel potentie. Ik vind het verhaal van de Steppin’ Out persoonlijk een beetje vergelijkbaar met het verhaal van de Blokker. Die zijn destijds achterbleven in  het online tijdperk en dat heeft ze de kop gekost. De Steppin’ Out heeft een webwinkel maar het schreeuwt verbetering, potentie en ik ken niemand van mijn leeftijd die deze winkel kent, dus daarom ga ik het analyseren en proberen te laten zien wat voor verschil ze zouden kunnen maken.

De homepage

De homepage ziet er op het eerste oog erg goed uit. En dit is ook goed. Sterker nog, je kan zien dat er wel iemand met verstand achter zit. Linksboven staat ‘ons verhaal’ en dit is al goed. Hierbij wordt ingespeeld op het vijfde principe van Cialdini, namelijk; sympathie. Een hoop bezoekers willen ook graag weten wie er daadwerkelijk achter een bedrijf zit zodat ze kunnen kijken of het bedrijf ook bij ze past en of ze er als het ware bij willen horen en daar houden ze dus goed rekening mee. Maar als je op ‘ons verhaal’ klikt en je leest het verhaal zie je al snel dat het hier dan ook meteen ophoudt. De afsprong is goed maar de landing krijgt een onvoldoende. Het verhaal wat hierin ‘ons verhaal’ is, is niet duidelijk en ik denk dat ze hierdoor een hoop conversie mislopen. De eerste is zin is: “Bij Steppin’ Out houden we ons niet bezig met zoiets vluchtigs als mode”. Dit is iets wat vrij apart is voor een kledingwinkel. Aangezien je hierdoor meteen denkt: “Oh, ik ben hier niet aan het juiste adres om mijn kleren te kopen want ze houden zich niet bezig met mode”. Bedankt voor de tip ik ga naar de Bijenkorf. Het verhaal is verder prima maar aan het einde maken ze weer een blunder.

“Klaar om onze klassiekers te ontdekken? Dat kan online, maar ook in een van onze 12 winkels. Onze medewerkers nemen u graag mee op ontdekkingsreis”. Dit is weer een gemiste kans aangezien deze zin overkomt bij de bezoeker alsof je beter naar de winkel kan komen dan online, waar de klant die zich op dot moment bevindt en al verdiept in jou winkel. Het staat er zelfs twee keer in. De zin zorgt ervoor dat je als bezoeker denkt: ‘prima, dan verlaat ik nu deze webshop en dan stap ik wel eens een keer de winkel in als ik toevallig langsloop (nooit dus). De zin moet, al helemaal omdat dit online is juist schreeuwen dat je op dit moment aan het perfecte adres bent. “Klaar om deze klassiekers te ontdekken? Dat kan in een van onze winkels, maar je kunt ook nu direct in de webshop alles bekijken. Voor 12 uur besteld is morgen in huis!”

Over de daadwerkelijke bestelling valt ook nog het een en ander aan te verbeteren in mijn ogen en dat komt door deze zin op de homepage:

Betalen voor je verzending is niet meer van deze tijd en blijkt ook een hoge drempel te zijn voor de daadwerkelijke aankoop. Daarom zou ik de bestelling sowieso gratis maken. De producten op deze website zijn allemaal net onder de 100 euro dus als je dan ook nog eens moet betalen voor de verzending wordt het allemaal wel heel erg veel van het goeie. Ik zou me zelfs een beetje bedonderd voelen hierdoor. Geef je zo veel geld uit moet je ook nog eens gaan betalen voor de verzending. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de verzendkosten van  €4,95 die best wel hoog zijn voor deze tijd. Deze zou ik als ik hun was dus gewoon in de prijs berekenen of voor lief nemen. De drempel om een product daadwerkelijk te bestellen moet immers zo laag mogelijk zijn en we weten wat er gebeurt met het menselijk brein als iets ‘gratis’ is. 

Uiteraard zijn er dingen die ze heel goed doen maar ook daar kan het af en toe nog beter. Zo is het eerste wat je op de homepage ziet: “Sale, now up to 40%”. En dat is goed gedaan aangezien de bezoeker hierdoor meteen heel enthousiast en nieuwsgierig wordt over de goede deals die zich hier bevinden.

Maar ook hier is de afsprong goed en krijgt de landing helaas een onvoldoende. Zodra je op deze pagina landt is het een enorme chaos de mannen en vrouwen kleren staan door elkaar en filteren werkt niet fijn. Je kunt filteren op mannen of vrouwen, kleur, dessin, maat, prijs en merk. Maar je kunt vervolgens niet het producttype kiezen, zoals broek, trui, etc. Erg zonde want de bezoeker heeft geen zin om de hele website door te gaan spitten en haakt hierdoor al heel snel af. Weer een gemiste kans dus. Overigens is het ook zo dat als je filtert er een heleboel producten verdwijnen aangezien die gewoonweg niet goed gelabeld zijn. Maar dit zijn dingen die meer over de usabilty gaan dan het daadwerkelijke behavioural design.

Dit deel van de website is heel goed uitgewerkt. Er zijn een hoop feiten en cijfers die de bezoeker zekerheid geeft. Over de verzending (die niet gratis is), sinds 1983, 12 winkels en 100% veilig. Dit laat zien dat de Steppin’ out dus te vertrouwen is. Erg goed. Ook staat er “follow us” een mooie call-to-action en daaronder kan je, je inschrijven voor de nieuwsbrief en de Steppin’ Out volgen op Facebook, Pinterest en Instagram. Enige wat ik hier nog aan zou adviseren om te veranderen is meteen bij het landen op de website een pop-up toevoegen waarbij je meteen 5% korting krijgt als je, je inschrijft voor de nieuwsbrief. Dit zorgt ervoor dat veel mensen zich zullen inschrijven en dat zorgt voor een heleboel voordelen. Dit zorgt er onder andere voor dat je hierdoor een groot klantenbestand opbouwt en je kunt beginnen met gericht de juiste mailtjes te sturen naar de juiste klanten. Maar ook dat je die vijf procent korting hebt ‘gegeven’ hierdoor heb zij jou een cadeau gegeven en is de kans groter dat je, je opgelaten voelt als je dat ‘cadeau’ niet gebruikt

Nog iets wat ze erg goed doen is dat ze sinds kort een blog hebben. Veel bedrijven hebben het halen van conversies voorop staan, maar wat vaak wordt vergeten is het belang van content. Sterke content, en dan vooral goed geschreven blogs, wordt ontzettend onderschat en dat is waar ze dus heel goed op inspelen. bloggen is het ultieme middel om de klant ervan te overtuigen waar jouw bedrijf en product voor staan, zonder de commerciële verpakking daar omheen.

Conclusie

Zoals je ziet is het een website met enorm veel potentie. Ze zijn onwijs goed op weg maar er is nog ongelofelijk veel ruimte voor verbetering. Na een snelle research op hun website zie je dat ze sinds kort een content marketeer in dienst hebben en dat is een hele slimme zet. Je ziet meteen dat de socials en de blog op orde zijn volgens de laatste online trends. Allemaal erg positief maar ik ben wel van mening dat de fundering van je website tot in de puntjes geregeld moet zijn voordat je, je bezig gaat houden met dit soort extra’s. Tuurlijk je moet ze hebben maar het wordt allemaal zo veel krachtiger als die fundering klopt.

Het zit hem dus vooral in de kleine dingen. En deze kleine dingen zijn dan ook heel makkelijk, snel en tegen hele lage kosten uit te voeren. De Steppin’ Out is nog steeds een van mijn favoriete winkels en ik vind het zonde om te zien dat dit ze in de toekomst op kan breken. De generatie 40 plus kent deze winkel goed en gaat hier ook naartoe. Maar elk jaar worden er weer mensen 40 die deze winkel niet kennen totdat de generatie die de Steppin’ Out kent er niet meer is. Ze moeten dus zorgen dat de naam groot wordt onder de jongere doelgroep. Ze werken in een nichemarkt en zijn de enige in Nederland met zo’n goede winkel voor deze niche, en dat moeten ze ook uitstralen. Daarom denk ik dat online bereik ook zo belangrijk is. Hiermee bereik je iedereen die geïnteresseerd is in deze niche en die wonen niet allemaal op plekken waar de winkels zich bevinden. Ze bereiken dus maar een klein deel van hun klanten en dat is zonde aangezien het onwijs veel potentie heeft om groter te worden tegen hele lage kosten en relatief weinig moeite.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *