Hoe de website van Domino’s met slechts een paar aanpassingen een hogere conversie kan bereiken

Een pizza bestellen bij Domino’s doet men via de telefoon, de app of de website. Het is daarbij van belang dat klanten een conversie voltooien. Dat kan zijn het inschrijven voor de nieuwsbrief, het aanklikken van een button, het bekijken van een video enzovoort. Maar de meest gunstige conversie is natuurlijk het plaatsen van een bestelling. Door te onderzoeken hoe de Domino-website scoort op basis van het Behavior Model van BJ Fogg, kijk ik waar ruimte is voor verbetering.

Daarbij gebruik ik de formule van het model waarin gedrag wordt gestimuleerd door drie factoren: de wil om het gedrag uit te voeren (motivatie), het in staat zijn om het gedrag uit te voeren (ability) en triggers. De website scoort naar mijn mening als volgt op deze factoren:

De triggers van Domino’s

Domino’s weet als geen ander gebruik te maken van triggers. Dit doet de organisatie door pushnotificaties te sturen voor de lunch of het avondeten. Ook worden er op de productpagina uitzonderlijke voordelen aangeboden waardoor mensen sneller geneigd zijn om een gerecht te bestellen. Op dat gebied scoort de website erg goed, maar op die uitzonderlijke voordelen kan nog beter ingespeeld worden door:

1) Personen in te zetten

Personen trekken onze aandacht. Zodra we een afbeelding van een persoon zien die een bepaalde richting op kijkt, zijn onze ogen ook geneigd om deze richting op te kijken. Domino’s kan hierop inspelen door bijvoorbeeld in de afbeeldingen van acties personen te laten kijken naar een gerecht. Op die manier wordt de aandacht nóg meer getrokken.

Domino’s op het gebied van ability

Het is van belang om de ability voor klanten te vergemakkelijken. Hierdoor wordt het voor klanten namelijk aantrekkelijker om het gewenste gedrag uit te voeren. Daarom adviseer ik Domino’s om het volgende te doen:

1) Meer duidelijkheid creëren over het keuzeaanbod & iconen

De site oogt rustig en overzichtelijk, maar het is onduidelijk wanneer het aanbod aan gerechten eindigt. Daarom kan Domino’s een balkje ontwerpen die aangeeft op welke gedeelte van de paginalengte men zich bevindt. Zo weten klanten of ze snel een beslissing moet maken of nog even kunnen doorscrollen.

Ook worden een aantal gerechten bestempeld met een ‘new’-, peper- of plantenicoon. Wat de iconen betekenen? Daar kan de één zich misschien direct wat bij voorstellen, maar voor wie geen idee heeft: dat is dat pas onderaan de site te achterhalen. Mijn advies voor Domino’s is dan ook om de iconen aan het begin van de pagina toe te lichten.

2) Het proces gemakkelijker en sneller maken voor de klant

Dit kan gerealiseerd worden door – naast de filterfunctie – de klant meteen aan het begin van de pagina een categorie (sandwiches/ nieuwe en populaire pizza’s/ signature meatlovers/ top taste/ favourite/ traditional/ vegan/ glutenvrij) te laten kiezen. Als klanten dan een categorie aanklikken, kunnen zij a.d.h.v. een ankerpoint automatisch naar de juiste categorie verwezen worden op de pagina. Op die manier hoeft de klant niet zelf de pagina af te scrollen.

Ook wat betreft het bestellen, kan het proces versneld worden voor de klant. Zodra men nu een gerecht wil bestellen, kan de klant op ‘betaling’ rechtsboven in het menu klikken of op de CTA-button ‘volgende’. Zodra men voor deze laatste optie kiest, moet men echter eerst de ‘bijgerechten’-, ‘desserts’- en ‘toetjes’-pagina bekijken voordat er uiteindelijk besteld kan worden. Mijn advies? Creëer een ‘bestellen’-button zodat klanten de mogelijkheid hebben om direct hun bestelling te plaatsen.

Advies op het gebied van motivation

De laatste factor die geadviseerd wordt, is motivation. Domino’s speelt hier al goed op in bij potentiële klanten door gebruik te maken van wederkerigheid. Bij het aanmaken van een account krijgen klanten namelijk de mogelijkheid aangeboden om te sparen voor een gratis pizza. Om de motivatie van klanten nét dat beetje meer te verhogen, adviseer ik Domino’s om:

1) In te spelen op social proof

Bij twijfel over het kiezen van een gerecht zijn klanten op zoek naar zekerheid. Deze twijfel kan weggenomen worden door gebruik te maken van reviews en door gerechten te ranken met sterren. Op basis van de reviews van anderen en het aantal sterren dat een gerecht is toegekend, kunnen klanten pijlen of gerechten voldoen aan hun verwachtingen.

2) Een keurmerk toevoegen op de site

Klanten vertrouwen autoriteiten als Thuiswinkel Waarborg. Dit is een kwaliteitskeurmerk voor veilig online shoppen. Dit geeft klanten een gevoel van veiligheid en meer vertrouwen in de website. Domino’s zou een lidmaatschap kunnen afsluiten bij Thuiswinkel Waarborg en zou dan vallen onder de webshops in de categorie ‘Food’.

Dus, wat moet er gebeuren?

Er zijn dus een aantal zaken op de website van Domino’s die verbeterd kunnen worden. Maar welk van hen hebben nu prioriteit? Welke zijn gemakkelijk uitvoerbaar? En welke zijn prijzig om te veranderen? Hieronder een overzicht waarin alle verbeterpunten zijn beoordeeld op het gebied van prioriteit, uitvoerbaarheid en prijs.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *