3 manieren waarmee Flow meer conversie kan bereiken

Dat je als magazine crossmediaal te werk moet gaan, is niets nieuws. Tijdschriften kunnen niet achterblijven in de tijd van digitalisering en moeten zich naast print, ook focussen op online. Maar hoe zorg je als tijdschrift ervoor dat jouw lezers het online magazine bezoeken en de artikelen blijven lezen?

Met behavioral design kun je het gedrag van de lezers beïnvloeden en zorgen dat ze je website bezoeken en de artikelen lezen. In mijn whitepaper schreef ik hoe je dit kan doen. In dit artikel analyseer ik een online magazine aan de hand van het gebruik van behavioral design en hoe dit beter kan. Vervolgens zal ik advies geven over hoe het online magazine zijn lezers kan sturen dat kan leiden tot een betere conversie. De website die ik ga analyseren is van het online magazine Flow. De website analyseer ik aan de hand van een aantal criteria uit mijn whitepaper.

  1. Creëren van behoefte bij de lezers
  2. Het behouden van je lezer 
  3. Zorgen dat de lezer terugkomt

De behoefte om de website te bezoeken bij de doelgroep is er al, anders zou de lezer niet op de website terecht komen. Maar nu moet er nog een behoefte worden gecreëerd om de artikelen te lezen. Dit kan het magazine bijvoorbeeld doen door in te spelen op competitief gedrag. Dit is gedrag waarbij het nut van uw keuze afhangt van de keuze die een ander maakt en vice versa. Deze vorm van psychologische beïnvloeding gaat uit van het idee dat mensen doen wat anderen doen en dan vooral anderen die zijn zoals zij. Flow maakt hier momenteel nog geen gebruik van en kan hier gemakkelijk op inspelen door titels onder of boven artikelen (zie groene pijl in afbeelding) te plaatsen als “uw vrienden vonden dit artikel ook leuk” of ” 80% van de bezoekers klikte op deze link”, om zo het interessanter te maken voor de lezer om op de artikelen te klikken. 

Afbeelding Flowmagazine.nl

Wanneer de lezer zich eenmaal op jouw website begeeft, wil je deze behouden. Dit kan Flow doen door op hun homepagina direct de lezer te bieden waar ze voor komen. Ons brein is een orgaan dat continue vragen stelt. Wanneer we iets voor de eerste keer zien, blijven we onszelf afvragen: wat is het, wat kunnen we hier mee? Laat mensen meteen zien wat ze willen en waarvoor ze naar jouw website komen. Lezers van Flow komen naar de website voor het lezen van artikelen. Flow moet er dus voor zorgen dat dat dus het eerste is wat de lezer opvalt/ ziet wanneer hij op de website komt.  

Afbeelding Flowmagazine.nl

Op de home-pagina zou Flow de 4 artikelen dus boven de advertentie over het boek moeten zetten. De lezers komen om artikelen te lezen en dat is dus wat ze als eerste willen zien. De advertentie van het boek zou je beter in een van de artikelen kunnen plaatsten, de lezer is namelijk dan het meest gemotiveerd omdat hij al aan het lezen is. 

Nadat de lezer ziet waarvoor hij is gekomen, moet hij natuurlijk ook op de artikelen klikken. Dit kan gestimuleerd worden door een pakkende titel en een goede foto. 

Afbeelding Flowmagazine.nl

De afbeeldingen en titels van de artikelen mogen wat uitdagender en meer vertellen waar het artikel over gaat. Het moet beiden de lezer uitnodigen om te lezen. Ik vind de huidige titels en afbeeldingen wat te algemeen en nietszeggend. Bij het vierde artikel zou een titel als “4 tips om vaker de natuur in te gaan” en een afbeelding van mensen die in de natuur wandelen meer aandacht trekken en meer uitnodigen omdat de lezer zich hier beter in kan verplaatsten/ vergelijken. Daarnaast zou rechts bovenin van de artikelen (zie gele cirkel) een call-to-action kunnen worden geplaatst als “nieuw”, “lees nu”, “populair”, waardoor de lezer eerder op het artikel zou klikken. 

Als de lezer eenmaal op het artikel heeft geklikt, speelt de lay-out van het artikel ook een rol. Hierbij moet de lay-out zorgen voor een gebruiksvriendelijk gevoel waarbij het bezoek als prettig wordt ervaren het gemakkelijk is voor de lezer om het artikel te lezen. 

Afbeelding Flowmagazine.nl

Zo zou ik adviseren om de tekst in het midden van de pagina te plaatsen en de “lees meer”- artikelen verplaatsten naar onderaan het artikel, omdat dit prettiger leest. Het kopje “lees meer” zou ik veranderen naar “dit lazen anderen ook” om weer in te spelen op dat competitieve gedrag. Je speelt hiermee ook in op de Fear Of Missing Out, het gevoel bij mensen om iets te missen wat andere wel hebben gedaan/ gezien/ gelezen/ beleeft. 

Om vervolgens te zorgen dat de lezer ook andere artikelen gaat lezen, kan Flow in het huidige artikel met hyperlinks verwijzen naar andere artikelen zodat de lezer meer artikelen op de website gaat lezen. 

Wanneer de lezer de website verlaat, wil je dat deze zo snel mogelijk weer terug komt. Flow kan dit doen door bij het tweede bezoek aan de website, wanneer je dus weet dat een lezer geïnteresseerd is in je online magazine, aan de lezer vragen of deze een account wil aanmaken of zich wil inschrijven voor een nieuwsbrief. Met beide opties kan Flow data verzamelen over de lezer en hiermee de artikelen personaliseren of aanbieden naar de interesses van de lezer. Met een nieuwsbrief kan Flow de lezers via email promoten om nieuwe artikelen te lezen, de lezers worden up-to-date gehouden en getriggerd om de website weer te bezoeken. 

Afbeelding Flowmagazine.nl

Bij het klikken op de banner om te abonneren krijgt de websitebezoeker een keuzemenu. Dit zou Flow het beste kunnen schrappen omdat je deze handeling zo makkelijk en snel mogelijk wil laten gebeuren. Je wil tenslotte dat jouw lezer een abonnement neemt/ inschrijft op de nieuwsbrief, dus dit moet zo makkelijk mogelijk gaan. Een optie hiervoor zou kunnen zijn dat dit een grote knop op de home-pagina wordt, i.p.v. een uitvouw-keuzemenu. De lezer moet met 1 druk op deze knop zich kunnen inschrijven op de nieuwsbrief of een abonnement kunnen afsluiten. Deze knop moet een call-to-action aan te zetten tot een actie. Een andere optie zou zijn dat deze knop tevoorschijn komt bij het openen van de website, zodat de websitegebruiker er niet om heen kan. De derde optie zou zijn dat het aanmelden op de nieuwsbrief of het afsluiten van een abonnement verplicht wordt voor het bezoeken van de website. Dit moet wel zo makkelijk en snel mogelijk gaan, anders wil de gebruiker de website niet meer bezoeken.

Met het aanmaken van een account op het online magazine kan de lezer reacties plaatsen onder artikelen, een persoonlijk profiel aanmaken, artikelen opslaan, ect. Een voorbeeld hiervan is dat Flow onder elk artikel een vraag stelt waardoor de lezer wordt uitgenodigd om een reactie te plaatsen als “heb je zelf ervaring hier mee?” of “heb jij nog tips?”. Lezers plaatsen dan onder artikelen reacties en krijgen hiermee een gevoel dat ze ergens aan hebben bijgedragen. Daarnaast is het leuk om reacties van andere lezers te lezen. Flow kan hier ook de lezer vragen om feedback waar zij vervolgens gebruik van kunnen maken (co-creatie). Dit zijn handelingen waardoor de lezer waarde gaat hechten aan het online magazine omdat hij iets kan bijdragen/ zijn eigen mening kan geven en hij kan iets investeren. Wanneer de lezer waarde hecht aan het online magazine zal deze terugkeren naar de website. 

Tot slot zou ik adviseren om onder elk artikel een deelmogelijkheid via social media te plaatsten. Hiermee kan de lezer het artikel bijvoorbeeld delen op zijn facebookpagina. De lezer zal vast veel vrienden hebben die geïnteresseerd zijn in dezelfde onderwerpen dus hiermee genereer je gemakkelijk nieuwe lezers.

Met deze tips kan het online magazine Flow het gedrag van haar lezers beïnvloeden, hiermee stimuleren om meer artikelen te lezen en zo meer conversie te behalen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *