Zo maak je studenten op de HvA gemotiveerd en productief

Productiviteit is een kwestie van discipline, tenminste, dat zegt men. Echter kun je productiviteit ook vergroten door middel van excentrieke motivatie, zoals beloningen of straffen. Het hoeft niet slechts uit innerlijke motivatie te komen.

Over het algemeen zijn studenten op een hogeschool van jonge leeftijd. De gemiddelde hbo student is 23 jaar als hij afstudeert. Dit betekent dat de leeftijd van de meeste studerende mensen onder de 23 jaar ligt. Helaas hebben jongere mensen een kortere spanningsboog én hebben minder discipline. Hierdoor stopt een groot deel van de studenten voordat de opleiding is afgerond. Dit is ook het geval op de Hogeschool van Amsterdam. Eén derde van de studenten stopt zelf in het eerste schooljaar. Ook is vaak de aanwezigheid van studenten laag en staan docenten soms voor halfvolle klassen les te geven.

Dit is een groot probleem voor de HvA, maar dit is ook zeker op te lossen. Door middel van behavioral design toe te passen in de HvA-app kan de productiviteit en discipline van de studenten vergroot worden. Op dit moment fungeert de HvA-app slechts voor het inzien van cijfers, roosters en berichten. Er is dus ruimte voor meer functies.

Een manier om jonge mensen aan te sporen bepaalde dingen te doen is gamification. Dit houdt in dat je ‘game-elementen’ gebruikt in een niet game-omgeving. Denk hierbij bijvoorbeeld aan beloningen voor aanwezig zijn in de les, of punten voor het aantal jaar dat je studeert. Dit zal leerlingen stimuleren vaker naar de les te gaan. Naast belonen kun je studenten ook straffen door middel van gamification. Denk hierbij aan strafpunten of minpunten bij afwezigheid. Uiteindelijk kun je deze virtuele punten meerekenen als bijvoorbeeld studiepunten.

Aanwezigheid is niet het enige wat verhoogd kan worden door gamification. Ook studeren én de focus tijdens de les kan vergroot worden door middel van deze techniek. De grootste stoorzender tijdens in een les is namelijk de mobiele telefoon. Ook de laptop, waar je tegenwoordig op kunt ‘appen’ en ‘Facebooken’, is een grote vijand voor concentratie. Door studenten te belonen voor het niet gebruiken van hun apparaten tijdens de les zal de concentratie en productiviteit vergroot worden. Deze theorie werkt natuurlijk ook tijdens het studeren of het maken van huiswerk.

Een voorloper in productiviteit verhogen door middel van een app is Forest. Zij belonen hun gebruikers voor de tijd die ze niet op hun mobiele telefoon zijn geweest. Dit doen zij door middel van verschillende technieken. Deze kunnen ook voor de HvA-app relevant zijn.

De eerste waar zij gebruik van maken is ‘het virtuele groeiproces’. Forest toont de gebruikers de voortgang die zij behaald hebben. Het zien van persoonlijke groei zorgt voor een voldaan gevoel én resulteert in het feit dat mensen minder snel opgeven. Ze willen hun voortgang namelijk niet kwijtraken.

Daarnaast maken ze, zoals ik eerder al als tip gaf, gebruik van beloningen. Dit kan door middel van badges, titels of punten. Naast beloningen is straffen via design ook een goede, maar strengere methode.

Ten slotte is de combinatie tussen fysiek en virtueel cruciaal. Gebruikers zullen niet veel geven om virtuele punten als er niet een fysiek gevolg aan vast hangt. Forest doet dit door middel van social proof. Voor de Hogeschool van Amsterdam kan het interessant zijn om de punten in de app te verwerken in echte studiepunten of cijfers. Dit zal een grote impact hebben.

Kortom, door elementen van gamification toe te voegen in de HvA-app zullen studenten gemotiveerder, productiever en gedisciplineerder worden.

Lees mijn whitepaper voor meer informatie over gamification en Forest.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *