Hoe Nova Jolie meer conversie kan behalen door kleine aanpassingen

Nova Jolie is een jong sieraden label, opgezet door ​twee enthousiaste twintigers. Zij volgen de laatste trends op het gebied van sieraden, mode en lifestyle. Dat is dan ook de inspiratie voor de collecties. Hierdoor hebben zij altijd de mooiste en de nieuwste sieraden. Nova Jolie staat voor jong, stijlvol, plezier en dat bezoekers zich zelfverzekerd voelen. 

De lancering van hun website geeft mij de mogelijkheid om te kijken in hoeverre zij behavioral design toepassen. Door deze beïnvloedingstechnieken die helpen om de bezoeker te verleiden tot een aankoop. Dit is namelijk het hoofddoel van Nova Jolie. In dit artikel geef ik advies om de website te optimaliseren en dus meer conversie te behalen. Ik gebruik voor dit advies de beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini, waar ik al eerder over schreef in mijn whitepaper.

01. Sociale bewijskracht

Sociale bewijskracht speelt in op wat wij op onzekere momenten doen. We volgen dan graag het voorbeeld van anderen. Sociale bewijskracht speelt dus een enorme rol in ons keuzegedrag en in ons handelen. Online wordt sociale bewijskracht vaak gebruikt in de vorm van: aantal verkochte producten, bestsellers, productviews en ratings, aantal keer geliked op social media en hoogst gewaardeerd.

Bij Nova Jolie zie ik op dit moment geen van deze vormen terug. Ik raad dan ook aan om zoals in onderstaande afbeelding het woord ‘Party Collection’ te vervangen door ‘Bestsellers’. Deze kleine toepassing zorgt al voor meer sociale bewijskracht.

02. Autoriteit

Autoriteit speelt in op het feit dat we graag luisteren en dingen aannemen van mensen die meer kennis of wijsheid bezitten dan wijzelf. Dat kan komen doordat we niet de optie hebben om die kennis zelf op te doen, of we vinden het te veel moeite of tijd kosten. We vinden het in ieder geval fijn om op iemand terug te kunnen vallen. En dan het liefst op iemand met autoriteit. Op dit moment straalt Nova Jolie geen autoriteit uit.

Dit kan gemakkelijker veranderen door de webshop te voorzien van Thuiswinkel Waarborg. Thuiswinkel Waarborg is een keurmerk voor winkels die via internet verkopen in Nederland en straalt daardoor automatisch autoriteit uit zoals in onderstaande afbeelding.

03. Schaarste

Wij mensen worden hebberig bij een tijdaanduiding op een aanbieding of een beperkte voorraad van een product. Het geeft ons de gelegenheid om als een van de weinigen dit product te kunnen bemachtigen, terwijl het wellicht een razend populair product is. En als er iets weinig of beperkt beschikbaar is, willen we het nog sneller hebben. Dit noemen we schaarste. Deze schaarste maakt het product een stuk aantrekkelijker. Het schaarsteprincipe komt voort uit de menselijke angst om iets te missen. Dat wordt ook wel Fear Of Missing Out genoemd, beter bekend als FOMO. Online zie je dit vaak in de vorm van timers of het aantal resterende stuks. Ook wordt er vaak aangegeven hoeveel mensen het product aan het bekijken zijn. Op dit moment gebruikt Nova Jolie nog geen enkel voorbeeld van schaarste. 

Door aan te geven hoeveel producten er nog op voorraad zijn, krijgt de bezoeker het gevoel dat er schaarste heerst. In dit geval kan dat helpen bij een sneller proces tot de aankoop. In de kleur rood, trekt het extra de aandacht.

04. Consistentie en commitment

Dit komt neer op wie a heeft gezegd, zegt veel makkelijker b. Duidelijker gezegd gaat het erom dat je in kleine stappen toewerkt naar het punt waar je naartoe wil. Als je iemand klant wil maken, kan je ervoor kiezen om eerst een laagdrempelige aanpak te hanteren. Vanuit kleine stappen is de stap naar de gewenste actie veel toegankelijker. Online wordt dit principe letterlijk toegepast door het warm maken van de klant voor je product. Het maken van een verlanglijstje of artikelen in je winkelmandje stoppen zijn kleine voorbeelden.

Ik heb Nova Jolie vaker bezocht, maar mijn favoriete items of de items die al eerder in mijn winkelwagentje stonden, zijn niet te zien.

Door een kleine pop-up melding met daarin een persoonlijke herinnering aan je vorige winkelmandje of favorieten, wordt consistent gedrag gecreëerd. 

05. Sympathie

Sympathie heeft alles te maken met iemand iets gunnen. De bereidheid om aan iemands verzoek toe te geven, wat vaak gebeurt als we iemand aardig vinden. En we vinden iemand aardig als die persoon sympathiek is. Online is dit vaak te vinden in de vorm van een ‘over ons’ pagina. Daar krijgen de medewerkers een gezicht en vertelt het bedrijf een verhaal. Ook een vriendelijke klantenservice is belangrijk. 

Nova Jolie heeft in de header en footer de knop ‘contact’ waardoor mensen in contact kunnen komen met de klantenservice en ook een ‘over ons’ pagina. Toch denk ik dat een kleine pop-up met de vraag of je geholpen kan worden, helpt bij dit principe. Dit kan ik een verdere groei van het bedrijf natuurlijk ook een chatbot zijn.

06. Wederkerigheid

Wederkerigheid staat voor dat we terugbetalen wat we hebben gekregen. Jij doet iets voor mij, ik doe iets voor je terug. Dit principe werkt, omdat wij als mensen een drang voelen om iets terug te doen, wanneer er iets voor ons gedaan is. Online wordt dit principe vaak gebruikt in de vorm van gratis proefperiodes, gratis producten of kortingen. Hierdoor stimuleer je het proces waarbij de bezoeker iets terug voor jou wil doen en vergroot je de interesse in je merk. 

Op dit moment doet Nova Jolie niks op het gebied van wederkerigheid, terwijl door een kleine toevoeging van een welkomstkorting, je al snel mensen terug laat komen.

07. Eenheid

Eenheid slaat op het feit dat wij als mensen graag deel uit willen maken van een groep of een club. Zowel online als offline voelen wij die behoefte. Je bezoeker dus ook. De kans is aanwezig dat een bezoeker zich soms laat beïnvloeden door zijn of haar groep. 

Een goed voorbeeld hiervan voor Nova Jolie is het worden van een member. Op dit moment is het niet mogelijk om je eigen persoonlijke account aan te maken en dus ook niet om member te worden. Terwijl juist bezoekers zich aangetrokken voelen tot bijvoorbeeld speciale deals voor members. Dit is een kleine verandering die voor een betere eenheid zal zorgen.

Mijn advies

Door bovengenoemde kleine aanpassingen, komt Nova Jolie sneller bij haar gewenste doel en komen de bezoekers sneller bij de gewenste actie. Ik adviseer om deze aanpassingen niet tegelijkertijd te doen, maar door een A/B-test uit te voeren en te kijken wat het beste werkt voor hen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *