Hoe de webshop TALLY-HO betere conversiedoelen kan behalen d.m.v. behavioral design

Tally-ho is een dameswinkel met meer dan 100 verschillende modemerken. De webshop verkoopt kleding, accessoires, verzorgingsproducten en huisartikelen. Sinds 2011 heeft Tally-ho naast 6 winkels ook een webshop. Onlangs hebben zij een nieuwe website gelanceerd met een complete nieuw design. Dit nieuwe design heeft een professionelere uitstraling en een betere gebruiksvriendelijkheid. 

De lancering van de nieuwe website heeft mij de kans geboden om eens te kijken naar de toepassingen van behavioral design. Dit zijn beinvloedingstechnieken die de bezoeker als het ware verleid om tot conversie over te gaan. Want dat is het hoofddoel van de website: conversie. In dit artikel laat ik zien door welke kleine veranderingen de website geoptimaliseerd kan worden om meer conversie te genereren. Ik heb gebruik gemaakt van de principes van Cialdini en het LIFT-model. Mijn advies is gebaseerd op die aanpassingen die makkelijk toepasbaar zijn voor de webshop, maar wel veel resultaat hebben. 

VERBETERING 1: SOCIAL PROOF

Mensen zijn altijd opzoek naar bevestiging van andere. Of dit nu is als we een restaurant uitzoeken of een nieuwe outfit aanschaffen. We willen voorafgaand aan een aankoop bevestiging van onze keuze. Dit wordt ook wel social proof genoemd. 

Tally-ho heeft nu een bestseller pagina. De tekst ‘meest verkochte producten’ staat boven aan de pagina. Maar deze tekst is niet erg persoonlijk. Door de tekst te veranderen in ‘Dit zijn jullie favorieten’ spreek je de bezoeker direct aan en door het woord ‘jullie’ speel je in op die social proof. 

Voor

Na

VERANDERING 2: AUTORITEIT

Vanaf dat we jong zijn hebben we ontzag voor mensen met meer autoriteit dan wij zelf. Als kind luister je naar je ouders en iemand met een witte jas is betrouwbaar. Ook online kan dit principe slim gebruikt worden. Tally-ho is een website waar veel grote merken op verkocht worden en is ook een erkende webshop. Dit is niet terug te vinden op de website. Door een keurmerk speel je in op deze autoriteit. 

Voor

Na

VERANDERING 3: WEDERKERIGHEID

Als iemand iets voor jou doet, dan wil je sneller ook iets terug doen. Dit principe heet wederkerigheid. Op een website kan dat gemakkelijk gedaan worden door bijvoorbeeld 10% korting te geven als je je inschrijft voor de nieuwsbrief of 5 euro korting op je eerste aankoop. Op deze manier spoor je je bezoeker aan om ook iets terug te doen, je hoopt dat je bezoeker over gaat tot conversie. 

VERANDERING 4: SCHAARSTE

Het creëren van schaarste is een makkelijke manier om je bezoekers te overtuigen om de aankoop te doen. We houden er namelijk van om een keuze te hebben. Als je ziet dat het artikel bijna niet meer verkrijgbaar is creëer je urgentie: je gaat eerder over tot aankoop omdat je niet wilt dat het straks uitverkocht is en je het niet kunt bezitten. 

Voor

Na

Bovenstaande manier is een veel voorkomende. Maar er zijn nog een aantal manieren om schaarste te creëren.

  • Op = op
  • Let op, bijna uitverkocht!
  • Deze actie geldt alleen vandaag
  • Nog 1 dag om te profiteren van de actie

VERBETERING 5: CONSISTENTIE

In een eerder artikel schreef ik al over het principe commitment en consistentie. De whitepaper hierover vind je hier. Consistent gedrag wordt hier aangewakkerd door je terugkerende bezoeker te herinneren aan de artikelen op het verlanglijstje of in het winkelmandje. 

Voor

Na

VERBETERING 6: WAARDE PROPOSITIE

De waarde propositie van een website is datgene op een pagina van je website waardoor je bezoeker wel of niet kiest voor jouw website. Zalando heeft als waarde propositie bijvoorbeeld: gratis verzending en retour en 100 dagen retourrecht. Je bezoeker weegt als het ware de voor- en nadelen af op het moment dat hij op de homepage terecht komt. Belangrijk voor Tally-ho is dus om zoveel mogelijk voordelen van de website direct te laten zien. Nu doen zij dat door bovenin de gratis verzendkosten te noemen. Maar dit is niet erg opvallend. Een betere plek zou naast of direct onder het logo zijn. Ook adviseer ik om meerder waarde proposities te noemen. Onderstaand een voorbeeld. 

Voor

Na

ADVIES

Tally-ho heeft over het algemeen een erg goede website, maar door bovenstaande verbeteringen door te voeren wordt er meer gebruik gemaakt van behavioral design. Op deze manier wordt de bezoeker makkelijker verleid om over te gaan tot conversie. Daarnaast adviseer ik om niet al deze verbeteringen in een keer door te voeren, maar d.m.v. A/B-testen te kijken wat het beste resultaat oplevert. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *