Hoe behavioral design Stradivarius naar nog meer succes kan helpen (advies)

Online shoppen is super simpel en snel. Het wordt steeds populairder en dagelijks struinen talloze mensen het internet af opzoek naar de juiste outfit. De webshop van een winkel bezoeken is de perfecte oplossing voor als je niet vaak in de fysieke winkel te vinden bent. Een goed voorbeeld is Stradivarius: een populaire winkel waarvan er maar vijf zijn in heel Nederland! Wat gaan mensen dan doen? Juist, online shoppen! Maar hoe zit het met de webshop?

Veel mensen vinden dat de webshop van Stradivarius onoverzichtelijk is, te grote foto’s heeft en onduidelijk is. Dit zorgt ervoor dat mensen gauw de website verlaten of niet zo snel producten zullen bestellen. Aan mij de taak om ze advies te geven, zodat zij deze pijnpunten kunnen verwijderen en meer succes uit hun webshop kunnen halen.

Bij behavioral design draait het om mensen op een goede manier te beïnvloeden waardoor zij acties uitvoeren die jij wil. Als je bepaalde conversies wil behalen, dan kun je dit doen aan de hand van behavioral design. Dit gebeurt vaak in onopvallende triggers in een website. Simpele reviews, likes of tekenen van schaarste zijn al triggers die klanten tot een aankoop kunnen laten gaan.

In dit artikel zullen we kijken hoe Stradivarius haar website kan verbeteren aan de hand van behavioral design. Dit doen we door te kijken naar hoe de principes van Robert Cialdini op deze website toegepast kunnen worden. Niet alle elementen zijn van toepassing voor Stradivarius, daarom is het element eenheid weggelaten.

Schaarste

Als het het over schaarste hebben dan spreken we over het aantal producten. Mensen willen graag weten of er nog producten van bepaalde maten zijn en hoeveel. Dit kan een motivatie zijn om een product te kopen. Als jij bijvoorbeeld ziet dat er nog twee stuks zijn en iemand anders is op dat moment aan het afrekenen dan kan dit een trigger zijn om direct het overige product te kopen voordat het te laat is.

Op de website van Stradivarius is er een beetje sprake van schaarste. Ze geven aan dat maten wel of niet op zijn en geven vaag aan dat er ‘weinig stuks’ beschikbaar zijn. Hoeveel is dit dan? Duidelijk is het niet echt, hieronder een voorbeeld hoe het beter kan:

Voorbeeld

Before

After

Sociale bewijskracht

Mensen zijn net kuddedieren, als de een wat doet, doet de rest dat ook. Sociale bewijskracht bij webshops werkt net zo. Als meerdere mensen een bepaald product kopen dan koopt de rest dat ook. Dit gebeurt aan de hand van reviews. Die reviews zijn het sociale bewijskracht van dat ene product. Als er positieve reacties zijn is de kans groter dat er producten gekocht worden dan als er negatieve reacties zijn. Bij Stradivarius is er geen sprake van sociale bewijskracht, je ziet nergens bij producten een review staan van andere kopers. Om ervoor te zorgen dat er meer conversies plaatsvinden en dat klanten vertrouwen krijgen moet Stradivarius dus reviews gaan toevoegen. Niet alleen reviews, maar ook likes of hoeveel mensen op dit moment naar het product aan het kijken zijn kunnen een doorslag geven.

Voorbeeld

Before

After

Wederkerigheid

Als webshops iets teruggeven aan de klanten als bedankje dan kan dit positieve gevolgen hebben. Dit noem je ook wel wederkerigheid. Een manier wat zij zelf al doen is gratis verzending boven de 60 euro. Andere manieren die ze zouden kunnen doen is door aan bestaande klanten saldo te geven als ze Stradivarius aanbevelen aan een vriend. De website BestSecret doet dit ook en dit zorgt ervoor dat veel mensen sneller een aankoop doen dan zonder het aangeboden saldo. Stradivarius kan ook korting aanbieden als de klanten zich aanmelden op de nieuwsbrief. Dit allemaal kan voor meer conversies zorgen.

Voorbeeld

Nieuwsbrief

Saldo

Sympathie

Om meer verkopen te genereren of meer klantenbinding te krijgen is door sympathie te creëren bij de klanten. Dit kunnen ze doen door like buttons toe te voegen (ze hebben al social media buttons), de ‘over ons’ pagina meer aansprekend te maken (nu nog een saaie tekst) met foto’s of storytelling en een goede klantenservice te hebben. Uit reviews van andere websites bleek de klantenservice niet goed te zijn ..,.Voeg bijvoorbeeld een chatbot toe voor alle vragen van de klanten zo kom je dichter bij de klant en sta je al een puntje voor.

Autoriteit

Een ding wat mij opviel was dat ik nergens op de startpagina een keurmerk kon vinden wat autoriteit uitstraalt. Persoonlijk vind ik het fijn om keurmerken te zien zodat ik zeker weet dat ik een product koop bij een website die goed is. Een advies voor Stradivarius is dus ook om keurmerken onderaan de pagina toe te voegen!

Voorbeeld

Before

After

Consistentie

Bij consistentie is het belangrijk om je klanten stapsgewijs enthousiast te maken voor je website. Oftewel wanneer iemand een beslissing heeft genomen, zal hij geneigd zijn om in lijn hiermee consistent te handelen. Dit kan bijvoorbeeld zijn bij het registreren voor een account. Veel sites hebben een te grote tweede stap bij het registreren, waardoor ze niet verder willen gaan. Als je de stap in het begin al wat groter maakt zal de klant sneller doorgaan als de stappen daarna kleiner zijn. Hierin is Stradivarius al goed bezig, voordat je begint zie je dat het maar 30 seconden in beslag neemt en dat je zo verder kunt met bestellen! Ga zo door!

Voorbeeld

Conclusie

Uit dit advies blijkt dus dat Stradivarius nog op veel vlakken de website kan verbeteren. Ze zijn zelf al goed op weg en hebben al genoeg succes op dit moment. Natuurlijk streven wij naar de beste resultaten dus als Stradivarius dat wil bereiken dan moeten ze zeker de adviezen opvolgen! Sociale bewijskracht, schaarste en wederkerigheid zijn sowieso elementen die ze moeten oppakken. Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *