De principes van Cialdini toegepast op RubenRobijn.nl

In deze blogpost geef ik de website van edelstenen verkoper Ruben Robijn advies op basis van de principes van Cialdini.

De principes van Cialdini luiden als volgt:

1 Commitment en consistentie
Dit principe draait om bezoekers stapsgewijs enthousiast maken voor je merk (commitment) en deze aandacht vasthouden (consistentie).

2 Wederkerigheid
Het stimuleren van de bezoeker om terug te komen door middel van bijvoorbeeld een cadeautje.

3 Sympathie
Mensen kopen sneller een product bij iemand die zij sympathiek vinden, deze gunfactor kun je krijgen door middel van bijvoorbeeld een like-knop, een vriendelijke klantenservice etc.

4 Sociale bewijskracht
Je reclame-uitingen beladen met sociale bewijskracht is een van de krachtigste middelen om de consument te overtuigen. Denk bijvoorbeeld aan tekstjes zoals “al 2305 mensen gingen je voor” en “Consumenten geven dit product een 8.5 gebaseerd op 280 recensies”.

5 Autoriteit 
Mensen met autoriteit hebben gelijk, althans, zo zien wij dat vaak. Door een expert aan je product te koppelen, zullen mensen eerder geneigd zijn om het te kopen. Zorg wel dat de autoriteit die je inzet geloofwaardig is.

6 Schaarste
Een product lijkt in waarde te stijgen wanneer deze schaars is. We worden hierdoor zenuwachtig en zijn bang om iets mis te lopen, waardoor we sneller het product zullen aanschaffen.

Ik heb de website van Ruben Robijn grondig geanalyseerd aan de hand van de principes van Cialdini en ben tot de volgende conclusies gekomen:

1 Commitment en consistentie
Een manier waarop je commitment bevorderd is door bijvoorbeeld je consumenten zich te laten inschrijven voor de nieuwsbrief en om hun je social mediakanalen te laten volgen. Het valt mij op dat bij Ruben Robijn de opties om je in te schrijven of hun social mediakanalen te volgen helemaal onderaan de pagina staat. Bezoekers van de website moeten echt op zoek gaan naar deze knoppen al willen zij deze acties uitvoeren. Door deze knoppen meer in het zicht te zetten, zullen bezoekers geconfronteerd worden met deze opties en eerder geneigd zijn om actie uit te voeren. 

Verder krijgt de consument tijdens het afrekenen meerdere opties wat betreft een account. De eerste optie is ‘inloggen’ de tweede optie is ‘afrekenen als gast’ en de derde optie is ‘account aanmaken’. Door de optie ‘account aanmaken’ als laatste neer te zetten, zullen mensen nog minder snel geneigd zijn om dit te doen, dit kun je simpelweg veranderen door deze optie als eerste neer te zetten.



2 Wederkerigheid
Op het gebied wederkerigheid slaat Ruben Robijn de plank mis. Om te kijken wat Ruben Robijn zijn consumenten biedt na het bestellen van een product, heb ik zelf een bestelling geplaatst. Na het plaatsen van mijn bestelling heeft Ruben Robijn mij niks aangeboden wat zou kunnen zorgen voor mijn terugkeer naar de webshop. Een kleine korting op een volgende bestelling of bijvoorbeeld een gratis E-book met informatie over edelstenen zou al zoveel verschil maken. Wanneer een klant korting krijgt op hun volgende bestelling, zullen zij de volgende keer eerder terugkeren naar jouw webshop dan die van een ander. 

3 Sympathie
Ruben Robijn is vrij sterk op dit vlak, op hun pagina hebben zij een uitgebreid stuk waarin zij over hun hechte kleine en vertrouwde team vertellen. Vervolgens vertellen zij over de reizen die zij maken naar verschillende landen om hun leveranciers te ontmoeten om er zo zeker van te zijn dat alles Fair-Trade wordt gemaakt. 

Verder hebben zij onder het kopje ‘service center’ meerdere kopjes met informatie zoals ‘Hoe kunt u ons bereiken’ en ‘Wat is de levertijd’. Dit soort kant en klare informatie is fijn voor de consument, zo hoeven zij niet moeilijk te zoeken of meerdere dagen te wachten op antwoord van de klantenservice, dit zorgt voor een vertrouwd en fijn gevoel bij de consument.

4 Sociale bewijskracht
Hier heeft Ruben Robijn ook goed over nagedacht. Bovenaan op hun website zie je als eerste een balkje met 4.5/5 sterren en de tekst “beoordeling 9 gebaseerd op 1091 individuele klantbeoordelingen op 5-sterrenspecialist”. Vervolgens kun je op het woord ‘5-sterrenspecialist’ klikken, dit stuurt de bezoeker door naar de desbetreffende beoordelingswebsite. Onderaan hun website hebben zij nog een keer de beoordelingen van 5-sterrenspecialist staan. 

Verder hebben zij bij ieder product de optie om een beoordeling te schrijven. Dit staat wel een beetje verstopt, wat waarschijnlijk ook de reden is waarom maar een enkel product een beoordeling heeft. Dit zouden zij kunnen verbeteren door onder het product net zoals bol.com de beoordelingen te zetten en elke klant na aankoop te vragen om een beoordeling te schrijven, eventueel in ruil voor een kleine korting. 

5 Autoriteit
De website mist op gebied van autoriteit heel wat. Hun enige vorm van autoriteit is het woord ‘kundige klantenservice’ welke meerdere keren voorkomt op de website. Dit straalt te weinig autoriteit uit, terwijl dit op een webshop die edelstenen verkoopt best wel belangrijk is. Het zijn best wel specifieke en luxeproducten die om meer informatie vragen. Consumenten zullen je dan ook sneller vertrouwen wanneer je laat zien dat je expert bent op dit gebied.

6 Schaarste
Hier speelt Ruben Robijn al een beetje op in door neer te zetten hoeveel producten er nog precies op voorraad zijn. Toch zouden zij dit nog beter kunnen aanpakken door neer te zetten hoeveel mensen de consument vandaag al voorgingen, of door hoeveel mensen het product op dat moment wordt bekeken. Dit zorgt voor een zenuwachtig gevoel bij de consument, zij willen namelijk niet riskeren dat het product straks is uitverkocht, hierdoor zullen zij eerder geneigd zijn het product toch op dat moment aan te schaffen.

Al met al is Ruben Robijn goed op weg, maar met de nodige aanpassingen zal de website net als hun edelstenen nog meer stralen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *