De principes van Cialdini toegepast op de webshop van Wild Things

Als vervolg op mijn vorige blog, neem ik dit keer een specifieke webshop als voorbeeld en ga ik daar mee aan de slag volgens de principes van Cialdini. Wat doet deze webshop goed, maar vooral: waar liggen nog kansen om de conversie te verhogen d.m.v. behavioral design? Ik ga de customer journey doorlopen en kijken waar ik tegenaan loop. Dit doe ik door te kijken naar pop-ups, aanbiedingen en of alles vlekkeloos verloopt. Hoe zorgt de webshop ervoor dat ik overga tot een aankoop?

Whild Things?

Wild Things is een sieraden merk. Het zijn sieraden die bedacht worden in Amsterdam en gemaakt worden in Bali. Naast dat de sieraden in winkels worden verkocht, hebben ze een online webshop. Een van de belangrijkst conversiedoelen van Wild Things is dat klanten overgaan tot een transactie. Ik ga aan de slag met de principes van Cialdini om dit conversiedoel te analyseren en te verhogen.  

Wederkerigheid

Op het gebied van wederkerigheid is er bij de webshop van Wild Things nog veel ruimte voor verbetering. Eigenlijk maken ze niet tot nauwelijks gebruik van dit principe. Er is nergens te zien dat je bijvoorbeeld 10% korting krijgt bij je 1e aankoop, of dat wanneer je je mailadres achterlaat je toegang krijgt tot exclusieve deals. Ook staat het balkje om je email achter te laten niet erg in het zicht. Pas wanneer je naar beneden scrollt zie je rechts dat je je e-mail adres kunt invullen. Het wordt op deze manier dus niet erg gestimuleerd om je in te schrijven.

Ik zou op dit vlak aanraden om een pop-up in te stellen. Dat wanneer je op de website komt je meteen deze melding krijgt. Ook is het handig om duidelijk te vermelden dat je bij het invullen van je e-mail adres je ‘net iets meer krijgt’, dan wanneer je het niet doet, denk aan korting, exclusieve deals en het als eerste op de hoogte zijn van nieuwe collecties.

Before

After

Social Proof

Het zorgen voor sociaal bewijs is erg belangrijk, het haalt de twijfelende klant over de streep. De potentiële klanten willen bevestiging van anderen. Op dit moment ontbreekt dit bij de webshop van Wild Things. Als je een product aanklikt krijg je productfoto’s te zien, product informatie, en nog veel meer. Je ziet onderin een aantal sterren waar je een review kan achterlaten, alleen er staat overal: ‘be the first to write a review’. Blijkbaar ziet niemand dit of is bereid het in te vullen. Het kan natuurlijk ook zijn dat Wild Things de reviews niet laat zien.  

Omdat het ratingsysteem wel een grote rol speelt in het overhalen van de klant, moeten de klanten gestimuleerd worden om een review achter te laten. Mijn advies is wanneer je een mail stuurt naar je klanten om te bevestigen dat de bestelling binnen is, je een een zin zoals: ‘Veel plezier met je aankoop! Laat ons weten hoe tevreden je bent door een review achter te laten, dan krijg je een code en bestel je de volgende keer zonder verzendkosten! toevoegt.

Op deze manier (het belonen van de klant wanneer ze iets doen) stimuleer je ze om toch even 1 min. de tijd te nemen en een rating achter te laten.

Consistentie

Men wil over het algemeen consistent zijn. Door je terugkerende bezoeker te herinneren aan zijn ‘wishlist’, wordt consistent gedrag gestimuleerd. Ook door de voortgang te tonen bij het afrekenproces is een klant eerder geneigd om iets af te maken. Beide factoren zijn bij Wild Things aanwezig, maar hier en daar valt er nog wat te verbeteren.

Ondanks dat er een wishlist rechtsboven aanwezig is, staan er geen duidelijke hartjes/richtlijnen bij de producten om deze ook daadwerkelijk in het wenslijstje te zetten. Als ik rechts bovenin klik is het voor mij erg onduidelijk hoe ik een product in het lijstje moet zetten en is mijn aandacht alweer weg. Het zou dan ook slim zijn om een hartje neer te zetten bij de producten zodat deze makkelijker in het wenslijstje kunnen worden toegevoegd.

Before

After

Wat ze goed doen is het laten zien waar de klant staat in het bestelproces, de klant heeft overzicht en het is duidelijk wanneer de klant klaar is. Dit maakt het extra makkelijk om consistent door te gaan en de bestelling af te ronden.

Sympathie

Op het gebied van sympathie is de webshop aardig op weg! Wat ik erg goed vind is het reward systeem dat ze gebruiken. Op elke pagina is er links onder een klein venstertje te vinden waar staat  ‘Wild Rewards’ wanneer je hier op klikt verschijnt er een scherm waarop je ziet dat je door verschillende acties punten kunt verdienen en hiermee korting kunt ontvangen (zie afb.). Op deze manier stimuleren ze de klant om een account te creëren, het merk te volgen op Instagram en een aankoop te doen. Hoe tof is dat!

Ik zou dit dan ook veel meer aandacht geven op de website. Ik kwam hier namelijk pas laat achter. Het is dat ik de site goed ging analyseren, maar wanneer je snel een aankoop doet, denk ik niet dat dit snel opvalt. Dat is natuurlijk jammer voor zowel de klant als voor het merk. Maak het dus groter en meer zichtbaar!

Ook de (klanten)service bepaald grotendeels de mate van sympathie. Op het moment dat je contact wil opnemen met het merk kun je dit gemakkelijk vinden, er staat namelijk op elke pagina: ‘Leave a message’, maar wanneer je hier op klikt zie je het volgende:

Dit is natuurlijk jammer. De klant krijgt niet direct antwoord op zijn/haar vraag en zal daardoor eerder afhaken. Een goede oplossing zou een live chat met een medewerker of een chatbot kunnen zijn!

Autoriteit

Op het gebied van autoriteit is Wild Things goed op weg. Zo hebben ze bijvoorbeeld een pagina op de website waar ze influencers uitlichten met hun sieraden, wat natuurlijk zorgt voor bevestiging en betrouwbaarheid. Want: ‘deze bekende personen dragen ook sieraden van het merk dus het zal vast een goed merk zijn.’

Naast de betaal iconen: IDeal, PayPal, Visa, en de vinkjes (zie afb.) met geruststellende tekst is er geen keurmerk aanwezig zoals: Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk. Mijn advies is dan ook om deze aan te vragen, om net wat meer autoriteit uit te stralen.

Schaarste

Wat betreft schaarste heb ik niks op te merken, ze doen dit erg goed. Bij producten waar er genoeg voorraad van is staat er: ‘In stock’, met een groen vinkje. Wanneer er minder dan 5 items zijn ziet de klant: ‘Only 4 left in stock’, met een oranje vinkje. Dit maakt de klant alert en is de kans groter dat hij/zij de aankoop sneller zal afmaken, i.p.v. er een dagje over na te denken, want straks is het uitverkocht!

Conclusie

We kunnen concluderen dat deze webshop goed bezig is! Wel zijn er een aantal puntjes die nog verbeterd kunnen worden. Na het toepassen van de principes van Cialdini zal je zien dat het aantal transacties zal stijgen! Dus waar wacht je nog op?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *