Advies Vedder & Vedder

Vedder & Vedder is een online webshop die gepersonaliseerde sieraden verkopen. Denk aan een ketting met een vingerafdruk, de naam van je kindje of de initialen van je geliefden. Opgezet door identieke tweelingzussen Esther en Anne Vedder. Hoewel de website van Vedder & Vedder er mooi en clean uitziet, is er altijd ruimte voor verbetering. Het hoofddoel van deze website is omzet genereren. Ik baseer mijn advies op de 7 principes van Cialdini. Door deze principes toe te passen op de website zal de conversie (de omzet dus) stijgen.

Vedder & Vedder verkopen kettingen, ringen, oorbellen en armbanden. Het eerste wat mij gelijk opvalt is dat in de menubalk geen armbanden te vinden zijn. Ook als je klikt op ‘Alle producten’ kan je nergens filteren op armbanden. Ik denk dat dit een punt is waar ze veel omzet mislopen. 

Nu we kennis hebben gemaakt met de webshop is het tijd om eens een kijkje te nemen naar de principes van Cialdini. Waar liggen de kansen om meer conversie te genereren? 

1. Wederkerigheid 

Het principe is eenvoudig: als jij iets extra’s doet voor je doelgroep, zijn zij eerder geneigd om iets voor jou terug te doen. Weggevertjes werken daarom ook vaak conversie verhogend. Hierbij wordt vaak gedacht aan klein cadeautje bij een bestelling of een kortingscode als je je inschrijft voor de nieuwsbrief. Vedder & Vedder doet hier eigenlijk niks mee. Je kunt onderaan de site jezelf inschrijven voor de nieuwsbrief, maar er staat nergens wat je ervoor terugkrijgt. Ik heb mezelf ingeschreven voor de nieuwsbrief om te kijken of er misschien in de mail een kortingscode/welkom cadeau etc. te vinden zou zijn, maar helaas niks. De drempel is dus best hoog voor bezoekers om zich in te schrijven als er niets tegenover staat. 

Als Vedder & Vedder hier meer effort in zou stoppen, weet ik zeker dat veel bezoekers zich ‘verplicht’ voelen om iets terug te doen in de vorm van een aankoop. Dit zal het hoofddoel van de website (omzet genereren) stimuleren. 

2. Sociale bevestiging 

Mensen zijn sociale wezens die constant opzoek zijn naar bevestiging of een product of dienst goed is, voordat ze een aankoop doen. Door de principe sociale bevestiging toe te passen, probeer je de bezoeker te overtuigen door te laten zien hoeveel personen al het product hebben gekocht. Dit kan bijvoorbeeld om consumenten de mogelijkheid te geven om een review te plaatsen over het product. Zo zien nieuwe bezoekers hoeveel reviews het product heeft, en hoeveel mensen hem/haar al voor zijn geweest. Een andere manier om deze principe toe te passen is door simpelweg te laten zien hoeveel keer dit product al verkocht is. Als er bijvoorbeeld staat: “Deze ketting is al door 50 000 mensen gekocht”, dan krijg je het gevoel dat het populair is en is de drang groter om het ook aan te schaffen.

Geen reviews

3. Consistentie & Commitment

Mensen vinden het fijn wanneer ze weten dat jij jouw gemaakte afspraken nakomt. Door dit principe om te draaien werkt het in je voordeel. Heeft de ander eenmaal iets toegezegd – hoe klein ook – dan zal hij niet snel meer zijn of haar woord terugnemen. Bij online marketing wordt dit tegenwoordig ook vaak toegepast. Je hoeft eerst alleen maar je naam op te geven om iets te bestellen, waardoor bestellen heel laagdrempelig lijkt. Pas in de volgende stap wordt er om je adresgegevens gevraagd. Dit maakt de kans veel groter dat mensen gaan bestellen dan wanneer je meteen in het begin alle gegevens vraagt. Vraag dus eerst om kleine commitments, want hiermee willen ze consistent handelen. 

Vedder & Vedder past deze principe niet toe. Als je een product wilt bestellen wordt er ineens heel veel van de klant gevraagd. De commitment is te groot. Dit is te zien in de screenshot hieronder. 

Grote commitment

Mijn advies aan Vedder & Vedder is dus om eerst een kleine commitment te vragen van potentiële klanten. Bijvoorbeeld door eerst alleen naam en adres te vragen. Door eerst wat minder te vragen aan de potentiële klant, is de kans kleiner dat diegene weg klikt omdat het te veel moeite is om dit hele formulier in te vullen. 

4. Sympathie 

Als iemand sympathie heeft voor een merk, dan zullen zij eerder over gaan tot een aankoop. Een bedrijf kan sympathie bij mensen creëren door de uitingen die zij online overbrengen naar de bezoekers. Dit principe wordt tegenwoordig veel gebruikt door de inzet van influencer marketing. Influencers worden door hun volgers als sympathiek gezien en staan dichtbij de doelgroep. Doordat de sympathieke influencer nu wordt geassocieerd met jouw bedrijf, gaan mensen eerder over tot een aankoop.

Maar ook door een goede ‘Over ons’ pagina in je webshop te plaatsen kun je sympathie opwekken. Wees niet bang om wat persoonlijke info te delen en een foto van jezelf te plaatsen. Bezoekers willen juist graag weten wie er achter een webwinkel zit. 

Vedder & Vedder doet dit eigenlijk heel goed. Ze hebben samenwerkingen met influencers zoals Vivian Hoon en Chantal Janzen. Bij het kopje ‘Alle producten’ kun je bijvoorbeeld zien wat de favoriete items van Vivian Hoorn zijn. Als er mensen zijn die opkijken naar Vivian, zullen ze sneller geneigd zijn om deze producten ook te kopen. Daarnaast hebben ze een collectie gecreëerd samen met Chantal Janzen. Chantal is natuurlijk heel bekend in Nederland, waardoor deze items veel bekendheid en sympathie hebben gekregen.

Op het Instagram kanaal van Vedder & Vedder focussen ze zich heel erg op influencers. Elke week wordt er wel een foto geplaatst met een BN’er of influencer die de sieraden van Vedder & Vedder dragen. Doordat voor veel mensen influencers worden gezien als sympathieke mensen, worden influencers geassocieerd met het merk en zullen de volgers van die influencers ook een kijkje nemen in de webshop van Vedder & Vedder. Hiernaast een greep uit de Instagram feed van Vedder & Vedder met onder andere Bibi Breijman, Kae Sutherland, Doutzen Kroes en de vrouw van Daley Blind. 

5. Autoriteit 

Het is bekend dat consumenten graag aankopen doen bij bedrijven die goed staan aangeschreven en die als expert in hun vakgebied bekend staan. Dit is ook weer een bevestiging voor de klant dat ze een goede keuze hebben gemaakt. Daarom zijn consumenten sneller geneigd een bepaald product te bestellen bij een bekend bedrijf dan bij een minder bekend bedrijf. Ook hier kun je als webwinkelier goed op inspelen door bijvoorbeeld de gewonnen awards een goede plek te geven op jouw website. Dit geeft je website bezoekers de bevestiging en het vertrouwen dat ze zoeken. 

Vedder & Vedder heeft op de website niks staan dat autoriteit uitstraalt, behalve het gebruik van bekende mensen. De consument weet niet of ze zijn aangesloten bij Thuiswinkel Waarborg en er staan ook geen awards op de website. Dit kan te maken hebben met het feit dat ze pas sinds 2016 bestaan. Ik adviseer Vedder & Vedder om zich aan te sluiten bij het Thuiswinkel Waarborg. Hier komen alleen webshops bij die uitgebreid zijn gescreend op het gebied van wet- en regelgeving, veiligheid en financiële stabiliteit. Zo weet de consument zeker dat ze een aankoop doen bij een betrouwbare webwinkel. Als ze al aangesloten zijn bij het Thuiswinkel Waarborg dan adviseer ik ze om dit te laten zien op de website. 

6. Schaarste

Wanneer een bepaald product in een beperkte hoeveelheid aanwezig is of als het tot een bepaalde datum besteld kan worden, willen mensen dit extra graag hebben. De aantrekkingskracht versterkt extreem wanneer ze zien dat er nog maar een aantal op voorraad zijn. Een bekend voorbeeld van een website die hier flink gebruik van maakt is Booking.com. In de onderstaande screenshot zie een boekingspagina. Hier benadrukken ze dat het hotel erg gewild is, dat er nog maar 1 kamer vrij is en dat er momenteel ook een ander persoon jouw gewilde hotelkamer aan het bekijken is. Hiermee voert Booking.com de druk flink op om zo snel mogelijk tot conversie over te gaan. Natuurlijk is dit wel een extreem voorbeeld, maar laten zien dat er nog maar 2 items op voorraad zijn zal ervoor zorgen dat ze meteen verkocht zijn. Niemand wil iets mislopen of iets ‘verliezen’ waardoor klanten snel geneigd zijn om op je aanbod in te gaan.

Op de website van Vedder & Vedder laten zie niet zien hoeveel items er nog op voorraad zijn. Wat ze wel doen is een limited edition aanbieden, zoals de Christmas Special. Deze kettingen zijn alleen verkrijgbaar rond de kerst, dus het kan zijn dat mensen de druk voelen om deze ketting aan te schaffen voordat ze uitverkocht zijn. Ook vermelden ze op de website dat je uiterlijk vandaag moet bestellen om je sieraad voor kerst binnen te krijgen. Hiermee voeren ze de druk op en geven ze de potentiële klanten een duwtje in de rug om tot een aankoop te komen. 

Op het gebied van schaarste zijn ze dus al aardig goed bezig. Ik ga ze niet adviseren om op de website te laten zien hoeveel items nog op voorraad zijn, omdat ze alleen gepersonaliseerde sieraden aanbieden die ze zelf maken. Wel kan ik ze adviseren om meer in te spelen op exclusiviteit, door bijvoorbeeld een kortingscode aan te bieden die 24 uur geldig is.

7. Eenheid

Eenheid gaat om de behoefte van de mens om ergens bij te horen. Iemand die bij een bepaalde groep hoort of het gevoel heeft erbij te horen, zal sneller beïnvloed raken door die groep. Bij Vedder & Vedder spelen ze bijvoorbeeld ook in op een bepaalde trend, namelijk een simpele ketting met een coin eraan. Verder willen ze eigenlijk heel uniek blijven door de gepersonaliseerde sieraden aan te bieden, en is het niet nodig om mee te gaan met een trend. Deze principe heeft ook een beetje te maken met influencer marketing. Zoals ik al eerder zei werkt Vedder & Vedder samen met verschillende influencers die foto’s plaatsen met hun sieraden om. Mensen willen vanuit deze principe bij een groep horen, in dit geval dus de influencers.

Het is niet noodzakelijk om deze principe sterk toe te passen, omdat ze uniek willen zijn. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *