Advies TRENDZ: kleine aanpassingen leiden tot meer conversie

In dit artikel zullen we kijken hoe TRENDZ (trendzonline.nl) haar website kan verbeteren door gebruik te maken van de principes van Cialdini. Wat doet TRENDZ al goed en waar laten zij kansen liggen.

Sociale bewijskracht

Men vindt het fijn om bevestiging te krijgen voordat zij een aankoop doen. Een effectieve manier om hierop in te spelen is het tonen van reviews. Deze reviews laten klanten achter wanneer zij een aankoop doen op de desbetreffende website. Positieve reviews geven volgende klanten een vertrouwd gevoel, waardoor zij sneller overgaan tot een aankoop. Deze bevestiging, ook wel sociale bewijskracht genoemd neemt de onzekerheid van de klant weg en geeft de potentiële koper vertrouwen.

De sociale bewijskracht is niet terug te vinden op de website van TRENDZ. Een product wordt getoond met daarbij enige informatie zoals het materiaal, een maatindicatie en de pasvorm. Een effectieve manier voor TRENDZ is het toevoegen van reviews per product. Geef eerdere kopers de optie om een review achter te laten. Deze reviews nemen de onzekerheid van de potentiële koper weg en stimuleert hen tot een transactie.

Autoriteit

De kans op verkoop is kleiner wanneer je website geen autoriteit uitstraalt. Men doet liever een aankoop bij een website die expertise toont. Deze autoriteit kan je uitstralen door bijvoorbeeld toegekende keurmerken en onderzoeksresultaten. Als je je als website professioneel profileert, zet je jezelf neer als autoriteit. Een dat is precies waar de koper warm van wordt.

TRENDZ toont op de website al aan dat je op een veilige manier online kan betalen met iDEAL. Om nog meer het gevoel van veiligheid te geven, zou TRENDZ het keurmerk Thuiswinkel Waarborg kunnen plaatsen. Dit keurmerk toont dat TRENDZ een veilige website is die voldoet aan de eisen op het gebied van wet- en regelgeving. Dit keurmerk zal mensen een veilig gevoel geven waardoor zij niet hoeven te twijfelen of de website wel of niet betrouwbaar is.

Schaarste

Men wordt hebberig als zij zien dat een bepaald product beperkt op voorraad is. Een beperkte voorraad speelt psychologisch in op de dwang om iets te kopen. ‘Want stel dat het straks is uitverkocht’. Schaarste maakt een product aantrekkelijker en verhoogt de waarde van je aanbod. Toon als webshop een beperkte voorraad en jouw kopers zullen sneller overgaan tot een transactie.

Op de website van TRENDZ wordt er geen gebruikt gemaakt van schaarste. Wel wordt er getoond wanneer een product niet meer op voorraad is. In het voorbeeld heb ik aangegeven wanneer er een beperkte voorraad is van een product. Deze melding zal verschijnen wanneer er minder dan vijf stuks beschikbaar zijn van het desbetreffende product. Door deze melding zal een klant eerder geneigd zijn toch wel de aankoop te doen, omdat men bang is dingen mis te lopen.

 Sympathie

Sympathie ontstaat vaak als mensen in je omgeving enthousiast zijn over een bepaald merk of winkel. Je doet nou eenmaal sneller een aankoop bij een website als je een bekend en prettig gevoel krijgt bij het bezoeken van deze site. Het is belangrijk om als webshop te zorgen voor een goed imago. Social media is de perfecte plek om in te spelen op deze sympathie. Verschillende social media kanalen kunnen gebruikt worden om dichterbij de klant te komen en een bekend gevoel op te wekken bij hen. Door als het ware een gezicht te geven aan jouw bedrijf, krijgt men hier meer sympathie voor.

TRENDZ is al goed op weg als het gaat om het creëren van sympathie bij de consument. De Instagram pagina van TRENDZ is up to date en zorgt voor een betrouwbaar en bekend gevoel. Een voorbeeld hiervan is het ‘hoogtepunt’ TEAM dat vastgepind staat op de Instagram van deze webshop. Door een beeld en gezicht te geven van het team achter de winkel en webshop TRENDZ, vorm je een vertrouwd gevoel bij de consument.

Ook wordt de klant persoonlijk aangesproken op de website van TRENDZ. Dit zorgt voor een aangenaam gevoel bij de potentiele klant.

Wederkerigheid

Voor wat, hoort wat. Het principe wederkerigheid gaat om het geven van iets, waardoor je er ook iets voor terugkrijgt. Dit is erg eenvoudig toe te passen op je website. Geef jouw bezoekers 10% korting op hun eerstvolgende aankoop. Deze korting krijgen zij echter alleen wanneer zij zich aanmelden voor de nieuwsbrief. De klant weet dat zij iets ‘terugkrijgen’ wanneer zij zich aanmelden voor deze nieuwsbrief, dus zullen zij dit sneller doen.

Op de website van TRENDZ is er geen sprake van wederkerigheid. Dit zou echter wel een slimme zet zijn om te doen. TRENDZ kan door middel van een aanpassing aan de homepage dit principe gemakkelijk toepassen. Geef jouw bezoekers de mogelijkheid om 10% korting te krijgen wanneer zij zich aanmelden voor de nieuwsbrief. Door deze vermelding zal de consument sneller geneigd zijn mee te gaan in dit proces van geven en nemen.

De website van TRENDZ is zeker op de goede weg. Het is overzichtelijk, strak en er wordt goed gebruik gemaakt van kleur. De principes van Cialdini uit die artikel zijn eenvoudig toepasbaar en zullen leiden tot meer conversie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *