Advies MANGO

De Mango, een winkel die je wel eens ziet in een winkelstraat wanneer je aan het shoppen bent of waar je er graag komt voor trendy kledingitems. Mango is een Spaanse winkelketen en is over de hele wereld te vinden. Mango concentreert voornamelijk op de vrouwenmode, echter heeft het ook aanbod voor mannen en kinderen. Niet alleen is Mango te vinden in fysieke winkels maar ook online. Hierbij focussen we op het online gedeelte van Mango. De stijl van Mango is strak, modern en erg prettig om naar te kijken, maar op de website ontbreken er nog wat elementen van behavioral design.

In dit artikel zullen we kijken hoe Mango haar website kan verbeteren, door te kijken hoe toepasbaar de principes van Cialdini zijn op de webshop en waar ze het al goed doen.

Sociale bewijskracht

Bij dit principe gaan we ervan uit dat mensen het erg belangrijk vinden om een bevestiging te krijgen voordat ze een aankoop doen. Mensen willen graag weten wat de ervaringen waren van anderen die hun voor waren. Daarom is het van belang om een vorm van sociale bewijskracht op je webshop toe te passen. Wanneer mensen nog niet zeker zijn van hun aankoop, kan je als bedrijf hierop inspelen.

Op de website van Mango is er geen sprake van sociale bewijskracht. Het product wordt getoond zonder review of inzicht van andere consumenten. Een effectieve manier voor Mango is om voor consumenten het mogelijk te maken om reviews achter te laten en dit te tonen bij de producten. In het voorbeeld heb ik doormiddel van sterren aangetoond, hoe goed het product wordt beoordeeld. Mensen kunnen hieruit informatie halen en de beoordeling van anderen online lezen over hun gedane aankoop. Als ze zien dat anderen tevreden zijn over deze jurk, dan geeft dit voor de potentiële koper meer vertrouwen om daadwerkelijk de jurk te kopen.

VOOR

NA
Autoriteit

Mensen doen graag een aankoop bij iemand die een hogere autoriteit uitstraalt. Met autoriteit wordt er iemand bedoeld die kennis beschikt over een bepaald gebied waarin hij interesse heeft. Autoriteit zorgt voor betrouwbaarheid bij de consumenten en kan je conversie verhogen. Consumenten zijn eerder bereid om iets te kopen als een expert het aanraadt of goedkeurt.

Een manier om autoriteit te laten zien op de website van Mango is in de vorm van een keurmerk. Zo kan het keurmerk Thuiswinkel Waarborg worden geplaatst. Met dit keurmerk wordt getoond dat Mango een veilige webshop is en voldoen aan strenge eisen op het gebied van wet- en regelgeving. Hierdoor zien mensen gelijk dat het een veilige en betrouwbare website is waarbij ze hun aankopen kunnen doen.

Ik heb het keurmerk onderaan de pagina gezet, omdat dit een toevoeging geeft bij de andere functies van de website. Zo staan bijvoorbeeld de sociale mediakanalen en overige informatie onderaan. Dit past beter bij de stijl van de website, dan wanneer het keurmerk vast aan de menubalk zit.

VOOR

NA
Schaarste

Volgens Cialdini reageren mensen sterk op de optie als ze iets kunnen mislopen of kwijtraken. Al helemaal als er nog weinig van over is, dan willen we het juist hebben. Door schaarste aan een bepaald product zorgt dit ervoor dat consumenten een urgentie voelen om een aankoop te doen.

Op de website van Mango wordt deze principe nog niet toegepast. Alleen wanneer een maat van een product niet meer beschikbaar is, wordt dit ernaast vermeld. In het voorbeeld heb ik een vermelding in het rood toegevoegd naast de maten, waarbij staat hoeveel artikelen van de jas er nog over is. In principe zal deze melding verschijnen wanneer er nog minder dan 10 stuks van het desbetreffende product beschikbaar is. Door deze vermelding zal de consument sneller geneigd zijn om een aankoop te doen, als de kans er is dat ze een leuke jas mislopen.

VOOR

NA
Wederkerigheid

Wederkerigheid gaat over het geven en nemen. Wanneer je iets van iemand krijgt, heb je snel het gevoel dat je iets moet teruggeven. Mango maakt van dit wederkerigheidsgevoel wel gebruik van, namelijk in de vorm van 10% korting wanneer je je aanmeldt voor de nieuwsbrief. Dit is een slimme manier omdat mensen zo sneller hun e-mailadres geven. Deze melding verschijnt in een pop-up wanneer je op de website en niet ingelogd bent.

De website van Mango is zeker op de goede weg. Het is strak, overzichtelijk en je kan met gemak alles vinden. De principes van Cialdini uit dit artikel zijn snel en makkelijk toepasbaar. Door dit toe te passen weet ik zeker dat ze nog een aantrekkelijker website zullen hebben en dit zal leiden tot meer aankopen van kledingitems!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *