Een effectievere app door middel van gamification

Wie veel met gezondheid en fit zijn bezig is houdt zich vooral bezig met twee dingen: beweging en voeding. Voor velen is het krijgen van voldoende beweging niet moeilijk, maar is vooral het houden aan een gezond eetpatroon een uitdaging. Gelukkig zijn er hedendaags voldoende apps die hierbij ondersteunen, waaronder dieetapps en calorie-trackers. Een van deze apps is het populaire ‘Food’. Dit is een populaire app die je ondersteuning biedt als je wilt afvallen of aankomen, maar wat maakt deze app zo goed en wat kan beter? 

Indruk

De app oogt simpel. In het beginscherm zie we verschillende motiverende afbeeldingen van eten en natuur en je kunt inloggen met een account, Virtuagym of Facebook. Deze app werkt met een Freemium-model, voor geavanceerdere opties kun je een abonnement afsluiten. Opvallend is dat dit niet gelijk in de app gepromoot wordt, zoals meestal wel het geval is bij Freemium-apps. Het is niet heel duidelijk dat er überhaupt een upgrade  ís, dus mijn eerste advies aan Food zou zijn om het Freemium-model iets meer onder de aandacht van de gebruiker te brengen. Het hoeft niet dusdanig vaak gepromoot te worden dat het de gebruiker stoort, maar onder de aandacht brengen bij het instellen van de app of af en toe tussendoor kan geen kwaad. Dit kan al door een simpele pop-up met een reminder van de mogelijkheid tot upgraden.

Dagboek

Eenmaal ingelogd komen we bij het ‘dagboek’. Dit is een simpel maar duidelijk overzicht van wat de app te bieden heeft en gelijk ook het belangrijkste onderdeel van de app; waar je je voeding in kan vullen. Dit kan zowel handmatig als door een barcodescanner. De database is groot en vrijwel alle producten en maaltijden zijn te vinden. De barcodescanner maakt het nog makkelijker, je scant de barcode van de verpakking en het verschijnt meteen in je lijst. Hierna hoef je alleen nog je portie in te vullen en klaar. Het makkelijke is dat je eigen maaltijden toe kan voegen, bijvoorbeeld het ontbijt dat je iedere ochtend neemt. Zo hoef je deze niet steeds handmatig toe te voegen, maar slechts met één druk op de knop.

Dit deel van de app oogt tamelijk saai. Er is niks te vinden wat je actief motiveert om terug te komen of je dagboek in te vullen. Ook is er geen duidelijke ‘beloning’ te vinden. Natuurlijk gebruik je deze app voor je eigen voortgang, maar mensen worden graag beloond. Dit is het perfecte moment om een beetje gamification toe te voegen. 

Badges

Dit kan op verschillende manieren. Een manier die vaak bij andere apps terugkomt, is motiveren door middel van badges. Een systeem dat Food nog niet gebruikt. Food zou voor iedere dag dat het caloriedoel behaald is een badge of sticker kunnen geven. Dit is een simpele doch effectieve manier om gebruikers te motiveren iedere dag trouw hun dagboek bij te houden, en dit dagelijks te blijven doen. Food zou het badges-systeem van de Nike Running App als voorbeeld kunnen nemen, waarbij gebruikers voor verschillende prestaties verschillende badges krijgen en zo gemotiveerd worden zoveel mogelijk te presteren om alle badges te halen. Het voordeel van deze methode is dat er op verschillende vlakken gemotiveerd wordt. Food zou zich bijvoorbeeld kunnen richten op het eten van twee stuks fruit per dag, het drinken van twee liter water of het behalen van het caloriedoel. Voor deze doelen kunnen verschillende soorten badges gegeven worden met het doel uiteindelijk zo veel mogelijk badges te verzamelen.

Delen

Een andere manier om gamification toe te voegen, is de mogelijkheid om je voortgang met vrienden te delen. De populaire hardloopapp Runkeeper maakt hier volop gebruik van. Je rent een afstand en de app houdt de route, snelheid en afstand bij. Hierna wordt dit in een mooi overzicht geplaatst wat je kunt delen via social media. De likes en reacties die deze post oplevert, geven een goed en voldaan gevoel. De deelbaarheid op social media en de respons daarop is voor de gebruikers een veel voorkomende motivatiefactor om te gaan hardlopen. Food zou dit kunnen toepassen door de voortgang van het gewichtsverlies over de tijd in een overzicht te kunnen plaatsen. Omdat gewicht voor velen een gevoelig onderwerp is, kan dit ook op andere manieren door bijvoorbeeld de badges die je ontvangt te delen of door middel van een grafiekje dat geen getallen weergeeft. 

Runkeeper via tamarakops.nl

Lifesum

Een app die gamification ruimschoots toepast, is dieetapp ‘Lifesum’, zoals in het voorbeeld hieronder te zien. Onderop de pagina waar je het ‘dagboek’ bijhoudt, staan acht glaasjes water die ieder goed zijn voor 0,25L. Het doel is om 2 liter water per dag te drinken, wat gelijk staat aan deze acht glaasjes. Bij elk glas water dat gedronken is, tik je een glaasje aan dat zich vervolgens vult met water. Zo kun je op een dag acht glaasjes virtueel vullen. Elk glaasje dat gevuld wordt brengt een voldaan gevoel met zich mee en zal motiveren om nog een glas te drinken.    

Je wordt nog eens extra gemotiveerd doordat er een badge of een motiverende tekst onder de glaasjes verschijnt. Dit simpele voorbeeld is een stap in de goede richting om de gebruiker voldoende water te laten drinken. Eenmaal het doel behaalt en 2 liter water gedronken, verschijnt er een trofee gevuld met water en een adviserende tekst.  

Er zijn dus verschillende manieren voor Food om meer gamification toe te passen in de app, zodat gebruikers deze app verkiezen boven andere apps en deze dagelijks blijven gebruiken. Zo kunnen ze een voorbeeld nemen aan apps als Lifesum en Runkeeper, die al volop gebruik maken van gamification en zo veel gebruikers motiveren om terug te keren. Voor Food zou ik voor nu adviseren om aan de slag te gaan met badges, omdat dit een simpele maar een hele effectieve manier is om gebruikers aan je te binden en te motiveren. De deelbaarheid van de vooruitgang komt daarna, maar ook dit is geen ingewikkelde methode. Zo bindt Food haar gebruikers aan zich, en blijven de gebruikers gemotiveerd om dagelijks hun doelen te halen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *