Advies webshop HEMA

HEMA is een warenhuis met uiteenlopende spullen. HEMA heeft bijna 900 warenhuizen in negen landen en is onder de Nederlanders een begrip in het woordenboek geworden. Naast hun fysieke winkels beschikken zij ook over een webshop HEMA.nl.

HEMA.nl

De website is een ondersteunend marketingmiddel. HEMA heeft de webshop gelanceerd om online verkopen te stimuleren. De klant gaat niet zomaar over tot aankoop. De klant moet iets waarnemen, waardoor de klant het van belang vindt om het op dat moment te kopen. Design kan de doorslaggevende factor zijn bij een aankoop. Door kleine toepassingen toe te voegen, kun je met jouw website beter inspelen op het gedrag van de klant. Dit noemen we in psychologische marketingtermen ‘behavioural design’. 

De 7 principes van Cialdini

Oud- hoogleraar psychologie en marketing Robert Cialdini heeft 7 beïnvloedingsprincipes ontworpen. De website is vanuit deze 7 principes geanalyseerd. Door deze principes toe te passen op de huidige HEMA-website, zal de conversie (het aantal bezoekers dat tot aankoop overgaat) stijgen.

Nu we kennis hebben gemaakt met Cialdini is het tijd om eens een kijkje te nemen naar de principes van Cialdini. Wat zijn die principes en waar liggen de kansen om meer conversie te genereren?

1. Sociale bewijskracht

Mensen zijn altijd op zoek naar bevestiging voor de keus die zij maken. Ook bij het aanschaffen van een product of dienst. Klanten vertrouwen populaire producten die worden aangeprezen door anderen. Zowel online als offline. HEMA maakt online al gebruik van reviews om klanten te tonen dat andere klanten dit aanprijzen. Maar om de sociale bewijskracht nog sterker naar voren te brengen adviseer ik om ‘de meest populaire items’ toe te voegen. Het is wel belangrijk om de huisstijl van HEMA aan te houden in woordkeuze, daarom is ‘jullie lievelingsproducten’ toepasselijker op HEMA dan populaire items. Dit is een term voor een webshop met een jongere doelgroep. 

HEMA maakt nu gebruik van ‘onze favoriete producten’. Terwijl dit de sociale bewijskracht niet stimuleert. Dit is vanuit HEMA zelf. Door een kleine tekstuele aanpassing te doen, verandert dit in sociale bewijskracht.

Nu:

Sociale bewijskracht toegepast door meest populaire items.

2. Autoriteit

Mensen kopen graag iets bij een winkel of webshop die weet waar hij over praat. De, in dit geval, webshop moet autoriteit zijn op het gebied van wat zij verkopen. Voor HEMA is dat dus heel veel. Maar toch koopt de klant bij HEMA, omdat HEMA ondertussen een begrip in de samenleving is. Toch is dat online anders. Dan ga je niet ‘even langs de HEMA’.

HEMA heeft momenteel al een belangrijk keurmerk in bezit. Deze kan duidelijker tot uiting worden gebracht. Zo bouw je ook online autoriteit op. Autoriteit zorgt voor vertrouwen en vertrouwen zorgt ervoor dat de klant bij jou besteld en bij jou zijn geld uitgeeft.

Hema is genomineerd tot webshop van het jaar in 2018-2019 in de categorie Warenhuis. Dit is een autoriteit die HEMA tot zijn beschikking heeft en kan gebruiken. Ook is HEMA in 2019-2020 genomineerd tot webshop van het jaar in de categorie Baby.  Een keurmerk dat in het bezit is van HEMA, maar waar online geen gebruik van wordt gemaakt. Door dit keurmerk in de banner van de categorie baby toe te voegen, bouwt HEMA meer autoriteit op.

Keurmerk webshop van het jaar Warenhuis

Door direct naar voren te brengen dat je autoriteit bent, wek je gelijk vertrouwen op. Dit kan door dit keurmerk op de homepagina te plaatsen, zoals in het volgende voorbeeld.

Vergelijk dit nu eens met de huidige homepagina. Welke homepagina vertrouw je meer?

3. Schaarste

Schaarste houdt in dat er te weinig van een bepaald product is. In de marketingwereld wordt hier psychologisch op ingespeeld door een kleine of ‘limited’ oplagen van een product te ontwikkelen. Wanneer een product moeilijk te krijgen is denkt je brein namelijk: kopen, kopen, kopen. En dat is wat HEMA wil.

Je kunt dit op je website inzetten om aan te geven dat er maar een bepaald aantal van een product beschikbaar is. Denk aan de welbekende ‘nog maar 1 kamer over!’ van Booking.com.

Hema kan dit toepassen om aan te duiden van wanneer tot wanneer acties geldig zijn. De consument weet niet tot wanneer deze actie geldig is en voelt geen urgentie om dit nu te bestellen. Door ‘Geldig t/m 18 december’ of ‘tijdelijke aanbieding’ toe te voegen, weet de consument dat de actie schaars is. De consument zal direct gaan bestellen.

In de huidige marketingactie is niet duidelijk tot wanneer deze actie geldig is.

4. Consistentie en commitment

Als mens willen we consistent zijn in de dingen die we doen. Als je A zegt wil je immers ook B zeggen. Gedrag wordt dus bepaald door dingen die we eerder gedaan hebben en dit gedrag willen we voortzetten.

Voor HEMA is het belangrijk om de klant aan zich te binden. Door kleine dingen aan de bezoekers te vragen zullen zij dit eerder doen.  Een goede manier om klanten aan je merk te binden is door middel van de nieuwsbrief. Als de klant eenmaal ‘ja’ zegt in dit proces en zich inschrijft, hoe moeilijker het is om vervolgens nee te zeggen. Het aantal nieuwsbrief leden kun je beïnvloeden door wederkerigheid toe te passen. Hoe je dat doet, lees je bij punt vijf.

5. Wederkerigheid

Als je iets ontvangt, doe je graag ook wat terug. Dit kun je heel simpel toepassen op je website. Wil je dat je bezoeker zich inschrijft voor de nieuwsbrief? Biedt dan €5 korting op de eerstvolgende aankoop bij aanmelding van de nieuwsbrief. De bezoeker zal het dan minder erg vinden om iets terug te doen en zal zich inschrijven voor de nieuwsbrief. Dit is natuurlijk win-win voor HEMA. Een leuk feitje: E-mailmarketing is een van de meest effectieve online marketingmiddelen.

Inschrijfmogelijkheid nieuwsbrief HEMA. Het is belangrijk hier de €5 korting aan toe te voegen.

5. Sympathie

Mensen kiezen graag voor een merk waar zij sympathie voor hebben. Ook online creëren mensen sympathie. Als merk of webshop kun je ook aardig gevonden worden. Dit kan door sympathieke acties uit te voeren. De HEMA-website mist momenteel hulp van de HEMA medewerkers. Dit moet gemakkelijker kunnen dan het opbellen naar de klantenservice. Door een chatbot met een echt persoon te ontwikkelen biedt HEMA de klant net een extra stukje service en die sympathie.

7. Eenheid

Als mens willen we graag deel uitmaken van een groep. Dit kan online zijn of in gezelschap. De kans is groot dat de bezoeker zich laat beïnvloeden door de groep waar hij/ zij deel vanuit maakt. HEMA beschikt over een groot klantenbestand die de HEMA-klantenkaart tot zijn beschikking heeft. Dit is een groep die iets gemeen heeft. HEMA kan hier op inspelen. HEMA kan zijn vaste klanten inzetten om nieuwe klanten te werven door een actie.

Bijvoorbeeld door in te spelen op een doelgroep die HEMA tot zijn beschikking heeft, de HEMA klantenkaart leden. HEMA kan deze klanten extra punten toereiken wanneer een vriend/ vriendin zich inschrijft als HEMA klant.

Schrijf een vriend of vriendin in en ontvang 100 punten gratis!

Er valt voor HEMA nog wel wat te verbeteren op het gebied van behavioural design. Door deze zeven principes aan te houden bij het ontwikkelen van content, speelt de website beter in op design en wordt het uiteindelijke doel van HEMA behaald, namelijk: het aantal bezoekers dat een aankoop doet stijgt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *