De toekomst van een grafisch designer in het digitale tijdperk

Hoe vaak lees jij nog een nieuwsartikel uit een traditionele krant? Een interview uit een papieren tijdschrift? Of zoek je iets op in een geprinte catalogus? We consumeren het liefst zo veel mogelijk online en mediabedrijven gaan hierin mee. Traditionele printmedia verdwijnen en beroepen binnen dit werkveld moeten veranderen naar de digitalisatie. Wat is de toekomst van iemand die traditionele printmedia vormgeeft? Die zich bezighoudt met het vormgeven van kranten, tijdschriften, brochures of flyers? Of te wel, wat is de toekomst van een grafisch designer in het digitale tijdperk?

Als grafisch designer verzorg je de grafische vormgeving van drukwerk zoals brochures, affiches, boekomslagen en tijdschriften. Maar wat gebeurt er met dit vak als het drukwerk verdwijnt? 

Verdwijning printmedia 

Na de jaren 70 veranderde de consumptie door het publiek. Er kwam vraag naar nieuwere, snellere en mooiere producten. Met de komst van internet en de digitalisering van dagelijkse activiteiten ging men steeds meer online consumeren en een groot deel van hun vrije tijd online doorbrengen. Consumenten verwachtten van mediabedrijven dat zij hun media online gingen leveren. 

Zo begon de digitalisering van de printmedia: kranten, tijdschriften en boeken. Met de digitalisering kon de zintuigelijke ervaring van nieuws, artikelen of verhalen worden uitgebreid. Het werd mogelijk om bewegend beeld toe te voegen aan media. Daarnaast werd het mogelijk om de lezer ieder moment van de dag te voorzien van content, waar, hoe en wanneer hij maar wil. Een gevolg hiervan is dat tijdschriften, net als kranten, crossmediaal te werk moesten gaan om hun lezers te behouden. Naast hun offline tijdschrift kwam er vraag naar een onlinewebsite of app. Oplagen van kranten, tijdschriften en boeken daalden en mediabedrijven pasten hun content aan naar de onlineactiviteiten van de lezer. Ook marketeers en andere bedrijfstakken focussen zich niet meer op printmedia als tijdschriften, kranten, advertenties of brochures. Zij focussen zich momenteel op het verschuiven van traditionele naar digitale kanalen. De belangrijkste aandachtspunten van organisaties zijn hun website, de social media en de zoekoptimalisatie via Google. 

Verwachtingen

In het boek ‘Vormgeving telt’ wordt beschreven dat de uitdaging van een vormgever is om ervoor te zorgen dat de identiteit overeenkomt met het imago dat door de consument wordt ervaren. Met de ontwikkelingen in het digitale tijdperk en de verschuiving van mediakanalen van print naar digitaal veranderen dus de werkzaamheden van een grafisch designer. De customer journey van de onlinelezer wordt belangrijk voor een bedrijf. Wat is het gevoel dat de lezer krijgt op de website van een organisatie? Wat wil je uitstralen met de content op jouw social media? Organisaties moeten zich focussen op de uitstraling en beleving van hun online content. “Grafisch designers maken gebruik van non-verbalen elementen om de beleving van de lezer te sturen om zo het verwachte doel van de organisatie te behalen” (Vormgeving telt, BNO 2001). Als grafisch designer moet je dus aan de slag met de mogelijkheden van internet en digitale media voor nieuwe creatieve praktijken. De rol als grafisch designer zal er in de toekomst veel breder en veelzijdiger uit gaan zien. Hiermee vervagen de grenzen tussen verschillende vakgebieden op het gebied van ontwerpen. Front-end developers van een website werken mee in het designproces en grafisch designers maken deel uit van de ontwikkeling van een website. Er wordt verwacht van grafisch designers van de toekomst dat je online media kan vormgeven, weten hoe je website vormgeeft, hoe dit op front-end gebied werkt en hoe je bewegend beeld ontwerpt omdat dit voor bedrijven steeds belangrijk wordt en vormgeving niet meer stilstaand is zoals vroeger. Grafisch designen in de toekomst eist een transformatie van statisch naar dynamisch denken. 

Afbeelding via: Pexels.com

Voorkeur voor print

Volgens het Britse marketing- en communicatiebureau Wardour zal printmedia, ondanks de digitale verschuiving, niet helemaal verdwijnen. Zij bevestigen, na hun onderzoek, dat print steeds populairder wordt en een comeback maakt door de groeiende waardering van jongeren. Jongeren van 18 jaar en ouder gaan steeds meer print lezen naast hun online mediaconsumptie. Volgens het onderzoek leest de leeftijdsgroep tot 35 jaar zelfs meer via printkanalen dan mensen in andere leeftijdscategorieën. Maar liefst 75% van de jongeren geeft aan minstens één tijdschriftpublicatie per maand te lezen. Volgens de ondervraagden is een voordeel van print, ten opzichte van digitale media, dat het ervoor zorgt dat de informatie beter wordt onthouden. Consumenten vinden het gemakkelijker om zich met print te concentreren op het bericht en vinden informatie in print betrouwbaarder dan online. Printmedia zal in de komende jaren dus nog niet verdwijnen. 

Toekomst van het vak

In de toekomst zullen er dus twee soorten grafisch designers zijn. Voor de designers met liefde voor het vormgeven van traditionele media zal er voorlopig werk blijven door de groeiende waardering van jongeren. Voor grafisch designers die willen mee gaan met de digitale trends en online content willen vormgeven zullen de verwachtingen veranderen en zullen zij hun werkzaamheden moeten aanpassen aan de eisen van aan het online mediabedrijf. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *