5 tips om als printmedia bedrijf succesvol te blijven in de digitale wereld

Door de komst van digitale media zijn er voor bedrijven talloze mogelijkheden ontstaan om je bedrijfsstrategie online toe te passen. De nieuwe media maakt het voor bedrijven mogelijk om op steeds meer hun product of dienst verkopen. Van adverteren op social media, onlinemagazines, apps tot videocontent, de mogelijkheden blijven groeien. Voor traditionele printmedia zoals kranten en tijdschriften, is dit lastig. Hoe kunnen zij blijven bestaan in dit digitale tijdperk? Daarom hier 5 tips hoe je als printmedia bedrijf succesvol blijft tijdens de digitalisering.

1. Ken je lezer 

De eerste tip is misschien wel een van de belangrijkste: doe onderzoek naar jouw doelgroep en de huidige lezer van jouw krant of tijdschrift. Onderzoek of jouw lezers wel écht zo veel online actief zijn of dat ze juist een voorkeur hebben voor een papieren krant of tijdschrift. Uit Brits onderzoek bleek dat jongeren print steeds meer gaan waarderen en dat ze naast hun online mediaconsumptie steeds meer print lezen. Papieren kranten en tijdschriften maken hierdoor een comeback binnen deze doelgroep. Het zou zonde zijn als je veel geld investeert in het inzetten van digitale media als jouw doelgroep juist printmedia waardeert. 

2. Trends in de gaten houden 

Zodra de doelgroep bekend is en duidelijk is wat het onlinegedrag is van de lezer van jouw krant of tijdschrift, is het belangrijk trends voor deze groep in de gaten te houden. Zo kan je de zowel de content van jouw krant of tijdschrift, als de content op jouw social media hiernaar aanpassen. Hiermee blijft de content relevant en blijven jouw lezers trouw. 

Een van de trends waar je als mediabedrijf op in kunt spelen is bijvoorbeeld de trend van voice-media: content uit kranten en tijdschriften lees je niet alleen meer, die bekijk en beluister je ook. Door middel van conversational kanalen (smartspeakers) kunnen mediabedrijven hun content, handsfree, laten beluisteren. Voor traditionele printmedia is dit gunstig wanneer hun lezers binnenkort gebruik maken van een smartspeaker en bijvoorbeeld een interview uit een tijdschrift of het nieuws uit de krant graag wil beluisteren tijdens het koken. Daarnaast is dit voor mindervaliden, blinden of gehandicapten een uitkomst om hen toch te voorzien van de inhoud van kranten en tijdschriften. 

Afbeelding via: Pexels.com

3. Combineer print met social media 

Een andere belangrijke trend die komt kijken bij de digitalisering van printmedia is het crossmediaal verspreiden van jouw content. Kom je er tijdens je lezersonderzoek achter dat jouw lezers zich wel veel online begeven? Onderzoek dan binnen deze groep op welke sociale media zich bevinden en zet deze in voor jouw bedrijf. Gebruik deze kanalen als promotie voor jouw printmedia of vul de content uit jouw krant of tijdschrift aan via het kanaal. Volgens printmedia expert Richard van Hoorn is de combinatie van print met social media (crossmedia) de key to succes. Content op social media kan je zeer gericht, gepersonaliseerd en interactief maken en de resultaten zijn goed meetbaar. 

‘Printmedia is niet dood, maar op de juiste manier ingezet juist meer levend dan ooit!’ Printmedia-expert Richard Hoorn

Crossmediaal jouw content verspreiden zal bijdragen aan de lezersbeleving van jouw krant of tijdschrift, omdat je meer diepgang in de content kan creëren. Voeg bijvoorbeeld video’s toe aan een interview via Youtube of deel een fotoreportage bij een nieuwsartikel via Instagram. Daarnaast versterkt het de band met de lezer omdat je via social media direct kan communiceren met lezers en vragen van hen kan beantwoorden. Dit zal uiteindelijk bijdragen aan de waarde van jouw medium.

4. Promotie via social media

Een trend die in 2020 zal gaan domineren is de verschuiving van social kanalen naar e-commerce. Social media wordt steeds meer een e-commerce-kanaal voor bedrijven. Sociale netwerken maken met de nieuwste technologieën en algoritmes koppelingen tussen content en aankoopgedrag van de gebruiker. Kranten en tijdschriften kunnen hierop inspelen door de lezer vanuit de online app of website te stimuleren het papieren product aan de schaffen. Het krant- of tijdschriftenmerk kan er zelfs voor kiezen om een aankoop in de app of website verplicht te maken voor de lezer, voordat deze de content in de app of website kan zien. Maar dit ligt aan het verdienmodel en de strategie van het bedrijf. 

5. Focus op potentiële lezers 

De laatste tip is om je niet alleen te focussen op de huidige lezers maar ook op potentiele. Doe onderzoek naar klanten die potentieel kunnen zijn voor jouw krant of tijdschrift. Leest deze groep graag printmedia? Focus je dan vooral op het behouden en relevant houden hiervan. Zijn jouw lezers alleen nog maar online te vinden? Pak dan hier je kansen. Digitaliseer jouw content op de media die jouw doelgroep veel gebruiken of promoot de papieren krant of tijdschrift op deze kanalen. Volgens expert Irene Costera-Meijer (Trouw) is dit gunstig omdat de kosten die je wint door de digitalisering nu in journalistieke inhoud kan worden gestoken. 

Om nieuwe lezers te bereiken kun je via verschillende online platformen jouw content delen, dit kan via eigen kanalen, maar je kan ook gebruik maken van het netwerk van anderen. Bijvoorbeeld Apple News: een platform van Apple waar consumenten toegang hebben tot content van diverse grote nieuwsmedia. Zo kan de lezer kiezen wat hij leest en van wie en bereikt jouw krant of tijdschriften merk nieuwe lezers die jou nog niet kenden. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *