5 tips voor de perfecte Instagram feed

on

Met ruim 600 miljoen gebruikers wereldwijd is Instagram niet meer weg te denken van het digitale landschap. Sinds 2017 is er ook in Nederland de mogelijkheid om een bedrijfsprofiel aan te maken waarbij handige functies komen zoals adverteren bij de door het bedrijf gekozen doelgroep. Om mee te draaien in de modebranche is het van essentieel belang om een sterke aanwezigheid te hebben op Instagram, want het aantal volgers staan voor het bereik en het bereik betekent een (potentiele) klant. Niet voor niets is zo de rol van influencers ontzettend gegroeid in de wereld van online marketing.   

Bloggers, vloggers, influencers, grote modebedrijven en zelfs kleine start-ups. Iedereen die het wil maken door zich bezig te houden met mode, beauty en zelfs reizen moet zich ook bewijzen op Instagram. Als we alle succesvolle Instagram profielen met elkaar zouden vergelijken komen er een aantal zaken overeen. Een feed moet een eenheid zijn van de foto’s en video’s die zijn gepubliceerd. Dit houdt in kwalitatief h


1. Het kleurenpalet
Een belangrijke stap naar eenheid op de Instagram feed is het gebruiken van een kleurenpalet. Dit is het best te bereiken door gebruik te maken van filters. Naast de functie op Instagram zelf zijn er verschillende programma’s met betere en mooie filters waardoor de foto’s er nog beter uitspringen. Voor het creëren van eenheid is het belangrijk om altijd dezelfde filter te gebruiken. Hierdoor ontstaat er een kleurenpalet en consistentie wat een feed uitnodigend maakt. Een aantal populaire apps met mooie filters zijn VSCO en Snapseed.

2. De bewerking
Het is vanzelfsprekend dat de foto’s van hoogwaardige kwaliteit moeten zijn. Consistentie is key, dus zelfs als de foto niet zelf is geschoten is het de bedoeling dat de foto mee blend in het geheel. Naast het kleurenpalet is het daarom belangrijk dat het contrast en de verzadigdheid hetzelfde zijn. Dit werkt vaak het beste als steeds dezelfde persoon de foto bewerkt.

Deze twee foto’s hebben hetzelfde kleurenpalet en zijn ongeveer gelijk in contrast en verzadiging

3. Publicatievorm

Een story, foto, video, boomerang of carrousel. In de afgelopen jaren zijn er steeds meer vormen van publiceren ontstaan op Instagram. Het is belangrijk in wat voor vorm de content wordt gegoten. Een feed die alleen bestaat uit video’s is niet uitnodigend voor een volger, maar bij een fijne afwisseling van foto’s, stories en af een toe een video blijft de volger geboeid.

4. Content
Naast een mooie volgorde van content is inhoud uiteraard nog belangrijker. Wat werkt voor het ene bedrijf hoeft niet voor het andere bedrijf te werken, dus is belangrijk om te peilen wat jouw doelgroep wilt zien. Een mooi voorbeeld hiervan is zijn mode influencers, aangezien zij hun brood verdienen met Instagram zitten zij er constant bovenop wat voor content wel en niet werkt. Zo is influencer @emmahill erachter gekomen dat outfit shots het beste werken voor haar doelgroep. Door te inspelen op de behoeften van haar doelgroep heeft ze nu een volger aantal van bijna 600.000 en een zeer goede engagement rate.  

5. Huisstijl
Waar staat jouw bedrijf voor en wat wil jij uitstralen? Door dit door te laten schemeren op de Instagram feed heb je kans dat je de juiste doelgroep aantrekt en zo via social media meer jouw doelen behaalt. Een Instagram feed met donkere beelden zullen niet snel passen bij een merk pagina voor kinderkleding. Uitstraling is belangrijk en zal zeker bijdragen bij het gedrag van jouw volgers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *