De dataroof van Cambridge Analytica.

De reden dat Cambridge Analytica zo een groot succes is geweest is om het feit dat ze zo veel (voornamelijk facebook) data in hun bezit hebben gehad. Hiermee liepen zij voor op de concurrentie want met deze grote hoeveelheden data waren zij capabel om een veel meer uitgebreider beeld te krijgen van een hele grote groep mensen.
Maar hoe is ze dit gelukt?

Wanneer Cambridge Analytica begon met het verzamelen van data in 2013-2014, had facebook nog een groot probleem. Het was namelijk mogelijk om de login functies binnen de facebook applicatie te exploiteren. Developers van Cambridge Analytica maakten destijds een applicatie waarmee je kon inloggen met je facebook account, “Thisisyourdigitallife”. Mensen logde nietsvermoedend in de applicatie en dachten er verder weinig van, maar achter de schermen gebeurde er heel wat. CA had de applicatie zo ingesteld dat op het moment dat een gebruiker ingelogd was met zijn/haar facebook account, dat alle persoonlijke informatie van dat individu binnengehaald werd. Niet alleen dat, de applicatie was zo ingesteld dat niet alleen de gegevens van de ingelogde persoon binnen werden gehaald maar ook alle gegevens van al zijn/haar vrienden. Je kan je voorstellen dat met 227.000 ingelogde mensen heel wat persoonsgegevens zijn binnengehaald.

Ook in dit geval is de exploit mede mogelijk gemaakt door Facebook. Zelfs in de algemene voorwaarden stond vermeld dat met het inloggen op een service de gegevens van je “Facebook-vrienden” vrij werden gegeven. Compleet gestoord natuurlijk, dat een vriend of vriendin op een social media platform zeggenschap heeft over het wel – of niet delen van je persoonlijke gegevens. Uiteraard heeft Facebook op het moment dat het publiek hierachter kwam meteen de algemene voorwaarden aangepast en deze “feature” verwijderd. Facebook is dus “ironisch” genoeg dit keer ook onderdeel geweest van de grootste data exploit die ooit heeft plaatsgevonden.

We hebben het vaak over “data”, maar dit woord betekent niet heel veel op het moment dat het niet in de juiste handen is. Data is pas bruikbaar in een bepaalde context en met bepaalde meetpunten. Het bijzondere aan CA is dat zij absoluut de juiste mensen in huis hebben gehad om deze activiteiten te bewerkstelligen. Zij wisten waar ze naar op zoek waren, hoe ze de data moesten interpreteren en uiteindelijk hoe ze het moesten gebruiken tegen de mensen waarvan de data in eerste instantie was. Het grappige aan data is namelijk dat degene die het “vrijgegeven” heeft, weet wat die data is, het is nota bene van die ene persoon. Maar wat je niet zou verwachten is dat deze persoon alsnog vatbaar is voor informatie die hij/zij achterlaat op het internet. Vaak is het zo dat de tijd en plek waarop je informatie tot je neemt invloed heeft op je humeur, aandacht en concentratie. Allemaal factoren waar een bedrijf als CA rekening mee houdt op het moment dat je getarget bent voor een van de Donald Trump Campagnes. Data is iets heel complex, iets wat ikzelf ook steeds meer probeer te begrijpen. Het feit dat CA hier zo in voorliep en de data niet alleen wist te exploiteren, maar ook kon toepassen. Is een van de redenen dat alle mensen in de “online” sector zo stonden te kijken van het schandaal en waardoor het nog steeds zo fascinerend is.

In het CA-schandaal zijn er altijd twee kanten. De partij die de mogelijkheden faciliteert en de partij die er gebruik van maakt. Een van de partijen die gebruik gemaakt heeft van de persoonsgegevens die gewonnen zijn door de facebook exploit is de politieke partij van Donald Trump. Veel experts zeggen dat de reden dat Donald Trump huidig president is van Amerika is omdat hij vooropliep in marketingtechnieken (waaronder een heel erg groot percentage CA), waarmee hij een grotere groep wist te bereiken – en overtuigen. Je kan je dan afvragen zijn zowel Facebook als Donald Trump en zijn gehele politieke partij niet net zo medeplichtig voor de data roof van Cambridge Analytica? Dit is een van de vele terugkomende vragen die voor een lange tijd onbeantwoord zal blijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *