Voice search optimalisatie: 5 tips om jouw site te verbeteren

De stijging in populariteit van voice search is niet meer te ontkennen. In Amerika bezit meer dan de helft van de huishoudens al een smart speaker en ook in Nederland zijn sinds kort smart speakers met ingebouwde voice assistants te koop. Op dit moment vindt al 13% van alle zoekopdrachten via voice search plaats. Hoe kun je als bedrijf het beste inspelen op deze trend? Voice search optimalisatie is misschien wel makkelijker dan je in eerste instantie dacht!

Content optimaliseren voor voice search 

Rustig maar, er zal de komende tijd nog niet veel veranderen. Wel is het fijn om eventuele concurrenten natuurlijk voor te zijn en met een paar simpele aanpassingen moet dit lukken. Zo is jouw site binnenkort beter vindbaar voor de voice assistants die de vragen beantwoorden voor jouw potentiële klanten. 

Voice search optimalisatie zal zeker binnen de komende jaren een vast onderdeel gaan worden van search engine optimilization (SEO), maar wat de regels van Google hiervan zijn, is nog niet helemaal duidelijk. Er zal de komende tijd nog veel gaan veranderen op dit gebied, maar op het moment zijn er een aantal aanpassingen die je kunt doen. 

1. Een goede basis

Als je de SEO van jouw site nog niet op orde hebt, is het nog geen tijd om te beginnen aan voice search optimalisatie. Zorg er dus voor dat je een planmatige strategie hebt en deze ook daadwerkelijk uitvoert. Hier gaat het niet alleen maar om het optimaliseren van content, maar ook over het opbouwen van autoriteit door middel van crawlbaarheid en beveiliging. 

2. Long-tail zoekwoorden en (veelgestelde) vragen

Bij het gebruik van voice assistants gebruiken potentiële klanten natuurlijkere zoekwoorden, zoektermen en zelfs vragen om achter informatie te komen. Gebruik maken van keywords bij het optimaliseren van SEO is essentieel, maar zal nu op een andere manier moeten worden uitgevoerd. In de teksten zul je meer vragen moeten gaan beantwoorden om de conversatie door te laten gaan. 

Eén van de makkelijkste manieren om jouw site bereikbaar te maken voor voice assistants, is door het toevoegen van veelgestelde vragen. Op deze manier zijn de antwoorden op de vragen op een overzichtelijke manier te vinden. Zorg ervoor dat jouw veelgestelde vragen pagina op de site actueel blijft. Voeg vragen toe die populair zijn en maak van niet relevante vragen een blogpost. 

tips-voice-search-optimalisatie

3. Houd het simpel en relevant

Als je aan Siri, Alexa of Bixby iets vraagt, wil je geen lang antwoord. Je bent op zoek naar een relevant, maar simpel en kort antwoord op jouw vraag. Hetzelfde geldt voor de content op jouw site. Als je gaat optimaliseren voor voice search, is het belangrijk om letterlijk vragen te stellen in de tekst en deze op een relevante en simpele manier te beantwoorden. 

Schrijf je dus een blogtekst dan is het helemaal geen raar idee om in de kopjes vragen te stellen en deze in de alinea hieronder te beantwoorden. Ook is het natuurlijk mogelijk om titel als vraag te gebruiken en antwoord te geven op deze vraag in de tekst. Het belangrijkste is dat je de vragen letterlijk opschrijft zoals een potentiële klant deze aan de voice assistant zou vragen.

4. Google Mijn Bedrijf pagina 

Naast bestaande content optimaliseren, kun je ook andere stappen ondernemen om jouw site klaar te maken voor voice search. Ook lokaal vinden er veel zoekopdrachten via voice search plaats. Het vinden van een kapper, tankstation of andere bedrijven in de buurt wordt steeds vaker gedaan met Bixby of Siri. Om hierop in te spelen, kun je gemakkelijk een Google Mijn Bedrijf pagina aanmaken en deze onderhouden.  Dit zorgt ervoor dat jouw site makkelijk lokaal vindbaar is. Een Google Mijn Bedrijf pagina aanmaken is vooral relevant voor hotels, restaurants en winkels. 

5. Optimaliseer niet alleen voor voice search

De verwachtingen van de groei van voice search zijn groot, maar op het moment vallen de resultaten nog tegen. De meeste zoekopdrachten vinden nog gewoon via tekst plaats en de verwachting is dan ook dat dit niet binnen de kortste tijd zal veranderen. Blijf dus ook gewoon doorgaan met de overige SEO van jouw site. 

Na het volgen van deze vijf tips weet je zeker dat jouw site klaar is voor zoekopdrachten via voice assistants. Echter, in de digitale wereld en zeker op het gebied van SEO zijn er continu nieuwe ontwikkelingen. Blijf je verdiepen in de trends en ontwikkelingen op het gebied van voice search optimilisation. Neem voice search optimilisation dus op in jouw planmatige SEO-strategie en zorg ervoor dat jouw site vindbaar is voor allerlei verschillende zoekers. Of potentiële klanten nou via Google of via Alexa binnenkomen; jouw site is er klaar voor met deze tips over voice search optimalisatie!

Tip: Ben je nog niet helemaal zeker van het feit of het optimaliseren van voice search relevant is voor jouw bedrijf? Dit kan nog weleens lastig zijn om vast te stellen. Met deze informatie en tips weet je binnen no-time of jouw bedrijf er klaar voor is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *