Red Bull geeft eventmarketing vleugels

Red Bull staat bekend om de energiedrank. Toch is dit merk succesvol op de markt.Het merk doet zoveel meer dan alleen het verkopen van blikjes. Hoe doen ze dat met één product? Het geheim zit hem in de eventmarketing als beleveniscommunicatie en aantrekkelijke campagnes. Hierdoor stijgt de omzet en hun naamsbekendheid. Hoe heeft Red Bull zijn strategie aangepakt? Wat maakt die campagnes zo aantrekkelijk?

Trendleider

Om te beginnen Red Bull opende een geheel nieuwe markt met zijn product. Hiermee bedoel ik de markt van de energiedrankjes. Ongeveer dertig jaar later zijn er nieuwe concurrenten gekomen om de marktleider te verslaan. Voorbeelden zijn Monster, Rich en het Nederlandse Bullit. Zij focussen zich niet alleen op de verkoop van die drankje, maar ook op hun marketingmiddelen. Zij gebruiken de tactiek beter gejat dan slecht bedacht. Zij kijken bij Red Bull af om erachter komen welke marketingmiddelen de marktleider heeft. Red Bull kan wel tegen een stootjes, want uit onderzoek van IRI blijktblijkt dat Red Bull boven zijn concurrent het merk Coca-Cola uitsteekt.

Marktleider

De manier waarop RedBull zichzelf op de markt zet is fenomenaal. Het merk zet zich razendsnel op de kaart gezet door brave commercial met getekende grapjes en extreme sports. Naast dat het merk snel groeit is het wereldwijd bekend. Uit onderzoek van IRIblijkt dat Red Bull de marktleider blijft met een marktaandeel van 43% in het segment.

Publiek

Volgens schrijfster Breonna Bergstrom van het platform CoSchedule richt Red Bull zich op de eerste plaats het publiek. Het publiek is belangrijker dan de verkoop van eigen product. De content en ervaringen creëren die de belangstelling van mensen wekken zijn de belangrijkste uitgangspunten voor het basisconcept. Red Bull gebruikt deze uitgangspunten om meer op te vallen bij de mensen. Het merk heeft zijn publiciteit prima voor elkaar en valt op met adembenemende evenementen. Daar is Formule 1 slechts een onderdeel van.

Doelgroep

Red Bull opende een nieuwe markt in 1987.  Het merk domineert met goede marketing en een creatieve strategie. Dat is in het kort het succesverhaal van Red Bull. In de beginjaren van het merk draaide de marketing nog vooral om kostbare advertenties. Mateschitz, de oprichter van Red Bull, was het zat en sloeg een andere weg in om effectief reclame te maken. Vervolgens stapt hij met zijn blikjes op de doelgroep af. De doelgroep van toen was mannen van 18 tot 35 jaar. Doelgroep kwam graag op de plekken waar ze konden feesten. Denk bijvoorbeeld aan kroegen en cafés. Mensen van doelgroep mochten Red Bull gratis proberen en mond-tot-mondreclame deed de rest. Dat was een goede zet van Mateschitz.

Events

Tegenwoordig zoekt Red Bull nog steeds het publiek op, maar het merk organiseert evenementen nu zelf. Extreme sports, passen erg goed bij het merk Red Bull. Voorbeelden van zulke events zijn: Red Bull Air Race, Red Bull Cracked Ice, Red Bull Knock Out, Red Bull 400, Red Bull Megaloop en Wings For life. Daarnaast sponsort het merk van sporters in spectaculaire sporten als skiën, beach volleybal, bmx en racen. Verder sponsort het merk sporters in skateboaden, snowboarden, kunstschaatsen, hockey en handbal. Daarnaast sponsort het merk  hippe muziekfestivals, de voetbalclubs Red Bull Salzburg en Red Bull Leipzig. 

Beleveniscommunicatie

Red Bull zet eventmarketing als een communicatiefilosoof om betrokken te zijn met de doelgroep. Beleving en live ontmoetingen zijn erg belangrijk voor een event. Het is een innovatieve aanpak om voor effectieve merkencommunicatie. Daarmee is eventmarketing synoniem aan wat beleveniscommunicatie, experience of experiental marketing. Het merk wil dat mensen Red Bull actief beleven. Om dit te doen organiseert het merk verschillende events. Interactiviteit is hier belangrijk. Dat betekent dat de zintuigen geprikkeld worden. Een eventbezoeker beleeft iets. Soms worden bezoekers emotioneel geraakt door een event. Daardoor zijn ze meer betrokken bij het merk. 

Een goed voorbeeld is Red Bull Airrace World Championship. Het is een soort vliegtuigrace. Zie onderstaande afbeelding. Honderdduizenden mensen bezoeken jaarlijks dit event. Toeschouwers zien op korte afstand het schouwspel en ze beleven het zintuigelijk. Het publiek voelt emoties van angst, opluchting en vreugde, en respect voor de topprestaties die worden neergezet. Hier zet het event in die de merkwaarden van Red Bull “ademt”. De merkwaarden komen tot leven.   

Bron: Unsplash (2019)

Uiteindelijk draait het om het merk. Wie wil jij zijn? Waar wil jij voor staan? Wat wil jij uitstralen? Hoe wil jij dat mensen over jou gaan praten? De antwoorden op deze vragen komen terug in de campagnes en marketingplannen. Red Bull bewijst dat tijdens het evenement Red Bull Air Race zijn merkwaarden op bijna letterlijke wijze: ‘Red Bull geeft je vleugels’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *