Origineel maar niet uniek

Heb je toevallig de Netflix Original Tall Girl gezien? Het is een film waarbij een tiener moeite heeft met het feit dat ze langer is dan gemiddeld. Maak je geen zorgen als je het niet hebt gezien. De film krijgt een 5,3 op IMDB en gaat over een puber waar je totaal geen empathie voor krijgt in de film. Maar heb je toevallig ook de Netflix Original Roma gezien? Een pittige zwart wit film die de winnaar is van drie Oscars. In mijn vorige artikel heb ik de opkomst van subscription video on demand (SVOD) platforms behandeld. Tegelijkertijd met de SVOD opkomst is er ook een nieuw soort fenomeen opgekomen: De originele content van SVOD platforms. Wat zijn de gevolgen van deze original content?

Vervorming van de filmindustrie

Een van de gevolgen is dat de filmindustrie een nieuwe vorm krijgt. Het zijn nu niet meer de grote studio’s die alle films maken. Een aantal grote studio’s zijn bijvoorbeeld Universal Studios, 20th Century Fox en Paramount Pictures. Nu zijn ook Video on Demand bedrijven bezig met het maken van hun eigen originele content. Dit betekent dat er meerdere aanbieders komen en de concurrentie binnen de markt groter en veelzijdiger wordt.

Het produceren van originele content is belangrijk voor de SVOD bedrijven. Vele grote filmstudio’s willen hun content exclusief op hun eigen VOD kanaal plaatsen. Een voorbeeld hiervan is Disney die onlangs met Disney+ is gekomen. Het is dus als streamingdienst een slimme strategie om je eigen originele content te maken. Zo ben je niet volledig afhankelijk van de grotere studio’s en kun je met jouw aanbod exclusiviteit en daarmee ook marktwaarde creëren. Netflix, HBO en Amazon Prime zijn goede voorbeelden van deze strategie. Ze produceren volop hun eigen content om te concurreren met de grote filmproducenten. Zo heeft HBO zijn eigen hitserie Euphoria nu exclusief tussen hun aanbod staan en heeft Netflix bijvoorbeeld de original serie Black Mirror.

Juichende jonge filmmakers

Nu er meer platforms zijn die films en series maken, is er ook meer ruimte voor jonge filmmakers en producties die voorheen weinig kans hadden tussen de grote spelers. Zo investeert Videoland een miljoen euro in de Videoland Academy voor jonge filmmakers. Bovendien willen ze dat 70 procent van hun aanbod van Nederlandse bodem komt.

Ook Netflix maakt exclusieve series en films met Nederlandse filmmakers, zoals de serie Undercover. Op deze manier wordt het werkveld nog toegankelijker voor filmmakers. Dit was al toegankelijk, want je hebt namelijk inmiddels het gemak om zelf je eigen productie te beginnen. Tegenwoordig is een goede camera en een edit programma gemakkelijk te verkrijgen. Dat hebben de mensen door. Volgens het CBS is het aantal vloggers en filmproducenten ook verdubbeld.

Niet te vroeg gejuicht

De budgetten voor het maken van producties worden steeds groter. Voorheen was dit rond de 2,5 miljoen euro voor een serie van tien afleveringen en nu is dat rond de 8 miljoen euro. Ook komen er veel meer initiatieven. Zo heb je niet alleen Videoland die in jonge filmmakers investeert, ook bijvoorbeeld Cinetree wil met hun winst jonge filmmakers steunen in hun producties. Afgezien van deze landelijke initiatieven, kan het nog steeds moeilijk zijn om bij internationale streamingplatforms als jonge maker aan het werk te komen. In een interview van Sprout vertelt de oprichter van Cinetree, Hanna Verboom, dat ondanks de toenemende producties er een addertje onder het gras zit voor jonge filmmakers. Het is voor grote internationale streamingdiensten, zoals Netflix en HBO, belangrijk dat de dure producties sowieso succesvol worden. Dit is van groot belang voor hun reputatie en voor aandeelhouders. Er is daardoor bij grote streamingsplatforms juist weer minder ruimte in de talentontwikkeling van nieuwe mensen in die filmindustrie.

Is het nog nodig om naar de bioscoop te gaan?

Tot slot is er een versnippering van originele content die alleen op bepaalde kanalen te zien zijn en niet meer worden laten zien in een bioscoop of op lineaire televisie. Series moeten hierdoor anders geschreven worden. Voorheen kreeg je wekelijks een nieuwe aflevering te zien. Nu kan je zo de hele serie achter elkaar bingewatchen. Dit zorgt ervoor dat de series een andere vorm krijgen en hier ook op ingespeeld moet worden door scenarioschrijvers. Verder worden de originele producties niet meer in de bioscoop laten zien, maar zijn ze gelijk op de streamingsdienst te vinden. De kijker zal dus gaan veranderen van medium.

De filmindustrie verandert in een razend tempo. Maak je geen zorgen, als kijker zal je meer materiaal hebben om van te genieten. Als bedrijf of maker moet je daarentegen alert zijn. Series krijgen een nieuwe vorm, concurrentie wordt groter, nieuwe films worden niet meer in de bioscoop laten zien en jonge filmmakers kunnen misschien hun bijbaantje als barista gaan opzeggen. Zal original content voor nog meer grote veranderingen zorgen in de filmindustrie? Ik denk dat alleen Tall Girl dat kan zien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *