Micro influencing op het juiste platform

Het is mijn doel om het voor bedrijven makkelijker te maken om op een influencer af te stappen en ze in te zetten voor een campagne. Dit is goed gelukt, want naar aanleiding van mijn vorige artikel kreeg ik lovende reacties via mijn LinkedInpagina. Onwijs fijn dat ik veel onderwerpen over influencer marketing heb kunnen toelichten en duidelijk maken. Een bepaalde vraag kwam vaak terug; hoe ga je aan de slag met een micro influencer en op welk social media platform moet jij je als bedrijf gaan vestigen? Vandaar dit artikel, nieuwe inzichten van influencer marketing. 

Heb je het vorige artikel nou nog niet gelezen? Klik dan hier https://micwatching.nl/2019/10/11/de-juiste-influencer-voor-jouw-bedrijf-hoe-dan/.

De kracht van influencer marketing is dat je in direct contact staat met je doelgroep. Een influencer is iemand die een groot aantal volgers heeft op een online platform. Influencers zijn de nieuwe modebepalers. Een influencer die dagelijks post, kan maximaal twee keer per week een gesponsord bericht plaatsen: anders gaat het ten koste van de geloofwaardigheid van de influencer.De opsplitsing tussen influencers zorgt voor het onderscheid. Inzicht in het type influencer zorgt ervoor dat je, samen met de influencer, nog beter in staat bent om een waardevolle connectie te maken met je doelgroep. Vaak spreken marketeers ook over de term ‘micro-influencers’, om een groep influencers aan te geven met relatief minder volgers, maar met een hechtere band met de achterban. 

Laten we eens inzoomen op de micro-influencers, daarvoor ben je tenslotte dit artikel aan het lezen. Micro-influencers zijn influencers met relatief weinig volgers op hun social media platform. Ondanks het beperkte aantal volgers hebben deze influencers een enorm groot bereik. Dat komt doordat ze in direct contact staan met hun volgers en reageren op de vragen en opmerkingen die ze krijgen van hun following. Als we het hebben over weinig volgers dan spreken we over 5000 tot ongeveer 50.000 volgers. Best gek dat we eigenlijk spreken over micro, want in principe zijn 5000 mensen al veel volgers, vooral als je het vergelijkt met de gemiddelde Nederlander, die soms niet eens boven de 50 uitkomt. 

Hier zie je een paar voorbeelden van micro-influencers en dat zijn dus niet alleen jonge meiden. Het zijn ook jongens en zelfs een moeder. Voor elk bedrijf zal er dus zeker een geschikte micro-influencer tussen zitten! Niet alleen verschillend in leeftijd, maar ook in de hoeveelheid volgers. Vier micro-influencers; vier genres, nl. de mode, een mannelijk model, een jonge moeder en een sporter. Door deze variaties in de micro-influencer wereld is er voor elk bedrijf wat wils. Overigens zijn deze micro-influencers ook allemaal actief op Snapchat en is Bo ook op YouTube actief, niet alleen op Instagram.  

Influencers in het algemeen zijn het actiefst op Instagram, Snapchat en YouTube (micro-influencers beginnen meestal op Instagram, omdat het via Instagram makkelijker is om ‘sneller’ een bereik te krijgen en vanuit daar verder te bouwen naar andere platformen). 

YouTube is erg veelzijdig voor influencers, omdat het je (bedrijf) goed inzicht geeft in de demografie van het publiek. Als bedrijf word je hierdoor voorzien van bruikbare data. Influencers die actief zijn op Instagram maken professionele en goede foto’s, daardoor straalt het vaak luxe uit die volgers aanspreekt. 

Instagram is een goed kanaal als je (bedrijf) gebruik wil maken van branding.  Hier gaat het voornamelijk om mode, fitnessen, interieur en lifestyle als producten en diensten die vaak gepromoot worden door influencers op Instagram. 

Als je je op jonge mensen richt is het gebruik maken van snapchat campagnes een goed platform. Veel influencers zijn actief op Snapchat als ‘extraatje’ om zo in contact te blijven met hun doelgroep. Als bedrijf kan je bijvoorbeeld een influencer een dag lang je Snapchat account laten overnemen, hierdoor groeien je volgers ontzettend snel, omdat jij een dag lang in het zonnetje staat.

Belangrijk dus dat je als bedrijf uitzoekt wat je wil bereiken met een campagne met een micro-influencer. Op die manier kan je daar ook het best je content omheen creëren in goed overleg met de micro-influencer. Belangrijk dat jullie op dezelfde golflengte zitten.

En waar kan je die influencers eigenlijk vinden? Op de social media platformen natuurlijk! Vind je er één dan vind je er meerdere… Vaak hebben ze ook ‘influencer vrienden’ met wie ze foto’s posten. Begin met zoeken op Instagram, daar kan je makkelijk door scrollen door de nieuwe moderne functies. Vanuit daar kan je van elke micro-influencer die je interessant vindt bekijken of ze ook actief zijn op andere social media platforms. Zo hop je van de ene micro influencer naar de andere. Als je niet weet waar je moet beginnen begin je gewoon met de micro-influencers die ik heb genoemd in mijn artikel en kijk je vanuit daar verder. 

Veel succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *