Hoe kun je als start-up AR het beste inzetten?

Augmented reality gaat verder dan enkel de game-industrie. AR heeft dit imago wellicht te danken aan apps als Pokémon GO. Maar denk bijvoorbeeld ook aan AR-campagnes, flyers of businesscards. In principe kan alles wel gemaakt worden met deze techniek. Van realistische dieren die over een groot AR-scherm banjeren tot extended decorstukken in studio opnames; ‘net echt’. 

Aan zulke grote projecten hangt helaas een behoorlijk prijskaartje. Neem nou bijvoorbeeld zo’n studioproductie. Ik sprak met Hendrik Jore, hoofd productiezaken BNNVARA, over de augmented reality decorstukken (dus extended) bij het programma Per Seconde Wijzer. Hendrik vertelde dat de hele ontwikkeling van design tot realisatie zo’n €100.000 heeft gekost. 

Is AR altijd dan zo duur? In het geval van Per Seconde Wijzer was AR nieuw; de leader moest vervangen worden, er moesten speciale camera’s komen, de studio moest voorzien zijn van AR-sensoren etc. Mochten studio’s al voorzien zijn van deze techniek, zou een AR-studioproductie alsnog ongeveer €50.000 kosten volgens Hendrik.  

Startende ondernemers hebben vaak aannemelijk een lager budget voor AR-realisaties. Een app ontwikkelen kan al aardig wat kosten, laat staan een AR-app. Eenvoudigere apps kosten namelijk een paar duizend euro volgens Appspecialisten (Z.D.) Deze apps hebben echter niet veel functies. Apps met data uit externe bronnen en meer functionaliteiten kosten al tussen de €5000 en €30.000. Voor complexere apps met AR-functionaliteiten ben je tussen de €50.000 en €100.000 kwijt. 

AR-businesscard

Gelukkig wordt AR steeds meer gebruikt door een groter publiek. De technieken verbeteren en worden steeds toegankelijker. Ondernemers zouden eenvoudig, zonder al te veel technische snufjes, een AR-businesscard kunnen maken met een 360º-video van de ondernemer zelf. De ontvanger kan de ondernemer dan scannen en zien aan de hand van een QR-code op zijn businesscard. Want een simpele QR-code is in feite al genoeg voor de meeste smartphones. QR-codes bevatten namelijk informatie die worden opgepakt door de camera van smartphones en weer voor een reactie zorgen. Je hoeft dus niet per se hele triggers te realiseren waar 3D designs uitkomen van de hoogste kwaliteit. 

Posters komen tot leven

Maak bijvoorbeeld flyers, posters, catalogus, zet daarop een QR-code waaruit een eenvoudig AR-elementje komt die de gebruiker weer doorverwijst naar je webshop of sociale kanalen. Met AR kan je op deze manier je drukwerk opleuken of promoten.

Snapchat

Over sociale kanalen gesproken; Snapchat. Merken kunnen een commerciële lens designen en deze inzetten via Snapchat. De lens maakt gebruik van real-time effecten en herkent het gezicht van de gebruiker, waardoor je bijvoorbeeld een AR-hoedje kan maken. Kosten voor een Snapchat lens variëren tussen de 10.000$ en 750.000$. 

Entertainment

Voor naamsbekendheid of promotie van je start-up kan je ook denken aan AR-spelletjes of campagnes. Die kunnen ook via bestaande platformen als Instagram, Snapchat en Facebook gerealiseerd worden. Of wanneer je een fysieke winkel heb, kan je denken aan nabije ‘Pokéstops’ van de game Pokémon GO. Opvallende kunststukken, tegels of beelden worden in de game vaak als Pokéstop gemarkeerd. Deze trekken spelers aan en zijn misschien wel potentiële klanten. 

Klantbeleving

Voor de beautyindustrie of retailers biedt AR uitkomst als het gaat om customisation. Klanten kunnen dankzij AR bijvoorbeeld hun eigen nagels of shirts een andere kleur of ontwerp geven. Ook bij deze AR-toepassing is niet een hele nieuwe 3D laag nodig om dit idee te realiseren. 

Conclusie

Het ligt er dus een beetje aan in welke sector je start-up zit en/of wat voor conversies je als mediaprofessional hebt die je wilt halen met behulp van AR. Wil je je start-up promoten? Interactie met de doelgroep? Of misschien wil je klanten zelf iets laten ontwerpen aan de hand van AR. Belangrijk om te weten is dat je AR breed kunt inzetten, AR via bestaande kanalen te gebruiken is en dat je niet altijd bakken met geld opzij hoeft te zetten om AR te gebruiken binnen je start-up. Kijk wat er mogelijk is, maak prototypes en verrijk je start-up met deze techniek. 

Meer inspiratie nodig? Lees ook mijn andere artikel ‘5 manieren om je online doelen te halen met augmented reality’. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *