Hoe influencers jouw Social Commerce kunnen bevorderen

Met de komst van social commerce kunnen bedrijven producten rechtstreeks vanuit het social medium verkopen. Het aankoopproces voor consumenten wordt een stuk makkelijker gemaakt. Dit zorgt ervoor dat ze minder snel worden afgeleid en sneller de aankoop zullen voltooien. Maar als bedrijf wil je natuurlijk zoveel mogelijk mensen bereiken. Bedrijven kunnen hiervoor influencers inzetten, maar er zijn echter wel een paar elementen waarmee ze rekening moeten houden voordat deze stap gezet kan worden.

Wat is een influencer?

Influencers zijn persoonlijkheden met een grote aanhang en worden over het algemeen vertrouwd door het grote publiek. Ze zijn te vinden op social mediakanalen zoals Instagram en Facebook. Deze persoonlijkheden hebben een bovengemiddelde invloed op het (koop)gedrag van consumenten. Tegenwoordig zetten heel veel bedrijven influencers in om hun marketingdoelstellingen te behalen of te versterken. Dit heet influencer marketing. 

Waarom influencer marketing werkt

Laat ik eerst even uitleggen waarom influencer marketing werkt. Stel je voor, je scrolt door je Instagram feed en je komt een bericht tegen van een bekende acteur die zijn nieuwe horloge laat zien. Stel je nu hetzelfde voor, maar in plaats van die acteur, zie je nu een bericht van je favoriete lifestyle-blogger. Je volgt hem al een tijdje, vind zijn posts leuk, en nu promoot hij een horloge. Welke van de posts zullen u waarschijnlijk eerder naar de pagina van het horlogemerk brengen? De kans is groot dat het die van de lifestyle-blogger is. 

Dit komt omdat 92% van de consumenten tegenwoordig meer vertrouwen hebben in influencers dan traditionele beroemdheden. Als u een B2C-bedrijf bent en geen influencers wil inzetten binnen uw e-commerce marketingstrategie, dan is dat een gemiste kans. 

Hoewel influencers een uitzonderlijk ‘Return on Investment’ (ROI) kunnen leveren, zijn er een aantal dingen waarmee marketeers rekening moeten houden:

Weet wat je wil

Elke goede marketingcampagne begint met een plan. Voor influencer marketing is er geen uitzondering. Als je influencers gaat inzetten om meer bereik te genereren en jouw producten onder de aandacht te krijgen, dan moet je glashelder zijn over wat je wil dat de influencer uitvoert en hoe dit verband houdt met de bedrijfs- en/of communicatiedoelstellingen. Op die manier maken ze content die rechtstreeks werkt om campagnedoelen te bereiken. 

Micro-influencers 

Je doelgroep begrijpen is het halve werk. De doelgroep van uw bedrijf zal verschillende segmenten hebben. Een op maat gemaakte aanpak is nodig om effectief met elk segment in contact te komen. Het antwoord hierop zijn micro-influencers. Deze influencers hebben wat minder volgers, maar zijn wel gericht op een niche van uw doelgroep. Dit kan leiden tot veel engagement, ondanks hun beperkte bereik. 

Een boost voor social commerce

Als u eenmaal weet wat u wilt bereiken en wat voor soort influencers u wilt inzetten, is het tijd om na te gaan denken hoe dit een boost kan zijn voor social commerce. Instagram heeft bijvoorbeeld een shopping functie, waar bedrijven hun producten kunnen taggen en de consument dit kan kopen zonder de app te hoeven verlaten. Wat nog beter werkt is het inzetten van een influencer die een spontane foto post met een getagd product. Dit spreekt consumenten beter aan dan een statische reclame post van het merk zelf. 

Verschillende soorten platformen hebben de winkelfunctie al geïntroduceerd, maar mijn advies is om als bedrijf zijnde te focussen op Instagram. Dit vanwege de hoge betrokkenheid. Volgens onderzoek is de gemiddelde betrokkenheid van Instagram 0,779%, vergeleken met Facebook die slechts 0,084% betrokkenheid heeft. 

Let wel op

Het is wel belangrijk dat marketeers zich bewust zijn van mogelijke obstakels als het gaat om influencer marketing. Hoewel ze een uitstekende ROI kunnen leveren, kunnen ze ook schade brengen voor jouw bedrijf. Doe dus goed research naar de regels voordat uw bedrijf een influencer inzet. In 2018 heeft de ASA (Advertising Standards Authority) onthuld dat ze honderden waarschuwingen hebben gegeven aan influencers voor het overtreden van betaalde partnerschapsregels. Het is bijvoorbeeld belangrijk om ervoor te zorgen dat de influencer je product expliciet vermeldt, en dat ze duidelijk moeten maken dat het een #ad is. 

Het is wel duidelijk dat influencers een positieve invloed kunnen hebben op social commerce. Als bedrijf wordt je bereik groter, ontstaat er meer engagement en wordt het ROI vergroot. Wanneer u een influencer betaalt om uw merk te vertegenwoordigen, vertrouwt u hen met uw merkimago. Dus kies zorgvuldig wanneer u uw social commerce wilt optimaliseren, want u wilt niet dat ze contrasterende waarden hebben. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *