Welke toegevoegde waarde hebben crowdsourcing platformen voor professionele graphic designers?

Er bestaan al veel crowdsourcing platformen en veel bedrijven maken hier gebruik. Het brengt veel gemak met zich mee. Het is ideaal om op een goedkope manier input te krijgt door het inzetten van freelancers voor ideeën, producten of diensten. Iedereen kan hier aan deelnemen, maar wordt er hierdoor wel kwaliteit geleverd?

Crowdsourcing en graphic design

Bij online crowdsourcing platformen zijn er drie elementen die altijd van toepassing zijn. Ten eerste biedt een platform de mogelijkheid om freelancers bij elkaar te brengen. Ten tweede trekt het platform bedrijven aan, die een product of dienst nodig hebben en als laatste begint de wedstrijd tussen de freelancers. Het is de verwachting dat crowdsourcing veel populairder zal worden komende jaren. Crowdsourcing is heel handig om ideeën te genereren, maar bij het creëren van een product, zoals een design, is het een stuk ingewikkelder. Hier gaat het voornamelijk om kwaliteit. Dit is erg tegenstijdig, omdat professionals deze kwaliteit wel kunnen leveren, maar zij hebben al naamsbekendheid opgebouwd. Waarom zullen professionals deelnemen aan deze platformen als zij met hun kennis en ervaring al aan genoeg projecten kunnen werken? Zij zullen niet voor ‘weinig’ geld hier aan deelnemen. Dit is wel ideaal voor beginnende designer, maar het platform is niet van toegevoegde waarde als er alleen maar beginners met ‘slechte’ ontwerpen hier aanwezig zijn, omdat bedrijven hier dan niet op af komen.

Beginnende vs professional

Hoe dan ook is dit platform dus wel goed voor beginnende freelance designers. Je kunt namelijk zelf kiezen welke projecten je wilt doen. Dit is op basis van verschillende criteria zoals design categorie, prijs, tijd en wensen van het bedrijf. Eerste instantie lijken de wedstrijden oneerlijk aangezien professionals wel aanwezig zijn en meer kans hebben om te winnen. Maar als je dit bekijkt van de kant van een beginnende designer, is dit ideaal, want je doet werkervaring op en je kunt dit gebruiken om in je portfolio te zetten. Bovendien leren designers op dit platform van het geleverde werk van andere designers.

Professionele designers zijn dus wel op crowdsourcing platformen aanwezig. Hebben beginnende designers even veel kans als professionele designers? Ja, dit komt omdat op deze platformen er verschillende pakketten en opties zijn.

Een voorbeeld hiervan zijn de verschillende opties op 99designs.com

  • Ontwerpwedstrijden
  • 1-op-1 projecten
  • Vind een designer
  • Pro

Bij ontwerpwedstrijden kan iedereen deelnemen. Designers kunnen zelf kiezen welk project ze willen doen op basis van de briefing van een bedrijf. Hierdoor zullen professionals niet vaak zelf kiezen om een project te doen op basis van een simpele wedstijd, maar zullen ze aanwezig zijn vanwege de overige opties.

Projecten worden aangeboden op verschillende niveaus van kwaliteit, hierdoor wordt het bedrag ook verhoogd. Door deze optie zal het iets meer relevant worden, maar de echte reden dat professionals aanwezig zijn op deze crowdsourcing platformen is omdat deze platformen ook 1-op-1 projecten aanbieden. Elke designer heeft een eigen profiel en op basis van verschillende criteria zoals de kwaliteit, originaliteit, ervaring en of de designer een diploma heeft wordt jouw ranking op de website bepaald. Hier krijgt de designer ook een label of hij/zij beginner, gemiddeld of gevorderd (top-level) is. Dit is waar je als designer gevonden kan worden. Ook is er een Pro opties waardoor er alleen samengewerkt kan worden met ervaren designers. Deze toevoegingen zorgen voor meer garantie voor het bedrijf en zijn crowdsourcing platformen wél van toegevoegde waarde voor professionals.

Beroep reputatie

Desondanks dat het concept ideaal is voor bedrijven, betekent dit dat het beroep van graphic design niet gewaardeerd wordt om zijn kwaliteiten. De vaardigheden worden toegankelijk om toe te passen voor iedereen. Het werk wat alleen een professional kan doen is nu bijna zonder opleiding of kennis uitvoerbaar. Wat een negatieve invloed heeft op het beroep. Deze crowdsourcing platformen kunnen in de toekomst het beroep van graphic design misschien laten uitsterven.

Honderden creaties worden er gemaakt, maar dit betekent niet honderden goede creaties. Het lijkt alsof iedereen het kan en dit betekent dat er vergeten zal worden dat de principes en technieken een speciale expertise zijn. Het gaat er niet om of het alleen mooi is maar ook effectief. De vraag is of het werkveld van graphic design niet in gevaar komt, omdat bedrijven nu voor weinig geld veel input kunnen krijgen. Dit kan ook betekenen dat de professionals minder geld kunnen vragen, omdat zij anders niet meer relevant worden. Het aanwezig zijn op crouwdsourcing platformen is dus wel van toegevoegde waarde voor de designer op dit moment, maar in de loop der tijd zal dit ook van negatieve invloed kunnen zijn op het beroep en is dus de vraag of professionals nog wel aanwezig zullen blijven, om hun beroep levend te houden.

bron: www.freepik.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *