Virtuele paskamers voorkomen hoge aantallen retourzendingen

De grote hoeveelheid online retourzendingen is iedereen bekend. Het is uit gemakzucht dat mensen veel online bestellen en dan zelfs meerdere maten in een keer bestellen, want het pakketje terugsturen is een kleine moeite. Meer dan de helft van retourneringen, komen voort uit het bestellen van verkeerde maten. Laat dit nou precies de reden zijn van de opkomst van virtuele paskamers.

Retourzending kosten

Aan retourzendingen zitten altijd kosten verbonden. Maar voor wie zijn deze kosten? Veel bedrijven betalen deze kosten zelf om zo betrouwbaar en loyaal te zijn tegenover de klant. Enkele bedrijven doen hier niet aan mee, dus als een klant dan iets terugstuurt, zijn de kosten voor de klant zelf. De hoeveelheid geld dat hieraan wordt uitgegeven is zo groot, dat het één van de grootste onlineproblemen zijn op het moment. Het proces hiervan, zal ik je schematisch weergeven:

3D-Scanning

Om ervoor te zorgen dat er minder vaak verkeerde maten worden besteld is ‘Threedy’s’, een Brusselse start-up, met een oplossing gekomen. De Brusselse start-up is al sinds 2015 gespecialiseerd in 3D-scanning. De technologie die hierbij plaatsvindt is een 3D-avatar. Dit is een nauwkeurige 3D-scanner, die in staat is om driedimensionale menselijke modellen tot in het kleinste detail te reproduceren. Door middel van een 3D-avatar kunnen consumenten goed zien hoe de maat is en het model valt. Hetgeen wordt gemist bij online winkelen. Voor veel online kledingbedrijven zou dit een goede oplossing zijn. Ze creëren meer engagement met de consumenten en besparen ook nog eens de kosten die ze kwijt zullen zijn aan retourzendingen vanwege een verkeerde maat. De klanten zijn hierdoor meer tevreden zijn omdat de keuze makkelijker is geworden.

Uitwerking van de 3D-avatar

Het succes van zo’n virtuele paskamer is afhankelijk van drie factoren: de avatar moet jouw maten zo goed mogelijk benaderen, de exacte maten van de kleding moeten bekend zijn en je moet de eigenschappen van de stof van de kleding weten. Deze drie factoren maken de 3D-avatar succesvol en geven een zo goed mogelijk beeld van de passituatie.

De meeste avatarsoftware komt met zogeheten ‘tension maps’ die met kleuren aangeven waar de afstand tussen huid en stof problematisch is of juist prettig. Knelt een blouse bij de oksels? Heeft een broek te veel ruimte in de taille? Je kunt gemakkelijk zien of het product dus te los of te strak zit.

Webcam voor virtuele paskamer

Een alternatief is de schijnbaar simpele andere technologie waarmee de onlinewinkel industrie jaarlijks honderden miljoenen euro’s aan kosten besparen. Dit zijn webcams die de kledingmaten van online shoppers kunnen meten. Deze techniek is bedacht in Zweden en verspreidt zich nu over andere Europese landen. Deze bedrijven installeren een widget op de productpagina van de kleding die ze verkopen. De widget kan uitrekenen hoe de afmetingen van het getoonde kledingstuk zich verhouden ten opzichte van de consument die hier gebruik van maakt. Die kan dus via de webcam zijn maten precies opmeten.

Invloed van deze oplossingen

Deze twee oplossingen, de 3D-avatar en de Webcam, zullen voor bedrijven én consumenten veel opleveren. Voor bedrijven zal dit kostenbesparing zijn op aantal retourneringen waardoor zij uiteindelijk meer omzet kunnen draaien. Ook krijgen bedrijven hoogstwaarschijnlijk meer bestellingen binnen, omdat consumenten meer risico durven te nemen wanneer ze precies kunnen zien hoe het product staat. Tot slot krijgen bedrijven een groter bereik doordat mensen die normaal niet online winkelen nu meer vertrouwen krijgen in online bestellen.

De nieuwe toekomst

Door allerlei nieuwe technologieën en trends verwacht de consument dat elk bedrijf hieraan mee doet. Zowel Virtual Reality als Augmented Reality gaan de manier waarop we winkelen veranderen. Ook in de fysieke paskamer spelen AR en VR een belangrijke rol. Slimme spiegels maken bijvoorbeeld foto’s van de klant, om daarna verschillende outfits uit te proberen en vanuit iedere hoek te kunnen bekijken. Het is zelfs mogelijk om verschillende outfits naast elkaar te houden, om die eenvoudig met elkaar te vergelijken. Op deze manier gaat de toekomst van retail dankzij nieuwe technologie veranderen met als doel de klant het makkelijker te maken en een betere ervaring te bieden.

Als je mee wilt gaan met dit soort voorbeelden van virtueel passen, zal je moeten investeren in de nieuwste technologie. Er zitten zeker nog haken en ogen aan het virtuele paskamer systeem, waarover later meer. In ieder geval is het als bedrijf goed bewust te zijn van deze nieuwe technologie. De virtuele paskamer is namelijk de trend waar elke klant op zit te wachten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *