Storytelling voor de horeca: zo pak je het aan

horeca storytelling
Photo by Chan Walrus from Pexels

“Komt u maar mee”, zegt de gastheer van het steakrestaurant en we lopen langs een aantal tafels waar mensen ontspannen zitten te eten. De zaak zit zo goed als vol en op de achtergrond hoor ik klassieke muziek. Gedimd licht en brandende kaarsen zorgen voor een prettige sfeer. 

Bij de tafel aangekomen nemen we plaats. Vijf minuten later komt er een kleine, vriendelijk uitziende man in een zwart pak op ons af. Hij verwelkomt ons en stelt zichzelf voor als de eigenaar. De Zuid-Amerikaanse man overhandigt ons de menukaart en vertelt mij dat de bife de lomo een echte aanrader is. “Dit stuk komt van de lende van het Argentijnse rund en is zeer smaakvol; het is onze beste steak.” 

Ik vraag hem naar de herkomst van de steak, waarna hij met glinsterende ogen en een glimlach zijn bijzondere verhaal begint. 

biefstuk horeca keuken
Photo by Fabrizio Magoni on Unsplash
Storytelling

Verhalen vertellen doen we allemaal, misschien wel vaker dan we beseffen. Maar dit passen we in marketing alleen nog niet genoeg toe. Waarom niet? Een gemiste kans! Storytelling zorgt ervoor dat mensen iets beter begrijpen. Er zijn verschillende onderzoeken die aangeven dat het toepassen van storytelling binnen marketing zorgt voor meer positieve gevoelens. Storytelling zorgt daarnaast voor een unieke verbinding tussen jou, je bedrijf en je klant.

Hoe pas je storytelling toe?

Stap 1

Ten eerste moet je bedenken wat het doel is van je verhaal. Wil je mensen een goed gevoel geven, informeren of juist beïnvloeden? De eigenaar van het restaurant wilde mij laten genieten van zijn steak, maar na zijn verhaal was ik pas overtuigd om deze daadwerkelijk te bestellen. 

Stap 2

Ten tweede zul je een onderwerp en invalshoek moeten kiezen waar je graag een verhaal over vertelt. Denk na over waar jouw zaak zich in specificeert, waar je veel moeite in stopt of wat jou anders maakt dan je concurrent. Neem bijvoorbeeld een kop koffie. Er zijn diverse invalshoeken om hier een verhaal over te vertellen. Denk aan de zoektocht, de herkomst, het productieproces, de bereidingswijze, verpakking, culturele verschillen binnen koffie, etiketregels, enzovoort. Allemaal losse verhalen waarmee jij je zou kunnen onderscheiden. 

Zet voor het gemak je bedrijfspropositie op papier. Wat doe jij met je bedrijf en waarom? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Denk na over de meerwaarde van je business. Vraag je vrienden en familie waar hun informatievoorkeur ligt.

Photo by Pixabay from Pexels
Stap 3

Tijd om er een verhaal van te maken! Deze zal moeten bestaan uit een begin, een middenstuk en een slot. 

Begin met het benoemen van de startpositie van je bedrijf. Hoe zag alles er ooit uit? Voorbeeld: Vier jaar geleden begonnen we met het idee om een barista te beginnen.

In het middenstuk van je verhaal benadruk je hoeveel moeite, tijd, en mislukkingen eraan voorbij zijn gegaan, zodat de ontvanger van je verhaal zich in je kan verplaatsen. 

Tijdens het slot kies je ervoor om het verhaal prettig af te sluiten. Iedere ontvanger houdt immers van een happy ending. Zorg wél voor emotie.  Voorbeeld: Alles heeft ertoe geleid dat we u dit heerlijke kopje koffie kunnen aanbieden. 

koffie barista horeca
Photo by Tyler Nix on Unsplash
Waarom werd ik overtuigd door de eigenaar van het steakrestaurant?

De Argentijnse restauranteigenaar is ooit vanwege de liefde verhuisd naar Nederland. Zijn droom was een eigen steakrestaurant. Samen met Argentijnse veehouders en koks startte hij een zoektocht naar de perfecte steak. Zijn absolute must? Steaks van runderen die respectvol en diervriendelijk worden gefokt en alle leefruimte hebben. Ook de smaak is voor hem van essentieel belang. Een steak hoort mals en van perfecte kwaliteit te zijn. Na tientallen plekken te hebben bezocht en een half jaar vertraging, verloor hij de hoop. Tot hij via een andere chef-kok terecht kwam bij een Argentijnse veehouderij, die exact kon bieden waar hij al die tijd naar zocht. De perfecte steak was geboren. 

Zijn passie en doorzettingsvermogen om dé steak te vinden wekte mijn interesse. Ik was direct benieuwd naar zijn versie van de perfecte steak. Mijn vertrouwen steeg en ik was een extra beleving rijker. 

Te druk om verhalen te vertellen

Niet iedere situatie is geschikt voor het vertellen van een heel verhaal. Daarnaast heeft niet iedere klant er behoefte aan. Het belangrijkste is dat elke klant de persoonlijke aandacht krijgt die hij of zij verdient. Je zou je verhaal ook op de menukaart kunnen zetten, of zelfs op borden of servetten. Stel je open, deel je unieke restauranteigenschappen en je zult merken dat je klant zich direct op zijn gemak voelt. 

Social Media

Zet je verhaal op je website en deel het via social media, zodat je algehele identiteit op alle vlakken overeenkomt. Men heeft tegenwoordig behoefte aan een ervaring, niet enkel aan een product. 

Oefenen

Oefen eerst binnen de eigen kring. Lukt het je om de gewenste boodschap over te brengen? Vraag om feedback en gebruik deze om je verhaal te verbeteren. Klanten die zich op hun gemak voelen komen terug en delen hun fijne ervaring maar al te graag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *