Een k(l)ant-en-klaar reisadvies geven via voice: dat doe je zo

Waar men vroeger naar een reisorganisatie stapte om een vakantie te boeken, doet men dat tegenwoordig met gemak – geheel zelf – op de bank. We zijn vandaag de dag niet meer afhankelijk van personen die ons advies geven: op het internet vinden we genoeg droombestemmingen. Maar hoe geef je je klanten als reisorganisatie dan wél advies? Dat kan door in te spelen op de huidige trend voice search. Hiermee spelen reisorganisaties in op de stem van hun (potentiële) klanten. Maar hoe kan een reisorganisatie dat precies doen?

Eerder schreef ik al over het belang van voice first zijn als bedrijf, maar nu focussen we ons op het ingaan van de voices van consumenten.  

Consument kiest voor voice

Tegenwoordig is het een must dat merken of bedrijven op elke mogelijke manier te benaderen zijn. De consument is niet bang om eisen te stellen: de klant is immers koning en dat weet hij zelf ook. In een wereld waarin het ons allemaal zo makkelijk mogelijk wordt gemaakt, houden we niet van moeilijk. Snel, makkelijk én efficiënt: zo gaan we het liefst te werk. En laat dat nou precies zijn waar de trend voice search op inspeelt. Het uitspreken – in plaats van typen – van een zoekopdracht gaat niet alleen sneller, maar kost men ook nog eens minder moeite. Het spraakgestuurd zoeken is al erg populair en naar verwachting zal zelfs 50% van de zoekopdrachten in 2020 worden aangestuurd door voice. Hoog tijd voor bedrijven om daar vandaag de dag nog mee aan de slag te gaan.

Inspelen op de oriëntatiefase

Maar hoe doet men dat als reisorganisatie? Die vraag stelden een aantal grote luchtvaartmaatschappijen zich al een tijdje geleden. Zo kunnen we een goed voorbeeld nemen aan Transavia, die haar eigen voice assistant in 2018 lanceerde. Door te vragen aan Google Home om in gesprek te gaan met Transavia, leert men de virtuele assistent van de luchtvaartmaatschappij kennen. Is iemand op zoek naar een vakantie met ingrediënten als zon, zee en strand? Geen probleem. Men geeft de gewenste verblijfsduur, data en voorkeuren door et voilà: men wordt geïnformeerd over de beste Transavia deals die aansluiten op hun wensen.

Dat extra beetje hulp

Bij alleen bestemmingen en goede deals voorschotelen, blijft het niet. Ook na het boeken van een reis kan de assistent klanten nog steeds te hulp schieten. “Je kunt bijvoorbeeld makkelijk vragen hoe laat je vlucht vertrekt of wat de wachttijd is bij de beveiliging. Dan kan de assistent zeggen: u bent ruim op tijd op Schiphol. Haast u vooral niet en neem lekker een kop koffie” zegt Vanja Mlaco, coach digitaal team van Transavia. Op deze manier creëert de luchtvaartmaatschappij een uiterst fijne band met haar klanten. Ook reisorganisaties zouden aan de hand van dit soort gesprekken updates kunnen geven over eventuele reisbestemmingen en geboekte vluchten.

Voordelen van een virtuele assistent

Inspelen op voice search biedt touroperators een kans om het gesprek aan te gaan met klanten op ieder gewenst moment. Gaandeweg het gesprek komt een organisatie achter de voorkeuren van de klanten, waardoor er gepersonaliseerde bestemmingen en deals aangeboden kunnen worden. Een reisadvies op maat? Daar tekent elke klant natuurlijk voor. Bovendien is een virtuele assistent niet alleen tussen 8:00 uur en 17:00 uur – zoals servicemedewerkers – beschikbaar, maar ook buiten deze tijden om. En daar waar een medewerker slechts één persoon tegelijk kan helpen, helpt een bot meerdere personen tegelijkertijd. Dat noemen we pas efficiënt investeren in de toekomst. Dus waarom nog wachten als reisorganisaties?

Een virtuele assistent ontwikkelen

Het implementeren van een chatbot kost tijd, geld en energie. Er is een technisch team vereist dat na een aantal maanden onderzoek klaarstaat om de bot te ontwikkelen. Het spannendste werk vindt echter pas plaats na het lanceren van de bot. Juist dan steekt het technisch team extra veel tijd in het analyseren van de gevoerde gesprekken en het ontdekken van fouten in de dialogen. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat de vragen van klanten toch anders zijn dan verwacht, waardoor het gesprek onvoldoende hulp biedt aan klanten. Is dat erg? Nee, absoluut niet. Bij het ontwikkelen van een virtuele assistent staat namelijk het volgende voorop: fail fast, learn faster. Alleen op deze manier creëert men een virtuele assistent die aansluit op de huidige wensen en behoeften van haar doelgroep.

Ready for take-off

Misschien kunnen we het ons nu nog niet voorstellen, maar over een aantal jaar zullen we ons de eigen oren van het hoofd praten. Voice search integreert steeds meer in ons dagelijks leven en juist daarom moeten ook reisorganisaties aanwezig zijn op het gebied van spraak. Binnenkort weet men niet beter om aan de hand van hun stem het gesprek met reisorganisaties aan te gaan over de kleinste vakantievragen of -issues. Door als reisorganisatie open te staan voor zo’n gesprek, wordt er een nieuwe waarde gecreëerd. Juist met die waarde staan reisorganisaties dichter bij hun (potentiële) reizigers dan ooit. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *