Nog makkelijker schoppen?

Instagrams nieuwe functies zijn in de afgelopen jaren in raptempo toegenomen van Stories, GIFs en IGTV en sinds midden 2018 is er ook Shopping via Instagram bijgekomen. Dit maakt het kopen via Instagram gemakkelijker en voorziet gebruikers van een naadloze winkel ervaring. Binnenkort zal Instagram een nieuwe functie toevoegen waardoor je direct via het platform kunt shoppen bij je favoriete merken, en de app niet meer hoeft te verlaten.

Wat is Instagram Checkout?

Instagram Checkout is een functie die bij Instagram nog in de ontwikkeling fase zit. Checkout moet ervoor gaan zorgen dat zowel de gebruikerservaring zal verbeteren en het makkelijker wordt om conversies voor berdrijven te verhogen via Instagram.

Hoe werkt Instagram Checkout?

Met Instagram Checkout kunnen gebruikers de producten in de app kopen. Om dit t doen hoeven gebruikers maar eenmalig hun betalingsgegevens in te voeren en kunnen vervolgens aankopen doen op elke Instagram pagina, zonder de app te hoeven afsluiten of verlaten. Voor zowel Instagram als de aanbieders van producten is dit een enorme ontwikkeling. De gebruiker klikt op de “afrekenen” knop, die brengt je naar een pagina waar je de juiste maat en jouw favoriete kleur kunt kiezen, gebruikers hoeven de app niet te verlaten en naar een afzonderlijke website gaan om producten te kopen. Een ander voordeel aan Checkout is dat klanten de levering kunnen volgen en verzendmeldingen kunnen ontvangen.
Met het introduceren van Shopping heeft Instagram een slimme stap gezet om het online kopen via Instagram te stimuleren. Voorheen was het niet logisch om een product te gaan opzoeken nadat je het op Instagram had gezien, wat betkende dat je de app moest afsluiten.  Met Checkout blijft de gebruiker in de app, ook wanneer de gebruiker besluit een product niet te kopen zijn ze binnen een paar klikken weer terug op Instagram en kunnen ze verdere zoeken.
De Instagram Shopping functie verkort het aankoopproces voor de klant en verwijdert een barrière voor een potentiële aankoop door alles op één plaats te houden. Het verkorten van het aankoopproces verhoogt de kans dat gebruikers consumenten worden.

One stop shop

Door de komst van Instagram Checkout begint Instagram steeds meer op een one stop shop app te lijken. Gebruikers hoeven de app niet meer te verlaten en spenderen zo meer tijd in de app. Er kan al snel een vergelijking gemaakt worden met WeChat. WeChat is een Chinese app waar consumenten de app nooit hoeven te verlaten om iets te ondernemen. Is Instagram ook van plan die weg in te slaan? WeChat is de meest gebruikte app in China wat niet heel schrikbarend is aangezien de grote sociale mediabedrijven zoals WhatsApp, Instagram YouTube en Facebook, namelijk allemaal geblokkeerd zijn in China. WeChat is dus een vervanger voor al deze apps en biedt dezelfde functies en meer aan zoals, video calls, spelletjes spelen, betalingen regelen, taxi’s bestellen, eten bestellen, locatie versturen, het nieuws lezen tot zelfs een afspraak voor de hondenkapper maken.
Instagram is dezelfde route aan het bewandelen en schakelt dergelijke sociale media als YouTube, Facebook, WhatsApp en Facetime uit door soortgelijke functies aan te bieden. Want wat kan tegenwoordig niet meer met Instagram, foto’s en video’s bekijken en plaatsen, liken, reageren, privé berichten sturen, groep videobellen, IGTV, Instagram Shopping en nu dus ook betalingen doen via de app. Zullen we net als op WeChat straks ook een Uber bestellen via Instagram?

Voor wie

Instagram Shopping en Checkout is voor elke ondernemer een mooie uitkomst, er zijn toch wel een paar retailers die profijt gaan hebben van deze nieuwe functie. Instagram Checkout biedt een lage instapdrempel voor ondernemers die nieuw zijn in het spel en niet echt een technische achtergrond hebben, maar nog steeds online kunnen beginnen met verkopen van zijn of haar producten. Voor veel jonge startende retailers die proberen een online winkel op te zetten maar niet het geld hebben om een webshop te bouwen of te betalen voor een volledige oplossing, kunnen nu sneller beginnen met verkopen via Instagram Checkout. En natuurlijk krijgen de bestaande retailers op Instagram een enorme upgrade. Voor elke ondernemer die Instagram Shopping en Checkout gebruikt is het een tip om deze functies te combineren met creatieve content en berichten die gebruikers inspireert. Zo kunnen Instagram Shopping en Checkout voor een nieuwe klanten zorgen.

Instagram is dus hard bezig geweest om de e-commerce-ervaring consequent te verbeteren, vooral als het gaat om productontdekking door middel van shoppable-berichten, shoppable-verhalen en de uitbreiding van de verken-pagina. Checkout lijkt op de perfecte nieuwe aanvulling voor het platform om meer klanten te binden.
Of je al retailer op Instagram bent begonnen of niet, als een groot deel van je publiek je ontdekt of in contact komt met jou op Instagram, kun je een hoge conversieratio genereren door middel van het vereenvoudigde afrekenproces van Instagram Checkout waardoor je klanten ook in de app houdt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *