Mix en match: het hebben van een webshop én een fysieke winkel

De laatste jaren lijkt er een strijd te zijn losgebarsten over wat beter is: een stenen winkel of toch online. Krantenkoppen als ‘Eén op de drie stenen winkels zal verdwijnen’, ‘Is het einde van winkels nabij?’ vullen regelmatig de voorpagina. Er wordt geschreven over het bloedbad wat online webshops aanrichten en hoeveel winkels er de deuren moesten sluiten. Maar hoe staat het nu eigenlijk echt met de stenen winkels en wint het online shoppen het wel van het traditionele offline shoppen? In dit artikel lees je over de voor- en nadelen van zowel een stenen winkel als een webshop en wat je als ondernemer het beste kunt doen.

De cijfers

Hoe staat de online en offline markt er op dit moment voor? Een aantal cijfers. Volgens het handelsregister zijn er Nederland op dit moment ongeveer 37 duizend webwinkels. Dit zijn bedrijven die zich bij de KvK hebben geregistreerd als ‘detailhandel via internet’. Vijf jaar geleden waren er in Nederland nog zo’n 23 duizend bedrijven die zo stonden ingeschreven. Dit is een stijging van 60 %. 

Deze stijging geeft wel aan dat online shoppen populair is. Dit zie je ook aan de offline kant. Het aantal faillissementen van zowel ketens als kleine winkeliers is een feit. In 2016 waren er nog ruim 97 duizend winkels in Nederland, dit aantal is inmiddels gedaald naar ongeveer 92 duizend . Om een indruk te geven hieronder een lijstje van grote faillissementen in 2019.

  • Februari 2019: Intertoys
  • Maart 2019: CoolCat
  • Maart 2019: Op=Op Voordeelshop
  • April 2019: Sissy-Boy

Het mag duidelijk zijn dat de stenen winkel onder druk staat. Toch is er ook een positieve trend te zien. Uit het rapport ‘Het verbeteren van de klantbeleving: de impact van zintuiglijke marketing’, dat inzicht geeft in de mening van de consument over klantbeleving, blijkt dat 78% van de consumenten de aangename sfeer in de winkel een belangrijke rede vindt om toch in fysieke winkels te shoppen i.p.v. online. 

Voordelen van een webshop

Een prettige sfeer in de winkel mag dan belangrijk zijn, ook een webshop heeft voordelen. Online shoppen is 24 uur per dag en 7 dagen per week mogelijk en kan het hele jaar door. Daarnaast is het makkelijker om een groter publiek te bereiken via je webshop dan met een fysieke winkel. Een ander voordeel van een webshop is dat de effecten van marketingcampagnes goed te meten zijn en dat er makkelijker nieuwe klanten worden aangesproken omdat je niet vast zit aan een locatie In mijn vorige artikel over influencer marketing bleek hoe succesvol het inzetten van influencers kan zijn. Ook dit is een voordeel van een webwinkel. Influencers hebben een groot bereik en kunnen hierdoor met een paar posts veel nieuwe klanten werven.  

Voordelen van een fysieke winkel

Maar ook shoppen in een fysieke winkel heeft voordelen. Al eerder werd de aangename sfeer in de winkel genoemd. Dit is volgens de consumenten te bereiken door een juiste combinatie van muziek, beeld en geur te creëren. Volgens onderzoek zijn dit factoren die meespelen bij het terugkeren naar een winkel. Dit is online (nog niet) te realiseren. Een ander voordeel van het shoppen in een stenen winkel is dat de klant de gekochte producten direct mee naar huis kan nemen, want hoe fijn is het om direct van je aankoop te kunnen genieten? Wat we ook niet moeten vergeten is dat fysiek contact belangrijk is voor de mens, we zijn nu eenmaal kuddedieren en zullen dat ook altijd blijven. Volgens onderzoek van de ABN Amro vindt 78% van de consumenten het fysieke aspect een van de belangrijkste redenen om naar een winkel toe te gaan. Want wat is er nu fijner dan tijdens je aankoopproces geadviseerd te kunnen worden door een expert en deze ook in de ogen aan te kunnen kijken? 

Combinatie van beide

Nu duidelijk is wat de voordelen van een webwinkel en een stenenwinkel zijn kan ik mij voorstellen dat het moeilijk is om een keuze te maken tussen deze twee. Maar terug komend op de titel van dit artikel is een keuze maken niet perse nodig. Waarom niet de sterkte kanten van zowel een fysieke als een online winkel gebruiken om tot een zo succesvol mogelijke strategie te komen? In marketing termen wordt dit ook wel een ‘cross channel retailstrategie’ genoemd, waarbij de integratie van ‘brick and clicks’ centraal staat In de praktijk kan dit bijvoorbeeld gerealiseerd worden door een extra ophaal service in de winkel aan te bieden of door het artikel online te kunnen bestellen als dit in de winkel niet meer beschikbaar is. 

Conclusie

Online en offline winkelen hoeft niet naast elkaar te bestaan, maar kan juist door het combineren van de voordelen van beide resulteren in een goede mix en match van successen. Laten we het conflict omzetten in een goede samenwerking.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *